Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Ok, men hvorfor sies det at noe så kjipt som nordost kabler spiller bra når de har tynt tversnitt i tilleg har så vidt isolasjon å INGEN sjerming?

 

Fordi folk tror de spiller bedre, og da høres det bedre ut. Musikkoppfattelse lar seg i stor grad påvirke av psykologiske faktorer, og det er greit nok det, forbedringen er jo reell for den det gjelder, om den er psykologisk eller fysisk. Når det er sagt vil jeg alltid argumentere imot kjøpe dyre kabler om folk skal kjøpe noe nytt. Såfremt det ikke er ekstremt dårlige kabler er det liten grunn til at man vil få noen nevneverdig forskjell.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jzono1: Ikke forveksle høyttaler med lyd ;)

 

Jeg tipper at ca 80% går til varme i forsterkeren, ca 20% til varme i høyttaleren og i underkant av 1% til lyd. Lyd er en energiform som har svært lavt energiinnhold i forhold til hvordan det oppfattes av oss. Så selv om man føler at lyden gir oss bakoversveis så behøver det ikke være mange wattene med lydenergi.

 

Batnobbit: Videokamera eller fotokamera? Digitalt eller analogt? Kompakt eller speilrefleks? osv

 

Ja, en watts lydeffekt er ganske mye. tilsvarer kanskje 100-110 db lydtrykknivå i et mer eller mindre vanlig rom. (kjapt overslag i hodet, mulig det ikke er helt riktig)

 

AtW

Lenke til kommentar
Vanlig følsomhet på gulvhøyttalere pleier å ligge på 80-90 db, altså 80-90 dB ved 1 W effekt ved en gitt frekvens (er ikke sikker hvilken de bruker). Da antar jeg at det er målt 1 meter fra høyttaleren.

 

Men det er 1 watt inn til høyttaleren, ikke 1 watt i lydeffekt. Om man får 80-90 ved 1 att inn, og man får 100-110 ved en watt lyeffekt, så tilsier det ca 1% av effekten blir til lyd. (men dette blir mye dersom hvis og men, noen kan sikkert korrigere med mer presise tall)

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor ligger den en "plastball" inne i Guiness- boksene?

Det er den som sørger for "kullsyren". Når du åpner boksen så utløser du den.

 

Skjønner, skjønner. Jeg trodde nemlig det var noe som tilsatt smak, eller noe - ettersom jeg aldri har sett det i noen andre ølbokser før. Uansett er jeg heller en mindre erfaren øldrikker, så hva vet jeg. :wee:

Lenke til kommentar
Satser på at noen har dette i hodet. :p Hvem er den yngste, men aktive brukern på forumet?

Det er helt umulig å finne svaret på dette spørsmålet etter reell alder, da bare et fåtall oppgir alderen sin + mange oppgir "tulle-alder". Hvis du mener ut fra oppgitt alder så tror jeg vi aldri egentlig vil få svaret på dette spørsmålet, da vi ikke kan søke etter alder, med mindre noen melder seg frivillig til å gå gjennom en for en profil ut av de tusener på dette forumet og melde fra :p Og skulle det være mulig å finne er det en god sjanse for at det bare er en "tulle-alder". Jeg kunne sikkert gjort meg selv 3 år gammel om jeg gadd.

 

Den yngste brukeren jeg har vært borti som oppga sin alder (og som virket reell :p) var vel 12 år.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Siden enkelte her inne er noen skikkelig racere når det gjelder googling så er det et par ting jeg lurte på om dere kan hjelpe meg med.

 

1: Hvordan er reglene OG praksis når det gjelder soning av lengere straffer. (les: over 1 år)

Tenker da på hvor lang straff man er idømt vs. hvor lenge man faktisk soner. Har hørt noen nevne 70%, men jeg mangler gode kilder.

2: Hvordan påvirkes dette av at man ikke møter til soning til når man skal?

Påvirkes det i det hele tatt?

3: Er det straffbart å ikke møte til rett tidspunkt?

Hva risikerer man av å ikke møte når man skal?

 

Og vær så snill å henvis til kilder. Det hjelper meg fint lite å bare kunne si "en jeg snakket med på nettet hadde hørt at det var sånn og sånn".

 

edit: Opprettet en egen tråd i stedet for å ta det her. Kan du svare så gå hit:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=983198&hl=

 

Jeg refererer til straffegjennomføringsloven:

 

1:

§ 42. Løslatelse fra fengselsstraff

 

Kriminalomsorgen kan løslate domfelte på prøve når vedkommende, medregnet mulig varetektsopphold, har gjennomført to tredjedeler av straffen og minst 60 dager. Dersom løslatelse på prøve medfører at den gjenstående straffetid blir mindre enn 14 dager, kan prøveløslatelse bare skje dersom tungtveiende grunner taler for det. Domfelte som er dømt i utlandet til fengsel i mer enn 21 år, og som er overført til gjennomføring av straffen i Norge, kan løslates på prøve etter å ha vært fengslet i minst 14 år.

 

Kriminalomsorgen kan beslutte at domfelte som ikke lenger er fengslet, men som fyller vilkårene for løslatelse på prøve etter første ledd, skal løslates på prøve uten ny innsettelse.

 

Dersom halvdelen av fengselsstraffen og minst 60 dager fengsel er gjennomført, medregnet varetektsopphold, kan kriminalomsorgen løslate domfelte på prøve dersom særlige grunner tilsier det.

 

Dersom særlige grunner taler for det, kan kriminalomsorgen løslate domfelte kort tid før løslatelse ellers skulle skje.

 

Kriminalomsorgen skal ikke beslutte prøveløslatelse hvis omstendighetene etter en totalvurdering gjør løslatelse utilrådelig. Kriminalomsorgen skal særlig legge vekt på domfeltes atferd under gjennomføring av straffen, og om det er grunn til å anta at domfelte vil begå nye straffbare handlinger i prøvetiden.

 

Kriminalomsorgen kan gjøre prøveløslatelsen betinget av at et utvisningsvedtak blir iverksatt.

 

Dersom det er av betydning for fornærmede i straffesaken eller dennes etterlatte å få kjennskap til tidspunktet for løslatelse, skal kriminalomsorgen varsle fornærmede eller etterlatte på forhånd. Varsel kan også gis dersom den løslatte endrer bosted i løpet av prøvetiden, og det er av betydning for fornærmede eller dennes etterlatte å få kjennskap til endringen.

 

Varsel etter denne paragrafen skal også omfatte informasjon om vilkår som er satt med hjemmel i § 43 annet ledd bokstav d) og e), hvis disse vilkårene direkte gjelder fornærmede i straffesaken eller dennes etterlatte.

 

Prøvetiden utløper på det tidspunkt den idømte fengselsstraff ville vært gjennomført i sin helhet.

 

 

 

2 og 3:

§ 40. Reaksjon på brudd ved gjennomføring av fengselsstraff, forvaring og strafferettslige særreaksjoner.

 

Kriminalomsorgen kan ilegge reaksjon etter denne bestemmelse dersom innsatte forsettlig eller uaktsomt har brutt reglene for ro, orden og disiplin eller forutsetninger og vilkår fastsatt i eller i medhold av denne loven. Dette omfatter brudd som er begått under midlertidig fravær fra fengsel eller under transport til og fra fengsel. Reaksjon kan også besluttes overfor den som har medvirket til brudd.

 

Følgende reaksjoner kan anvendes

a) skriftlig irettesettelse,

b) tap av dagpenger i en bestemt periode,

c) tap av begunstigelse,

d) utelukkelse fra fritidsfellesskapet eller andre aktiviteter i fritiden for et tidsrom av inntil 20 dager for brudd som utmåles i samme reaksjonssak, eller

e) tap av adgang til permisjon for et tidsrom av inntil fire måneder.

 

Domfelte som gjennomfører straff utenfor fengsel etter § 16 kan, hvis ikke tilbakeføring til fengsel besluttes etter § 14 fjerde ledd, gis skriftlig irettesettelse. Dersom domfelte som følge av brudd er eller vil bli overført til fengsel, skal reaksjoner bare besluttes dersom domfelte har unndratt seg gjennomføringen av straffen.

 

Dersom innsatte har begått flere brudd, skal kriminalomsorgen beslutte en felles reaksjon. Tap av en begunstigelse kan besluttes i tillegg til en reaksjon etter annet ledd bokstavene a, b, d og e. Alternativt kan kriminalomsorgen beslutte tap av to begunstigelser. Reaksjon skal ikke besluttes dersom innsatte som følge av bruddet er eller vil bli overført til mer restriktivt fengsel, med mindre innsatte har unndratt seg gjennomføringen.

 

Reaksjonen kan gjøres betinget med en prøvetid på inntil tre måneder. Dersom innsatte i prøvetiden gjør seg skyldig i nytt brudd, avbrytes prøvetiden. I disse tilfelle skal kriminalomsorgen beslutte en ny felles reaksjon.

 

Dersom helsemessige eller andre særlige grunner taler for det, kan en reaksjon avbrytes eller helt eller delvis ettergis. Hvis gjennomføringen av en avbrutt reaksjon ikke er iverksatt på nytt innen tre måneder, er reaksjonen ettergitt.

 

Den som forsettlig eller grovt uaktsomt unnlater å etterkomme pålegg som nevnt i straffeprosessloven § 461 første ledd, eller medvirker til dette, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 måneder. Fengselsstraff under 14 dager kan idømmes.

 

Den som forsettlig unndrar seg gjennomføringen av fengselsstraff, forvaring eller strafferettslige særreaksjoner, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder. Offentlig påtale finner bare sted etter kriminalomsorgens begjæring.

 

Dersom det er av betydning for fornærmede i straffesaken eller dennes etterlatte å få kjennskap til at domfelte unndrar seg gjennomføringen av fengselsstraff, forvaring eller strafferettslige særreaksjoner, skal kriminalomsorgen så snart som mulig varsle fornærmede eller dennes etterlatte om unndragelsen.

 

 

 

Og deeer så jeg at du hadde laget egen tråd om det..

Lenke til kommentar
Hvor varm blir et område på ca 1 kvadratcentimeter som er forsynt med 18 Watt, som praktisk talt ikke har NOE kjøleløsning? Hvis flere faktorer trengs kan jeg sikkert skaffe det.

 

Hadde vært greit å vite hva slags medium området ditt er i (luft, vann?). I tillegg bør man vite hva omgivelsestempereturen er, da tenker jeg både på mediet området er i og de nærmeste flatene (veggene f.eks.).

 

Så til et raskt overslag av hvor varmt det blir dersom man antar at flaten overhodet ikke mister energi til luften, og veggene rundt holder 300K (27 grader C):

 

Strålingseffekt gis ved: W = epsilon*sigma*A*T4, der

epsilon er hvor nær en sort flate (blackbody) området er, sigma er Stefan-Boltzmanns konstant, A er arealet og T er temperaturen. Antar så at strålingseffekt fra omgivelsene ikke er med i de 18W du spesifiserte. Til slutt antar jeg epsilon lik 0,6, bare for å sette et tall på den.

18W = epsilon*sigma*A*(T4flate - T4omgivelser)

18 = 0,7 * 5,67*10-8 * 0,0001 * (T4flate-3004)

T4flate= 18 / (3,97*10-12) - 8,1*109

T4flate= 4,86*1012

Tflate= 1485K = 1212 Celsius

 

Men som sagt er det mye antakelser ute og går her, så litt mer informasjon hadde vært nyttig.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...