Simen1 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Ok, da begynner vi å nærme oss nok info til å kunne regne det ut. Da trenger jeg bare å vite:- Hvor mye vann fortrenger båten når den ligger på bunnen? Den ligger der bare, det er snakk om en båt som veier 2 tonn så en ganske stor en. Jeg trenger et tall. Ingen tall = ingen regnestykke. Båten må fortrenge mindre enn 2000 liter vann for å ikke flyte opp av seg selv. Hvor mye den fortrenger kommer an på tettheten til materialene den er bygget av og om det evt er noen luftlommer inni den. Hvis du ikke har noen aning kan jeg gjette på at den fortrenger 1000 liter. Dvs at den hviler på bunnen med 1000 kg trykk. Er det greit at jeg bruker det tallet? - Holder det at båten heves til den akkurat når overflaten? Den skal jo ikke kunne fly. Skal den flyte like tungt som en vannballong eller like lett som en luftballong? Skal den så vidt berøre overflaten fra øversiden eller fra nedsiden? Eller et sted i mellom? I så fall, hvor mye i mellom? - Hvor mye vann fortrenger ballongene?Ballongene er ca 2*2 meter 4 kvadratmeter? 2 meter i diameter? 2*2*2 = 8 kubikkmeter? Svar helst med antall kubikkmeter. - Veier ballongene virkelig 500 kg per stk? (Det hørtes alt for mye ut)Nei ballongene har løfte kapasitet på 500 kg. Aha, Da trenger jeg ikke noe tall på forrige spørsmål. - Er det greit at jeg regner vannets tetthet som 1000 kg/m3 ?Så sant dette er reallt. Det er ikke langt unna sannheten men varierer med blant annet saltinnhold og temperatur. Er 1000 kg/m3 reellt nok for deg? Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Båten må ligge minst 1 cm over overflaten slik at lensepumpene skal greie å få ut vannet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Vi nærmer oss stadig nok tall til å kunne sette opp regnestykket. Da trenger jeg å vite hvor tungt båten hviler på bunnen. Den kan i teorien hvile med alt fra 0-2000 kg trykk alt etter hva massetettheten på den er. Jeg foreslo tallet 1000 kg trykk mot bunnen. (Gjennomsnittlig mattetetthet = 2000 km/m3. Er det OK? Er vannets tetthet 1000 kg/m3 OK for deg? Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Den hviler jo med 2 tonn som den er over vann men det minker jo reallt under vann Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Hvis båten er en stålbåt kan vi grovt bruke tettheten for jern for å finne hvor stort volum den fortrenger når den er nedsenket i vann og derved finne oppdriften når den er nede i vannet. Egenvekten for jern er 7 874 kg/m³. En stålbåt på 2 tonn fortrenger altså omtrent en kvart kubikkmeter vann når den er nedsenket i vann, mens den fortrenger ca 2 m³ vann når den flyter og er tom for vann. Endret 25. juli 2008 av SeaLion Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 2 tonns båt pleier vel å være av stål, så er det jeg tenker på. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Når jeg skulle betale regning via nettbanken så sto det "forfallsdato." Hva vil dette si når man betaler? Er det når betalingen tar sted? Hvordan fungerer det? Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Det er dagen regningen forfaller, den samme dagen må du overføre pengene... Edit: Du kan selvfølgelig betale når du vil, men dette er siste frist, etter dette kommer det som regel purringer osv. Endret 25. juli 2008 av oldboy Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 På nettbank er forfallsdato den dagen du ønsker at regningen skal bli betalt. I de fleste tilfeller er det greit å sette denne til samme dato som forfallsdato på regningen (siste frist for betaling). Lenke til kommentar
co2 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Vil ikke det da si at det er innen den datoen du vil ha betalingen gjort, og ikke selve betalingsdatoen? Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Den datoen du setter som forfallsdato på nettbanken din, er dagen pengene blir overført. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 2 tonns båt pleier vel å være av stål, så er det jeg tenker på. Stål er enkelt beskrevet jern med litt karbon i seg. Stål er mye hardere enn jern, men ørlite lettere, siden karbon-atomer veier mindre enn jern, og det er ca 0.2-2% karbon i typisk stål, avhengig av legeringen. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Har aldri tenkt over det før, men kom over dette nå nettopp. Noen brukere her kan man ikke sjekke profilen på, altså brukernavnet deres er ikke klikkbart. Søker jeg opp brukernavnet finner jeg brukeren, men går jeg inn på profilen kommer jeg bare til forsiden. Velger jeg å finne brukerens innlegg får jeg bare en feilmelding, hva er disse brukerne egentlig? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Er det gjestebrukarar du tenkjer på? Nokre få forum (Helse, samliv og seksualitet, trur eg) er opna for gjesteposting. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Nei, ikke helt tror jeg. Så igjennom nye innlegg nå, og fant en slik bruker igjen gitt. Søkte opp brukernavnet og det står blant annet validating der. Hva gjør egentlig disse? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Kanskje de er bannet? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Det er gjestebrukere. De bare kommer ikke opp som gjester på den lista. Jeg vet ikke om det er en bug eller noe de har gjort med vilje for å omgå et problem med databasene eller noe. MEn sånn er det. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Hvorfor får alle gjestebrukere det samme "brukernavnet" (estragon) i lista over innlegg i en tråd? Ser det går igjen i alle tråder med gjestebrukere. Det virker også som brukernavnet endres etter en stund. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Hvorfor får alle gjestebrukere det samme "brukernavnet" (estragon) i lista over innlegg i en tråd? Ser det går igjen i alle tråder med gjestebrukere. Det virker også som brukernavnet endres etter en stund. Personlig så tipper jeg det har noe med hvordan databasene skal fungere. Det er ikke så lett å få laget noen statistikk når de mangler brukernavn. At de da blir "gitt" brukernavnet estragon kan være en måte å omgå det problemet. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Det høres neimen ikke dumt ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå