Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Kvifor er det saltløysning som vert brukt for å gi placeboeffekt?

 

Placeboeffekt er ikke synonymt med saltløsning.

Innen medisin er det flere typer preparater som kan brukes som et placebo.

Saltløsning er mye brukt hvis det skal gis intravenøst, siden det ikke har noen effekt på kroppen, men man får også placebo i pilleform.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En nyre. Du har to. Resten kan kun doneres post morten (Latinsk som betyr "etter døden")

 

Er det ikke mulig å donere bort deler av leveren og (og overleve)...?

Du kan operere vekk deler av leveren, da den vokser ut igjen. Jeg tviler på at du kan donere deler av leveren til en annen person. Opere vekk deler av leveren er vel noe som blir gjort når den er skadet eller syk.

Lenke til kommentar

Det går faktisk an å donere bort en del av leveren. Det er ikke lenge siden dette ble mulig, men så vidt jeg vet er det ennå en ganske uvanlig operasjon i Norge. Dialyse brukes mer. USA ligger vist ~5 år foran oss på å ta i bruk leverdonasjon. Når de deler leveren så deler de den der det er et naturlig skille. Skillet går ikke på midten så det er bare ca 1/4 av levra som doneres bort. Mottageren vil altså måtte leve med nedsatt leverfunksjon resten av livet. Noe som blant annet gir seg utslag i uvanlig lang bakfylla. (ca 4-5 ganger så lenge som oss andre) samt mye større fare for å ødelegge levra med alkohol. Man må altså være veldig forsiktig med alkohol etterpå. Paracet og mange andre legemidler og matvarer må man også være mye mer forsiktig med.

Lenke til kommentar
Kvifor får eg frysningar i kroppen på eksakt same tidspunkt (2:49) i favorittlåta mi for tida? (Nas - One Mic)

Det kan være noe i musikken som gir deg frysninger? Følelser er en så personlig ting at det er vanskelig å gi noe generelt svar. Ellers kan det være psykologisk - du venter deg alltid å få frysninger på det tidspunktet, og da får du det du "venter på".

 

Hva gjør konservative kristne (som er mot onani) når de må avgi spermprøve?

Det er vel ok å onanere så lenge man ikke nyter det? (ikke at jeg vet hvordan det skulle være mulig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...