lockdog Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Kvifor er det saltløysning som vert brukt for å gi placeboeffekt? Placeboeffekt er ikke synonymt med saltløsning. Innen medisin er det flere typer preparater som kan brukes som et placebo. Saltløsning er mye brukt hvis det skal gis intravenøst, siden det ikke har noen effekt på kroppen, men man får også placebo i pilleform. Lenke til kommentar
Eremal Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 En nyre. Du har to. Resten kan kun doneres post morten (Latinsk som betyr "etter døden") Er det ikke mulig å donere bort deler av leveren og (og overleve)...? Du kan operere vekk deler av leveren, da den vokser ut igjen. Jeg tviler på at du kan donere deler av leveren til en annen person. Opere vekk deler av leveren er vel noe som blir gjort når den er skadet eller syk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Det går faktisk an å donere bort en del av leveren. Det er ikke lenge siden dette ble mulig, men så vidt jeg vet er det ennå en ganske uvanlig operasjon i Norge. Dialyse brukes mer. USA ligger vist ~5 år foran oss på å ta i bruk leverdonasjon. Når de deler leveren så deler de den der det er et naturlig skille. Skillet går ikke på midten så det er bare ca 1/4 av levra som doneres bort. Mottageren vil altså måtte leve med nedsatt leverfunksjon resten av livet. Noe som blant annet gir seg utslag i uvanlig lang bakfylla. (ca 4-5 ganger så lenge som oss andre) samt mye større fare for å ødelegge levra med alkohol. Man må altså være veldig forsiktig med alkohol etterpå. Paracet og mange andre legemidler og matvarer må man også være mye mer forsiktig med. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 En nyre. Du har to. Resten kan kun doneres post morten Jeg skjønner ikke helt hva Morten har med dette å gjøre. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 En nyre. Du har to. Resten kan kun doneres post morten Jeg skjønner ikke helt hva (post) morten har med dette å gjøre. I parantes står det da at dette er latin for "(etter) døden"? Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Heter vel strengt tatt post mortem. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 post morten betyr "etter Morten". Hvem han er eller hva han har med saken å gjøre vet jeg ikke. Post mortem betyr derimot "etter døden". Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Hvis jeg noen gang skal bli med i "vil du bli milionær", kan jeg få nummeret til Simen1 da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Tror ikke Simen er interresert, uansett om du har vært på tv eller ikke Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Kvifor får eg frysningar i kroppen på eksakt same tidspunkt (2:49) i favorittlåta mi for tida? (Nas - One Mic) Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Fins det statistikk over hvor mange som sier nei, evt. utsetter tilbudt studieplass ved høyere utdanning? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Hva gjør konservative kristne (som er mot onani) når de må avgi spermprøve? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Kvifor får eg frysningar i kroppen på eksakt same tidspunkt (2:49) i favorittlåta mi for tida? (Nas - One Mic) Det kan være noe i musikken som gir deg frysninger? Følelser er en så personlig ting at det er vanskelig å gi noe generelt svar. Ellers kan det være psykologisk - du venter deg alltid å få frysninger på det tidspunktet, og da får du det du "venter på". Hva gjør konservative kristne (som er mot onani) når de må avgi spermprøve? Det er vel ok å onanere så lenge man ikke nyter det? (ikke at jeg vet hvordan det skulle være mulig) Lenke til kommentar
Essem Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 De unngår å avgi spermprøve. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Hvor dum er det mulig å bli? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Var det et nytt spørsmål eller var det rettet til konservative kristne som unngår spermprøver? :!: Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Var det et nytt spørsmål eller var det rettet til konservative kristne som unngår spermprøver? :!: Det var opprinnelig et nytt spørsmål Endret 22. juli 2008 av kjent bruker Lenke til kommentar
KKake Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Kan insekt bli overvektige? Lenke til kommentar
samebob Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Noen som vet hva en noe som ligner på en vannmelon på utsiden bare at den er gul inni heter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå