Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Holder som regel å skylle opp.
Vann er ikke spesielt miljøvennlig. Det er en fryktelig drivhusgass.

Og så har vi det forurensende vannanlegget som leverer vann til huset ditt. Og hvis du i tillegg bruker varmt vann får du strøm fra forurensende kraftverk (det er ikke 100% vannkraft i stikkontakten) oppå der igjen.

Vann er vel ikke en fryktelig drivhusgass? Jeg vet det står for sånn ca. 60-70% av drivhuseffekten, men det er pga. det er ekstremt mye av den i forhold til f.eks. CO2 og metan og andre drivhusgasser som har langt større effekt i forhold til mengde.
Jeg har egentlig ikke peiling. Det er så mye tull, fjas, flisespikkerier og politisk spill i klimadebatten om dagen at jeg ikke greier å ta slik ting helt seriøst. Derfor var nok flere av innleggene mine knyttet til dette melkespørsmålet rimelig overdrevne.

 

Når jeg sjekker wikipedia så oppgir den at ca. 1% av atmosfæren er vann, og 1/30 % (0,03%) er CO2. Så det kan godt være at du har rett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er egentlig den dingsen på M16 (og M4) som jeg har markert på bildet under? Jeg har alltid lurt på det. :)

Kanskje det er kammeret til tennstiften og tennfjæra?

Eller en hendel man kan trykke på for å løsne hylser som har kilt seg?

 

Jeg er ikke noen våpenekspert så ta det med en klype salt.

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke de fleste nettsider beregnet på høyere oppløsning enn 1280x1024 når hdmi begynner å bli en standard?

Hva som er standard på splitter nye maskiner bør ikke være retningsgivende for nettsiders størrelse. Mange brukere sitter fortsatt med eldre maskiner, min 4 år gamle bærbare har maksoppløsning på 1280x854 (den er min hovedmaskin). Mobiltelefoner har enda mindre oppløsning. Henvender man seg til utlandet (der flesteparten av internettbrukerne tross alt befinner seg), så er de ofte enda mindre oppdaterte. Nettsider bør derfor fortsatt ikke være bredere enn 1024 bildepunkter. Er nettsider bredere så må en stor del av brukerne scrolle sideveis på hver eneste linje for å få med seg alt (som er mye mer irriterende enn å ha et tomt felt på siden), hvis de ikke har en nettleser som forminsker store sider.

 

Da internettet ble kommersielt tilgjengelig for 12 år siden var anbefalt maksbredde på nettsider 480 bildepunkter, så utviklingen går framover, den har som kjent ikke andre steder å gå.

Lenke til kommentar
Praktisk å ha.

Tenk litt hvordan dyrene bruker dem! ;)

 

Edit: Hvorfor er ikke de fleste nettsider beregnet på høyere oppløsning enn 1280x1024 når hdmi begynner å bli en standard? Jeg må zoome 120% for å få nettsiden stor nok.

 

Som du kanskje veit er hdmi berre ein lyd/video tilkopling for å sende ukomprimerte digitale straumar? Den er berre eit alternativ til S-Video, SCART osv.

 

Det du tenker på er nok oppløysninga på sjølve monitorane? Det er enno ikkje vanleg å sitje å surfe websider på ein HDTV med 1080p (1920*1080). LCD-skjermane klarar nok høgare oppløysningar men pr. dags dato er den mest brukte oppløysninga 1024×768. Dette virkar noko smått for monitorar på 19" osv, som difor ofte bruker 1280x1024.

 

Rett meg om eg misforstod spørsmålet ditt total.. Det byrjar å verte tidleg på dag.

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...