Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

*Diverse om monty hall*

Jeg forstår på en måte hvorfor man øker sjansene ved å bytte.

 

Det jeg ikke helt klarer å vri hodet rundt, er hvorfor det blir annerledes dersom programlederen ikke vet hva han åpner.

La oss nå si at han ikke vet det;

Du velger dør 1, og han skal på måfå åpne 2 eller 3. Om han så tilfeldigvis åpner en sau, sier wikipedia at sjansene ikke øker ved å bytte, da blir det 50/50.. ?

Hva er forskjellen på om han tilfeldig eller bevisst viser frem en sau?

 

Om jeg vet det ligger en skatt i ett av 10 hull, er det 10% sjanse for å finne den i det første. Når jeg har funnet 5 tomme hull, er det 20% sjans på hull 6 jeg undersøker, eller hva? og etter 8 tomme, på hull 9 er det 50%.

 

Med den logikken blir det 50/50 på dørene om programlederen tilfeldigvis viser en sau. Men med en gang han vet hva han åpner, er det plutselig ikke 50/50 mer.

Jeg sliter med å forstå at programlederens kunnskap påvirker vanlig sannsynlighetsberegning, selv om jeg faktisk forstår det jeg leser som gjør sjansene bedre ved å bytte.

 

I samme slengen: Ville du byttet? Hvor surt er det ikke å bytte, også oppdage at bilen var i den døren du først valgte på magefølelsen? :p

Hvis verten ikke vet hva som er bak dørene er det 50/50. Hvis han vet hva som er bak dørene er det 2/3 vinnersjanse dersom du bytter. Om verten kan velge mellom begge dørene uten gevinst enten du har valgt den ene eller ikke, da vil det også være 50/50 mellom de gjenværende dørene.

 

Jeg hadde bytta, bare i tilfelle verten visste hva som var bak dørene, og definitivt bytta dersom jeg visste at verten visste hva som var bak dørene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke så god på slikt, men det er slik jeg tenker

 

Du velger R, vert åpner A - bytte lønner seg ikke

Du velger R, vert åpner B - bytte lønner seg ikke

Du velger A, vert åpner R - bytte er irrelevant, du har uansett tapt

Du velger A, vert åpner B - bytte lønner seg

Du velger B, vert åpner R - bytte er irrelevant, du har uansett tapt

Du velger B, vert åpner A - bytte lønner seg.

 

Alle disse situasjonene skjer 1/6-del av gangene, men are 4 av de 6 gangene vil du være i situasjonen at verten har åpnet en taper-dør, mao, om du har valgt en dør, og verten har åpnet en taperdør, så er det 1/4 sjangs for at u valgte A, 1/4 sjangs for at du valgte B, og 1/2 for at du valgte R. Om verten har kunnskap så vil han aldri velge døra med premien, og derfor er sannsynnligheten for at du valgte A , B eller R alle 1/3.

 

AtW

Lenke til kommentar
Finnes det noen høyere systemer enn 64-bit?

Hvis du tenker på prosessorer så refereres det til hvor mange bit info eller instruksjoner eller begge deler en prosessor kan ta i en jafs, per pipeline. Det finnes noen litt eksotiske prosessorer som tar flere bit i slengen. Jeg husker ikke navnet i slengen men får assosiasjoner til Sun Spark og den type maskiner når jeg tenker på det. Ellers ås har vi WLIV-prosessorer som tar 256-1024 bit i slengen på en kjerne. (GPU-er tar mer per klokkesyklus men det blir litt annerledes siden de har mange "kjerner"/stream processors eller hva de ulike produsentene kaller det.

 

hvem fant opp jobb ? :(

Jobb er ingen oppfinnelse. Det er et sosialt system som gradvis har utviklet seg fra menneskeheten var på apestadiet. Hvert dyr i en gruppe har gradvis fått sin rolle og arbeidsoppgaver i gruppa. Sånt ser vi blant annet hos en rekke andre dyrearter. Dette har ført til bytting innad i gruppa. Bytting har utviklet seg videre til å bli bytting mellom grupper og etter hver mer spesialisert bytting av varer. I et litt større perspektiv har penger som byttemiddel oppstått i nyere tid. Lenge etter at byttehandling var normalt. Vareproduksjon har også utviklet seg til å være noe hver enkelt person eller gruppe gjorde selv til noe flere personer var involvert i og drev med (bedrift). Hva en bedrift er for noe har også blitt langt mer definert med tida. Jobb er altså noe som ikke ble "funnet opp" og kan heller ikke tidfestes. Jobb er noe som gradvis har utviklet seg fra ingenting til det vi i dag forbinder med ordet.

Lenke til kommentar
i mitt enkle sinn har jeg alltid tenkt at det er uansett 33.3% sjanse for å vinne bilen, uansett om man kan bytte "dør" eller ikke.. Men skjønner teorien til Monty Hall..

Personlig ville jeg stått for "døren" jeg først hadde valgt :)

Hvordan kan det utelukkende være 33,3% sjanse hvis man bare har to valg? 33,3% + 33,3% = 66,7% < 100%.

 

Fordi du har alerede gjort et valg!! Det er klart at sjansen øker om jeg hadde fått vite hva som var i luken jeg hadde valgt.. men om jeg bare får tilbud om å bytte min valgte luke uten å vite hva som er i den, så er sjansen fremdeles 33.3% sjanse for at bilen er i luken jeg allerede har valgt.. det sier seg jo selv.. eller?

Lenke til kommentar
Hva kan man gjøre for å gjøre en hodepute "fluffy" igjen? Puten min består bare av mange myke klumper som har formet seg gjennom et par år :ermm:

Jeg tror ikke det er stort å gjøre med det. Uansett mekanisk påkjenning som banking eller vasking så ender man vel bare opp med å gjøre det verre. Puter koster ikke så mye så jeg ville heller kjøpt en ny. Gjerne samtidig som man kjøper ny/vasker dyne, overmadrass og sengetøy slik at man slipper overføring av midd og sånt fra det gamle. Puter koster fra en femtilapp til noen få hundrelapper avhengig av kvalitet.

Lenke til kommentar
Kan man se folk prompe med et infrarødt kamera?
Jepp. Kort fortalt : Tarmgass (flatus) er hovedsakelig sammensatt av gassene N2 (nitrogengass), CO2 (karbondioksid) og H2 (hydrogengass); og 30-40% av friske personer skiller også ut metangass (CH4). Når gassen slippes ut av endetarmen kalles det flatulens.

 

SammensetningNitrogengass stammer fra nedsvelget luft, de andre produseres av anaerobe bakterier (bakterier som bare vokser i et oksygenfritt miljø) i tykktarmen. Alle disse gassene er luktfrie og gir kun problemer i den grad det er ubehagelig eller vekker oppmerksomhet å passere store mengder gass per anuum. I tillegg finnes det meget små mengder av forskjellige gasser som gir ubehagelig lukt, disse er vanligvis svovelforbindelser, som hydrogensulfid og metylsulfidgasser (eksempelvis allyl-metylsulfid som dannes av allicin), og indol. I tillegg finnes skatol, men denne gassen lukter ikke ille. :tease: Rent indol som blir tynnet ut, lukter faktisk så godt at det kan brukes som parfyme. :tease:

Dessverre er «blomsterduften» fra indol ikke særlig framtredende ved flatulens.(Wikipedia)

 

 

For mer moro: http://www.heptune.com/farts.html "The facts about farts"

Endret av frodeskibrek
Lenke til kommentar
Har ambulansepersonell trening i dirking?

Jeg ser for meg det skjer en gang innimellom, når folk som trenger dem ringer selv, at de møter noen låste dører?

F.eks jeg som bor alene i blokk, med inngang i overetasjen. Hva om jeg brakk ryggen, begge beina e.l. i stua og ikke kan komme meg opp trappen for å låse opp?

Har de da kunnskap til å komme seg inn, eller må de bare bruke makt?

 

(Nei, det er ingen universalnøkkel)

Da må de be om assistanse fra Politi/brannvesen. Ambulansepersonell har ikke selv lov til å bryte seg inn annet enn om de først har fått tillatelsefra politiet. Det kan de også gies via tlf. POlitiet loggfører det så på adressen:-)

 

Hvordan blir man FN-soldat, og hvor mye tjener man?

KOrt sagt: http://www.un.org/english/

Lenke til kommentar
Kva er dei einaste organa eit menneske treng for å kunne "leve" ?

 

Man lever jo et par sekunder hvis hodet blir kuttet av. Men du tenkte vel a leve litt lenger enn det? tongue.gif

Ja.. Altså, kva er maks eg kunne donert av meg sølv og framleis kunne ha levd eit liv? Ei lunge, lever, armer, bein osv.

 

(Liv er definert som om å berre liggje i ro og sjå på tv wink.gif)

En nyre. Du har to. Resten kan kun doneres post morten (Latinsk som betyr "etter døden")

 

Hvor mange ulike kombinasjoner kan man få med kromosomene våre?

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Kromosomer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...