Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

PS: En bil kan også eksplodere av vanlige kuler.

Nei.

 

Om det ikke er brann eller lekasje av bensin er sjansene små for at en eksplosjon oppstår.

Bensin eksploderer ikke, den brenner. Riktignok ganske voldsomt, men bensin eksploderer ikke.

Ikke? rart med alle eksemplene fra ander verdenskrig osv. Biler som blir pepret av fly. Biler som transporterer folk og ikke ammo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
L4r5: Man får et problem når man skal skifte kurs.
Det er kun snakk om teoretiske og helt rette tuneller selvsagt. Står litt mere om det i den artikkelen jeg linket til. Jo nærmere reisemålet er, jo grunnere vil tunellen gå og man får en mindre vinkel. Det fører til at aksellerasjonen/desellerasjonen går saktere, men pga det er nærmere så vil det gå opp i opp og man vil ende opp med samme reisetid. 42 minutter. På månen er tilsvarende reisetid i en teoretisk gravitasjonsdrevet tunell 53 minutter.

 

 

Forresten, dette røret måtte gått fra nordpolen til sydpolen. Ellers ville korioliseffekten trykket deg inn i ene siden av røret konstant. ;)

Lenke til kommentar
Det med at biler ikke eksploderer under kollisjon/eller blir skutt på er feil. Det har skjedd mange ganger, men ikke så ofte.

 

Ikke med moderne biler.

 

Og inni en tank med relativt begrenset lufttilførsel brenner det vel ganske dårlig. Eller?

 

Jeg har en far som har jobbet i et bilopphuggeri. Der fikk de ofte inn biler som var helt nedbrent. Alt som ikke var stål eller metaller som tålte 1200 grader+, var smeltet/fordampet vekk. Men bensin, det var det på tanken. I et av eksemplene var det fortsatt nesten 50 liter bensin i tanken som var relativt intakt. Resten var helt utbrent. Så ja, det brenner nok ganske dårlig inni en tank med begrenset lufttilførsel :p

 

Jeg har sett filmer fra kjæsjtester fra (etter filmen å dømme) 50- eller 60-tallet. Da så jeg bl.a. en kollisjon der bilen som kjørte i bilen foran, antente nesten med en gang den kresjet. Da hadde nok noe av tanken åpnet seg eller revnet, for å så blitt antent av gnister eller noe sånt, men det var fortsatt ikke snakk om noe eksplosjon, heller en nokså laber flammekule, før bakparten av bilen stod i full fyr.

 

Dagens biler har uansett en rekke sikkerhetsmekanismer for å akkurat hindre at slike "eksplosjoner" skal skje, i tillegg til at det ikke er så lett å antenne bensin. Hvis man har et stående oljefat fullt av bensin kan man faktisk skulle en fyrstikk i det, ved å dyppe den i bensinen. På mythbusters fikk de ikke til å antenne bensinen i tanken med aldri så mange skudd. Ikke før de begynte med skudd som glødet (fosfor eller noe sånt på tuppen, så man ser hvor kulen har gått gjennom luften), fikk de fyr på den, og da var den allerede gjennomhullet med flere titalls hull fra andre skudd, som gir bensinen rik tilgang på oksygen, samt deler bensinen får fordampet som gjør den mer eksplosiv og lettantennelig. Det var også bare snakk om små flammer.

 

Det er tilnærmet umulig for at en relativt moderne (vil si fra i hvertfall 90-tallet og nyere, mest sannsynlig enda lengre bak) biler skal ta fyr bare ved å kræsje. Som jeg har fortalt med eksempel lengre oppe, så er det også veldig lite sannsynlig at selv en bil som allerede brenner med full tank med bensin, skal eksplodere. Og om det faktisk hadde skjedd, hadde det vært på linje med de klassiske hollywood-eksplosjonene, altså bare en flammekule, men uten noe særlig kraft. Bilen ville blitt minimalt deformert.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Lydindusert hørselsskade er i nesten alle tilfeller ødelagte ytre hårceller, det er vel i praksis umulig å ødelegge tromehinna av lydpåvirkning uten å gjøre endel skade på hårcellene også.

 

Hvor har du hentet dette fra? Kjenner et X-antall mennesker som har fått trommehinna ødelagt, men som har fått påvist normal hørsel i ettertid (ingen eller veldig få mikrohår har gått tapt).

 

 

Tinnitus kan vel ha mange forskejllige årsaker, det er ingen automatikk i at det er hårceller som kommer i klem evt av andre grunner gjør noe feil som forårsaker det. I slike tilfeller vil man også gjerne kunne måle otoakustisk emisjon (lyd som kommer ut av øret), men det kan man ofte ikke gjøre når folk har tinnitus.

 

90% av alle tilfellene er det snakk om mikrohår som er kommet i klem (gjennom sykdom, overeksponering av lyd osv). Andre tilfeller som ikke virker inn på mikrohårene kan bl.a være hjerneskade hvor et spesielt område som omgjør lydbølgene til kjemisk singaler, er ødelagt.

 

De har fått trommehinnen ødelagt av lyder? Eller snakker du om helt andre årsaker, som feks ørebetennelse, ytre skader o.l, som er mye mer vanlig. Vi snakker om lydindusert hørselstap her.

 

Og har du noen kilde på 90%-påstanden? Jeg er klar over at majoriteten av tinnitus-tilfellene er koblet til konvensjonell høreselsskade, men jeg har ikke sett et så høyt tall før. Forøvrig er det vel hårcellene som gjør om lydbølger til nervesignaler, så jeg skjønner ikke helt hva du tenker på i den siste steningen din?

 

AtW

Lenke til kommentar
Og inni en tank med relativt begrenset lufttilførsel brenner det vel ganske dårlig. Eller?

Ja faktisk. Det som trengs for at bensin skal være brennbart er som for alle andre branner: oksygen, brennbart materiale og varme/gnist. Litt mer spesifikt så må det være et vist blandingsforhold av bensin/luft for at det skal være brennbart. Er det for lite bensin i lufta eller for lite luft i bensindampen så brenner det rett og slett ikke. Dette kalles for tynne eller for feite blandinger. Hvilke blandingsforhold som er brennbare varierer fra stoff til stoff. Jeg husker ikke verdiene for bensin men synes å huske at blandingen lett blir for feit til å kunne antennes.

 

Se også: http://en.wikipedia.org/wiki/Explosive_limit

Gasoline lower explosive limit (LEL) 1.4% and the upper explosive limit (UEL) 7.6%

 

Jeg tror bensin lett fordamper såpass mye at blandingen passerer både den øvre eksplosive og brennbare grensa. Jo høyere temperatur, jo mer fordamper og ennå feitere blir blandinga.

Lenke til kommentar

Er det noen grunn til at nesten alle PC kabinett har vifter foran og bak istedenfor nede og oppe?

Varme går jo oppover så ville det ikke vært bedre å hente luft fra undersiden kabinettet og blåse det ut på toppen, istedenfor å hente luft foran og blåse det ut bak?

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar

Varm luft stiger ikke når den blir blåst andre veier. Den oppadstigende effekten er så svak at den er neglisjerbar i PC-kabinetter med vifter.

 

Se f.eks hva som skjer med varm sigarettrøyk når du setter sigaretten i nærheten av en vifte. Røykens bevegelser domineres totalt av vinden fra vifta.

Lenke til kommentar
Andre religioner enn Islam er forbudt i Saudi-Arabia, men hva betyr dette i praksis? At kristne ikke har lov til å oppholde seg i landet?

Vel, de driver jo masse business med vesten, så det er klart man må få lov å være der som kristen.

Det er vel praktisering som ikke er akseptert.

 

"The public practice of any religion other than Islam, including Christianity and Judaism, the presence of churches, and possession of non-Islamic religious materials is not allowed except in Aramco compounds in which many expatriates attend church services"

Lenke til kommentar
Jepp. Pluss at en slik vertikal "luftvei" vil ikke være helt rett, og da blir det mer turbulens og lignende. En horisontal "luftvei" har mye bedre muligheter for å redusere turbulens og lignende = mer effektiv utlufting.

Turbulens er faktisk bra fordi det gir en god blanding av varm og kald luft og dermed mer effektiv kjøling.

 

toth: Interessant at de tillater ateisme.

Lenke til kommentar
Turbulens er faktisk bra fordi det gir en god blanding av varm og kald luft og dermed mer effektiv kjøling.

 

Er det derfor mange av CPU viftene blåser ut til sideveggen og ikke direkte bakover? Påvirker det turbulensen?

 

Hva ville f.eks en inntaksvifte i bunnen av et kabinett gjøre med den allerede gjennomgående luftstrømmen? Forverre kjøling eller effektivisere?

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar
Er det derfor mange av CPU viftene blåser ut til sideveggen og ikke direkte bakover? Påvirker det turbulensen?

Det har neppe noe særlig å gjøre med turbulens. Alle CPU-vifter gir turbulent luftstrøm. Det kan man se ved å holde en sigarett foran og se at lufta ikke kommer ut på andre siden som en samlet "stråle".

 

Hva ville f.eks en inntaksvifte i bunnen av et kabinett gjøre med den allerede gjennomgående luftstrømmen? Forverre kjøling eller effektivisere?

Det kommer an på mye rart. Bruk en sigarett for å se hvordan lufta går og bruk f.eks et optisk termometer for å måle hvor i kabinettet det blir bedre og dårligere når du setter inn en vifte i bunnen.

Lenke til kommentar
toth: Interessant at de tillater ateisme.

Der sier du noe.. :hmm: Vel, det er obligatorisk med islam i skolen, men.. Og det kan jo hende de har felles bønn i f.eks offentlige etater.

Men utover det, utfra hva jeg har lest, er det ingen regler mot ateisme.

Dog, alle dømmes etter religiøs lov(eller lov basert på islam kan man vel si), også utlendinger, i straffesaker.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Forresten, dette røret måtte gått fra nordpolen til sydpolen. Ellers ville korioliseffekten trykket deg inn i ene siden av røret konstant. ;)
Ah! Det tenkte jeg ikke på. Det sto heller ikke nevnt i den artikkelen jeg lenket til.

Men hvis vi klarer å fjerne all friskjon så har vi sikkert funnet opp noe som omgår den problematikken også hehe.

 

 

-------------------

 

 

Nytt spørsmål: Er det laget noen statistikk som viser sammenheng mellom IQ og lykke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...