Badjoker Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Jeg har nøtteallergi og det finnes derfor endel sjokolader som skriver "kan inneholde spor av nøtter". Dersom sjokoladen holder rom temperatur får jeg en minimal reaksjon, det vil si litt kløe i halsen. Det er såpass lite at jeg overlever det og spiser sjokoladen uansett, men det som er rart er at dersom sjokoladen holder kjøleskaptemperatur merker jeg ALDRI noe til reaksjonen. Hvorfor får jeg kløe av romtemperert sjokolade, men ikke av nedkjølt sjokolade? Edit. ord del ings feil Endret 23. juli 2008 av Dj_Matsern Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) er det ikke fettet i nøttene som utløser allergi? det vil iallefall forklare det du opplever, siden det trolig er i fast form i en kald sjokolade og da ikke rekker å irritere slimhinner i hals og svelg når du spiser det. Hva er det man reagerer på? Det er proteinene i trenøtter/mandler/peanøtter som fører til reaksjon. Hos noen kan nøttestøv utløse en alvorlig allergisk reaksjon. http://naaf.no/no/Fakta/Mat/Nyttig-a-vite-...dlerpeanotter-/ Endret 23. juli 2008 av Spr0cket Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Det var igrunn veldig rart, igmed at sjokoladen har kroppstemperatur når du svelger den Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Hvor har du det fra khaffner? Har du aldri opplevd at noe føles kaldt eller varmt i det du svelger det? Det svir litt i halsen og brystet om det er for varmt? Aldri? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Med drikke er det en annen sak, det tygger du ikke. Men dersom du tygger et stykke iskald sjokolade og svelger vil det nesten, om ikke helt ha samme temperatur som varmere sjokolade som svelges. (Basert på min og andres erfaring) Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Hva heter de dyrene som lever under vann, ser ut som en sånn militærhjelm og så har de en pigg som hale. Tror de driver å kryper opp på stranden av og til og. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Nei. Har sett en dokumentar om de på animal planet. Kommer ikke på hva de het (søkte i google). De er forhistoriske dyr, som kommer opp på enkelte strender i millionvis for å parre seg en gang i året. Han i doku'en dro dit for å se på begivenheten. De er små, og har helt hardt skall med en lang hale/pigg bak. Når man snur dem ser det ut som et merkelig krepsdyr med 8 bein. Et veldig "alien" dyr. Edit: fant den. Dolkhalekrabbe heter de på norsk. http://www.nysgjerrigper.no/Artikler/2007/...fortidsskapning Endret 23. juli 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Er det farligere å se på en solformørkelse enn å se på sola i vanlig tilstand? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Er det farligere å se på en solformørkelse enn å se på sola i vanlig tilstand? Nei, men dersom deler av sola er skygget for kan det være lettere å se på sola og dermed skade øynene. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Fins det en væske i en husstand som fordamper ved temperaturer mellom 50 og 100 grader celsius? Eller finnes det en annen måte å måle temperaturen til metall uten termometer? Eneste jeg vet er at det er for varmt til å ta på, men ikke varmt nok til å koke en liten dråpe vann. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Kan jo kjøpe IR-termometer fra dealextreme til 34$ elns, da slipper du direkte kontakt. Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Eller finnes det en annen måte å måle temperaturen til metall uten termometer? Eneste jeg vet er at det er for varmt til å ta på, men ikke varmt nok til å koke en liten dråpe vann. Infrarød temperaturmåler kanskje? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Fins det en væske i en husstand som fordamper ved temperaturer mellom 50 og 100 grader celsius? Eller finnes det en annen måte å måle temperaturen til metall uten termometer? Eneste jeg vet er at det er for varmt til å ta på, men ikke varmt nok til å koke en liten dråpe vann. Ren sprit koker ved 78 grader celsius. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 De eneste termometrene her i huset er analoge kvikksølv-termometre, har desverre ikke IR. Jeg har ikke ren sprit, med mindre rødsprit kan brukes. kan det? Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Rødsprit koker på rundt 79 °C så du kan jo forsøke. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 det kokte forsiktig for seg og 1 dråpe var borte etter 10 sek. Er det mulighet for at jeg har en væske i huset som koker mellom 80 og 100 grader celsius? Lenke til kommentar
ecko Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 kalles det å "ride shotgun" når man sitter i passasjersetet(framme)? eller har jeg missforstått noe. Lenke til kommentar
M-J Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 pleier egentlig bare si "Shotgunn" eller jeg sier aldri det er ikke tema at jeg skal sitte bak. som regel ikke hvertfall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå