Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poenget er at man har større sjanse for å vinne hvis man bytter dør enn hvis man blir på samme dør.

 

Hvis man blir på samme dør har man 1 ut av 3 dører, altså 1/3 (33,3%) sjanse for å vinne.

 

Bytter man dør, har man 2 ut av 3 dører, altså 2/3 (66,7%) sjanse for å vinne.

Lenke til kommentar
Hvis man bytter ut 18W/cm2 med 18W/m2 i mitt regnestykke får man 304K eller 31 Celsius, så det stemmer faktisk rimelig bra.

Oi, jeg tenkte 18 watt/m2 i hele innlegget. Ser nå at det var snakk om kvadratcentimeter.

 

Hvor mange planeter antar man at det er i melkeveien ? (?)

Det har vi så usikre tall på at vi ikke kan gi noe godt estimat. Vi vet jo knapt hvor mange planeter vi har rundt vår egen sol. Tallet ble jo justert ned fra 9 til 8 for få år siden etter at man justerte litt på definisjonen av en planet. Med den gamle definisjonen hadde vi vært oppe i 13 eller noe sånt nå. Vi vet heller ikke om antallet planeter rundt vår sol er vanlig blant andre stjerner. Det er kun sett noen få planeter utenfor vårt eget solsystem og de fleste av disse er enorme. Noe som er grunnen til at man kunne skimte de. Vi vet ikke noe om mindre planeter er vanlig eller ikke.

 

Men la oss ta et meget usikkert estimat og si at gjennomsnittet ligger på 5-25 planeter per stjerne. Melkeveien inneholder ca 200-400 milliarder stjerner. Da blir det laveste estimatet 200G * 5 = 1 billion planeter og det høyeste 400G * 25 = 10 billioner planeter. Altså veldig grovt anslått 1-10 billioner planeter, basert på et meget tynt statistisk materiale.

Lenke til kommentar
Poenget er at man har større sjanse for å vinne hvis man bytter dør enn hvis man blir på samme dør.

 

Hvis man blir på samme dør har man 1 ut av 3 dører, altså 1/3 (33,3%) sjanse for å vinne.

 

Bytter man dør, har man 2 ut av 3 dører, altså 2/3 (66,7%) sjanse for å vinne.

 

i mitt enkle sinn har jeg alltid tenkt at det er uansett 33.3% sjanse for å vinne bilen, uansett om man kan bytte "dør" eller ikke.. Men skjønner teorien til Monty Hall..

Personlig ville jeg stått for "døren" jeg først hadde valgt :)

Endret av okasin
Lenke til kommentar
i mitt enkle sinn har jeg alltid tenkt at det er uansett 33.3% sjanse for å vinne bilen, uansett om man kan bytte "dør" eller ikke.. Men skjønner teorien til Monty Hall..

Personlig ville jeg stått for "døren" jeg først hadde valgt :)

Hvordan kan det utelukkende være 33,3% sjanse hvis man bare har to valg? 33,3% + 33,3% = 66,7% < 100%.

Lenke til kommentar

Har ambulansepersonell trening i dirking?

Jeg ser for meg det skjer en gang innimellom, når folk som trenger dem ringer selv, at de møter noen låste dører?

F.eks jeg som bor alene i blokk, med inngang i overetasjen. Hva om jeg brakk ryggen, begge beina e.l. i stua og ikke kan komme meg opp trappen for å låse opp?

Har de da kunnskap til å komme seg inn, eller må de bare bruke makt?

 

(Nei, det er ingen universalnøkkel)

Lenke til kommentar
i mitt enkle sinn har jeg alltid tenkt at det er uansett 33.3% sjanse for å vinne bilen, uansett om man kan bytte "dør" eller ikke.. Men skjønner teorien til Monty Hall..

Personlig ville jeg stått for "døren" jeg først hadde valgt :)

Hvordan kan det utelukkende være 33,3% sjanse hvis man bare har to valg? 33,3% + 33,3% = 66,7% < 100%.

 

Det blir jo feil å si at sjangsene for å vinne blir høyere om du bytter dør etter at en tredje dør har blitt åpnet? Det var kanskje 33,3% sjangse å plukke riktig i begynnelsen, men når han åpnet den tredje så fløy vel sjagnsene på BEGGE de to siste dørene opp til 50% ? Og ikke bare den ene?

Lenke til kommentar
i mitt enkle sinn har jeg alltid tenkt at det er uansett 33.3% sjanse for å vinne bilen, uansett om man kan bytte "dør" eller ikke.. Men skjønner teorien til Monty Hall..

Personlig ville jeg stått for "døren" jeg først hadde valgt :)

Hvordan kan det utelukkende være 33,3% sjanse hvis man bare har to valg? 33,3% + 33,3% = 66,7% < 100%.

 

Det blir jo feil å si at sjangsene for å vinne blir høyere om du bytter dør etter at en tredje dør har blitt åpnet? Det var kanskje 33,3% sjangse å plukke riktig i begynnelsen, men når han åpnet den tredje så fløy vel sjagnsene på BEGGE de to siste dørene opp til 50% ? Og ikke bare den ene?

 

I utgangspunktet valgte du en dør. Da var sjangsen 1/3. Hvorfor blir sansyneligheten for at du valgte riktig større, selv om du åpner en av de andre? Du vet jo allerede at en av de to andre dørene inneholder en sau. At du vet hvilken av de vil jo ikke ha noe å si på sansyneligheten for at du har valgt vinnerdøren.

 

Du velger dør nr.1, som har 1/3 sansynelighet for og være en vinner.

Dør 2 og 3 representerer 2/3 sansynelighet for å være en vinner.

Når dør 2 åpnes og den ikke er en vinner vil fortsatt dør 1 som du valgte representere 1/3, da sansyneligheten for den ikke endres uansett hva som åpnes.

Det vil jo da også si at dør 3 representerer dør 2 og 3. Altså 2/3.

 

Se på det i større skala.

Du har 1000 dører, og du velger dør 1, som har 1/1000dels sansynelighet for å være en vinner.

Dør 2 til 999 åpnes og du ser 998 sauer.

Du får så muligheten til å bytte til dør 1000, eller beholde den du valgte i utgangspunktet.

 

Da vil døre du først valgte, ut i fra 1000 ha en 1/1000dels sansynelighet for og være en vinner.

Dør nr 1000 derimot vil ha 999/1000dels sansynelighet for og være en vinner.

 

Jeg er ingen flink lærer men håper du forstod hva jeg mente.

Endret av lockdog
Lenke til kommentar
Er bang mer tøft å si enn pang ?

 

Pang > bang, IMO.

Flytter skyene på seg hele tiden ?

 

Så lenge der er vind, kan eg tenke meg. Om der ikkje er noko som flyttar dei, så står dei vel ganske i ro ja...

 

Hva er inni en lightstick ?

 

Kjemikaliar som avgir lys når dei reagerer med kvarandre. Dei blir blanda først når du knekker stikka.

Lenke til kommentar
i mitt enkle sinn har jeg alltid tenkt at det er uansett 33.3% sjanse for å vinne bilen, uansett om man kan bytte "dør" eller ikke.. Men skjønner teorien til Monty Hall..

Personlig ville jeg stått for "døren" jeg først hadde valgt :)

Hvordan kan det utelukkende være 33,3% sjanse hvis man bare har to valg? 33,3% + 33,3% = 66,7% < 100%.

Vil jo fortsatt være 33,3% sjanse, siden det ikke er utelukket av pengene ligger i den første kofferten.

 

Koffert1: 33,3%

Koffert2: 33,3%

Koffert3: 33,3%

 

 

Velger du koffert 1, og du blir spurt om å bytte - så vil jo sjansen fortsatt være 1/3, så lenge du ikke vet innholdet i koffert1.

 

 

Jeg vil forstå det, men forstår det ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...