Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Er ikke dette kun spesifikk varmekapasitet? Stefan-boltzmann går kun ut på hvor mye energi som blir sendt ut ifra et legeme uavhengig av hvordan medium, og avhengig av areal.

I tillegg så er det snakk om en jevn tilføring av energi, så du vil egentlig oppnå en funksjon avhengig av tid.

Det første som slo meg ihvertfall :) .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor ligger den en "plastball" inne i Guiness- boksene?

Det er den som sørger for "kullsyren". Når du åpner boksen så utløser du den.

 

Skjønner, skjønner. Jeg trodde nemlig det var noe som tilsatt smak, eller noe - ettersom jeg aldri har sett det i noen andre ølbokser før. Uansett er jeg heller en mindre erfaren øldrikker, så hva vet jeg. :wee:

 

Kullsyren vil vel slippes fri uansett når man åpner boksen?

Trodde kula var der for å blande inn bunnsedimentet etter at guiness boksen hadde stått en stund.

 

Hørt at hvis man får i seg 12 bokser guinnes om dagen får man i seg nok energi og karbohydrater til og overleve :p

Bør vel ikke leve på det over lengere perioder men..

 

Edit:

Der tok jeg vist feil. Så ikke linken som var postet før nå.

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Ja, man vil få en stigende kurve som flater ut etter hvert. Det Zlatzman prater om er likevekten man får når kurven flater helt ut etter lang tid.

 

Spesifikk varmekapasitet * vekt forteller hvor raskt kurven stiger. Siden det ikke står noe om hva den kvadratmeterstore flaten veier eller er laget av så kan man f.eks anta at det er en tynn plate (= lite vekt) og at temperaturen dermed stiger raskt.

 

1212°C synes jeg høres litt mye ut. Jeg hadde gjettet på rundt 100-200 K over omgivelsesflatene, men finner ikke noe galt med regnestykket så det stemmer sikkert.

 

Ellers så er det verd å vite at regnestykket tar utgangspunkt i vakuum og dermed ingen kjølende luft. (Da må man også vite orienteringen til plata for å vite litt om hvordan naturlig konveksjon leder varmen bort. Regnestykket tar også utgangspunkt i at flata ikke er i kontakt med noe som leder varme. Regner man inn sånne faktorer også så blir nok temperaturen langt lavere.

 

F.eks er det vanlig at et badegulv med varmekabler har 100 watt per kvadratmeter effekt og står på normalt ca 20% av tida. Dvs. at det i gjennomsnitt tilføres rundt de 18 wattene per kvadratmeter til et badegulv. Vi vet at temperaturen på et badegulv er omtrent 40°C. NB. Det er mange veldig unøyaktige faktorer her så ikke ta 40°C som noe svar på oppgaven. Zlatzmans svar er like korrekt så lenge vi ikke vet noe mer om forutsetningene.

Lenke til kommentar
Har alltid lurt på om det er sant at det er høflig å rape etter maten i Kina? Bestefar sa alltid til meg, da jeg var liten, at å rape etter maten var et tegn på at man var mett, noe som indikerer at man liker maten selvfølgelig.

 

Noen som vet om det er sant, eller om han bare tullet med meg? :p

Det høyrtest litt rart ut:P

 

Men eg har høyrd at nokre plassar i USA er det slik at det er uhøfleg å eta opp maten sin? Det betyr nemleg at verten ikkje har laga nok mat.

Lenke til kommentar
Har alltid lurt på om det er sant at det er høflig å rape etter maten i Kina? Bestefar sa alltid til meg, da jeg var liten, at å rape etter maten var et tegn på at man var mett, noe som indikerer at man liker maten selvfølgelig.

 

Noen som vet om det er sant, eller om han bare tullet med meg? :p

Det høyrtest litt rart ut:P

 

Men eg har høyrd at nokre plassar i USA er det slik at det er uhøfleg å eta opp maten sin? Det betyr nemleg at verten ikkje har laga nok mat.

Vet at det er uhøflig å spise opp alt maten på tallerkenen i Kina, i hvert fall. Det virker som de blir ganske glad på kinarestauranten her, når jeg ikke spiser opp alt risen min, men det er kanskje fordi at de da slipper å koke ny ris til neste kunde?

 

Hvis du lar det ligge igjen for mye mat - betyr det vel at du ikke liker den? Vanskelig balansegang det der.

Endret av Oddvar Knus
Lenke til kommentar
Fra 1 til 10, hvor ekstreme må f.eks blizzard sine wow-servere være?

Er det snakk om flere hundre servere eller en nokså god server? :)

 

Kan tenke meg ganske, ganske mange servermaskiner som arbeider saman på eigenutvikla programvare som kan håndtere alt slik det må håndterast. I antall så snakkar vi nok sikkert fleire hundre, om ikkje fleire tusen datamaskiner som tar seg av det heile.

Lenke til kommentar
Har alltid lurt på om det er sant at det er høflig å rape etter maten i Kina? Bestefar sa alltid til meg, da jeg var liten, at å rape etter maten var et tegn på at man var mett, noe som indikerer at man liker maten selvfølgelig.

 

Noen som vet om det er sant, eller om han bare tullet med meg? :p

Det er vel ikke helt gjeldende nå lenger hvertfall. Men faktum er at de ikke er uhøflig å rape ved bordet der. Kineserne selv både raper, fiser og spytter, og smatter noe utrolig ved bordet.

Lenke til kommentar
F.eks er det vanlig at et badegulv med varmekabler har 100 watt per kvadratmeter effekt og står på normalt ca 20% av tida. Dvs. at det i gjennomsnitt tilføres rundt de 18 wattene per kvadratmeter til et badegulv. Vi vet at temperaturen på et badegulv er omtrent 40°C. NB. Det er mange veldig unøyaktige faktorer her så ikke ta 40°C som noe svar på oppgaven. Zlatzmans svar er like korrekt så lenge vi ikke vet noe mer om forutsetningene.

Hvis man bytter ut 18W/cm2 med 18W/m2 i mitt regnestykke får man 304K eller 31 Celsius, så det stemmer faktisk rimelig bra.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Kan tenke meg ganske, ganske mange servermaskiner som arbeider saman på eigenutvikla programvare som kan håndtere alt slik det må håndterast. I antall så snakkar vi nok sikkert fleire hundre, om ikkje fleire tusen datamaskiner som tar seg av det heile.

Dataklyngja til kvar realm er neppe meir enn 4-5-ish. Kan ikkje tenkje meg at Blizzard kjøper gigantklyngjer til kvar realm ...

Lenke til kommentar

Noen som har sett filmen 21 her?

 

Hvis dere har sett den skjønner dere det litt bedre men jeg kan forklare det:

 

det er tre luker

 

luke 1 (her er en sau) 33.33%

luke 2 (her er en million) 33.33%

luke 3 (her er en sau) 33.33%

 

Hans er gameshow host og Per er en deltager.

 

Hans spør Per om å velge en luke, Per velger en tilfeldig; luke 3.

Hans opner luke 1 og der ser vi en sau.

Hans spør Per om han vil skifte sin luke til luke 2 eller om han vil forsette å ha luke 3 som han valgte først. Per velger å skifte til luke 2.

Og her kommer spørsmåler: hvorfor blir det da større sjangse for at det er luke 2 som gir en million? De sa i filmen 33.33% + 50% eller hva det var som ble 67.77% ? Er dette realiteten eller er det bare en ting de hadde i filmen? Hvis folk ikke skjønner det helt så er det fritt for alle som har sett filmen 21 å gi det en sjangs å prøve å forklare, jeg prøvde hvertfall mitt beste:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...