Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det sies at susing/ringing er et tegn på permanente hørselskader. Skader man kanskje ikke merker noe særlig til de første ukene/årene men som bidrar til å bygge opp tinitus på sikt og reduserer hørselen. Skader man hørselen ofte med høye lyder kan man ende opp med sterkt redusert hørsel pluss konstant plagsom tinitus etter hvert.

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på hare og kanin?

 

Den viktigste forskjellen på harer og kaniner er at kaniner i større grad lever i ganger under jordoverflaten. Kaninunger fødes nakne og blinde, mens nyfødte harer har pelsbehåring. Kaniner blir også generelt mindre enn harer. Kaninen er ingen gnager som man lenge trodde. Kaninen tilhører hareslekten, en egen familie, og skal derfor ikke fôres med 'gnagerblandinger' som selges til smådyr. Kaninen skal ha fôr som er spesielt beregnet på kanin.
Lenke til kommentar

Beskrivelsen gjelder susing i minutter/timer etter konserter og lignende.

 

Hørseleksperten min ligger og sover så jeg får ikke spurt henne nå. Hun har massevis av bøker om dette og noe har jeg fått med meg når jeg skulle høre henne i gamle eksamensoppgaver. Du finner sikkert kilder på nett også, men nå gjesper jeg så fælt at jeg skal logge av for i dag.

 

What Causes Tinnitus?

Ear disorders as a cause of tinnitus

 

Most tinnitus comes from damage to the inner ear, specifically the cochlea (the snail like thing on the right labeled '9').

 

Loud noise is the leading cause of damage to the inner ear. Most patients with noise trauma describe a whistling tinnitus (Nicholas-Puel et al,. 2002). In a large study of tinnitus, avoidance of occupational noise was one of two factors most important in preventing tinnitus (Sindhusake et al. 2003). The other important factor was the rapidity of treating ear infections.

http://www.dizziness-and-balance.com/disor...ng/tinnitus.htm

Lenke til kommentar

Midt i jordens indre virker kreftene utover. Og i jordens indre er man nærmere den konsentrerte massen (indre og ytre kjerne med ca. massetetthet henholdsvis 13 og 10 g/cm³ i forhold til jordskorpe og mantel som har ynkelige 2,5 og 4 g/cm³), og av formelen F = Mm/r² ser vi at kreftene mest sannsynligvis er ganske mye større der inni. Men jeg sier ikke noe sikkert.

Lenke til kommentar
Har et par spørsmål om susing i øret.

 

Når man får susing i året, kommer det jo av å ha blitt utsatt for høy lyd, enten over tid fra en konsert, eller ting som et høyt smell (kinaputt, gevær etc.), er dette skadelig over tid? Altså, kan et tilfelle av dette skade øret eller hørselen permanent?

 

Og har det noe å si om ringingen er frembringet av enten en ekstra kraftig lyd, som et geværsmell, eller om den kommer av at man har blitt utsatt for høy lyd over tid, som etter en konsert?

 

Ja og ja. Jeg fikk hørselskade av en enkelt skuddepisode, så et tilfelle kan skade deg permanent, men det er litt forskjell fra person til erson hvor disponert man er for denslags. Ellers så tyder nyere forskning på at høye smell jevnt over er vesentlig verre for hørselen enn jevnt høye lyder som konserter o.l (selvsagt opp til et visst punkt), mye tyder på at hørselen fungerer delvis som andre muskler, nemlig at trening er bra, men overtrening og plutselige belastninger skader deg, feks har folk i symfoniorkester i snitt bedre hørsel når de er 50 enn resten av befolkning, til tross for jevn eksponering til ganske høyt lydnivå, unntaket er de som sitter foran trompeter (der er nivået presumtivt for høyt), mao konsenterer du deg om å høre, og blir utsatt for relativt høy lyd virker det som man "trener opp" hørselen. De somm ser ut til å være aller mest utsatt for skader er de som sjelden blir utsatt for høye lyder, og når lydene først er høye så er det geværskudd, fyrverkeri o.l.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kanskje til og med revet i stykker av kreftene i alle retninger?

Tyngdekreftene virker ikke bare på overflaten av kroppen som om man henger i et fluepapir på alle kanter. Tyngdekreftene virker på hele kroppen. Tyngdekraft som trekker deg mot venstre oppveies av tyngdekraft som trekker deg mot høyre osv. Siden tyngdekreftene er jevnt fordelt fra alle kanter så vil de virke på hele kroppen likt og dermed oppveie hverandre. Man blir ikke trukket fra hverandre eller presset sammen av tyngdekraften i sentrum av jorda. Summen av tyngdekreftene blir null og man vil føle seg vektløs.

 

I praksis vil man stekes på grunn av temperaturen, stråles i hjel på grunn av radioaktive tungmetaller og presses i hjel på grunn av det statiske trykket. Det statiske trykket er forårsaket av tyngdekraften men hvis man er midt i jorda i en slags farkost som tåler påkjenningene så vil man sveve fritt inni farkosten.

Lenke til kommentar

Tja... La oss si at det virker to krefter på venstre siden av kroppen. Den ene kraften drar mot venstre og den andre mot høyre. Den som drar mot venstre vil være sterkere enn den som drar mot høyre, siden venstre siden av kroppen er nærmere massene på venstre side enn massene på høyre side. Men forskjellen er kanskje for liten til at det skjer noe nevneverdig med vårt fleksible legeme.

Lenke til kommentar

Jordas radius er ca 6400 km. Hvis man skal merke noe vesentlig forskjellig kraft på høyre og venstre side av kroppen når man svever i en farkost i midten av jorda så må det være en vesentlig forskjell i hvor mye masse man har på de ulike sidene. Med andre ord må kroppen være hundrevis av kilometer bred for å få en nevneverdig forskjell i tyngdekraft på de ulike sidene.

 

Tar vi utgangspunkt i en ball med radius 1 meter som svever i midten av en jord med 6400 km radius så vil det på høyre ytterkant av kroppen virke en tyngdekraft tilsvarende den halvkula som er til venstre for det tyngdepunktet mens tyngdekraft fra den andre halvkula vil motvirke det. Siden de to halvkulene er en aning forskjellig størrelse så blir det en aning ulik kraft. Summen av kreftene vil virke innover mot sentrum av jorda/ballen.

 

Kjapt regnet vil det trekke 0,49999976 G mot venstre og 0,50000023 G mot høyre. Summen av tyngdekreftene gir en total tyngdekraft på 0,00000047 G mot høyre. På motsatt side av ballen vil man få en tilsvarende tyngdekraft mot venstre. Ballen blir altså presset sammen med en tyngdekraft på 0,00000094 G. Dette er et svært forenklet regnestykke men gir en indikasjon på størrelsene vi snakker om.

 

En annen og sikkert mer korrekt måte å regne det på er å ta utgangspunkt i at de ytre kreftene oppveier hverandre og at det kun er kroppens/ballens egen tyngdekraft som presser den sammen til en kule. En ball med radius 1 meter og normal tetthet har selvsagt svært mye lavere egenvekt og tyngdekraft enn jorda med sine ca 1021 kubikkmeter masse.

Lenke til kommentar
Ellers så tyder nyere forskning på at høye smell jevnt over er vesentlig verre for hørselen enn jevnt høye lyder som konserter o.l (selvsagt opp til et visst punkt), mye tyder på at hørselen fungerer delvis som andre muskler, nemlig at trening er bra, men overtrening og plutselige belastninger skader deg, feks har folk i symfoniorkester i snitt bedre hørsel når de er 50 enn resten av befolkning, til tross for jevn eksponering til ganske høyt lydnivå, unntaket er de som sitter foran trompeter (der er nivået presumtivt for høyt), mao konsenterer du deg om å høre, og blir utsatt for relativt høy lyd virker det som man "trener opp" hørselen. De somm ser ut til å være aller mest utsatt for skader er de som sjelden blir utsatt for høye lyder, og når lydene først er høye så er det geværskudd, fyrverkeri o.l.

 

AtW

Når du snakker om å "trene opp" hørselen vil jeg tro at det først og fremst er hjernens evne til å oppfatte og tolke lyder som blir trent opp. Selve cochlea, organet som "oppfatter" lyden, kan ikke bli "bedre" av seg selv (men den kan og vil bli dårligere, både på grunn av aldring og på grunn av overbelastning av lyd). Der er den vesentligste forskjellen mellom hørsel og muskel, har du først fått en hørselsskade på grunn av overbelastning kan du ikke "trene" den bort, da er du hørselsskadet for resten av livet.

 

Men uansett er det viktig å ta vare på hørselen. Vil du fortsatt høre når du blir gammel, vær forsiktig med høye lydnivåer uansett om det er skarpe smell eller høy lyd over lang tid (konserter ol.). Bruk gjerne øreklokker eller ørepropper.

 

EDIT: Og når man sammenligner hørselen til folk som spiller i orkester med andre, får man egentlig også litt et "høna-og-egget"-problem. Kanskje det rett og slett kan være mer sannsynlig at folk som hører bedre i utgangspunktet har større sannsynlighet for å ende opp i et symfoniorkester, da de vil ha bedre toneøre?

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Ellers så tyder nyere forskning på at høye smell jevnt over er vesentlig verre for hørselen enn jevnt høye lyder som konserter o.l (selvsagt opp til et visst punkt), mye tyder på at hørselen fungerer delvis som andre muskler, nemlig at trening er bra, men overtrening og plutselige belastninger skader deg, feks har folk i symfoniorkester i snitt bedre hørsel når de er 50 enn resten av befolkning, til tross for jevn eksponering til ganske høyt lydnivå, unntaket er de som sitter foran trompeter (der er nivået presumtivt for høyt), mao konsenterer du deg om å høre, og blir utsatt for relativt høy lyd virker det som man "trener opp" hørselen. De somm ser ut til å være aller mest utsatt for skader er de som sjelden blir utsatt for høye lyder, og når lydene først er høye så er det geværskudd, fyrverkeri o.l.

 

AtW

Når du snakker om å "trene opp" hørselen vil jeg tro at det først og fremst er hjernens evne til å oppfatte og tolke lyder som blir trent opp. Selve cochlea, organet som "oppfatter" lyden, kan ikke bli "bedre" av seg selv (men den kan og vil bli dårligere, både på grunn av aldring og på grunn av overbelastning av lyd). Der er den vesentligste forskjellen mellom hørsel og muskel, har du først fått en hørselsskade på grunn av overbelastning kan du ikke "trene" den bort, da er du hørselsskadet for resten av livet.

 

Men uansett er det viktig å ta vare på hørselen. Vil du fortsatt høre når du blir gammel, vær forsiktig med høye lydnivåer uansett om det er skarpe smell eller høy lyd over lang tid (konserter ol.). Bruk gjerne øreklokker eller ørepropper.

 

EDIT: Og når man sammenligner hørselen til folk som spiller i orkester med andre, får man egentlig også litt et "høna-og-egget"-problem. Kanskje det rett og slett kan være mer sannsynlig at folk som hører bedre i utgangspunktet har større sannsynlighet for å ende opp i et symfoniorkester, da de vil ha bedre toneøre?

 

Er du først skadd, så er skaden permanent, det er riktig, men trening i denne betydningen er snakk om å trene opp hørselen til å også tåle lyder bedre. Det er også gjort studier for korrelasjon mellom yrker der folk må bruke hørselen aktivt, men som tradisjonelt ikke tiltrekker seg musikkinteresserte/folk med god hørsel osv og yrker med tilsvarende nivåer der det ikke er nødvendig, førstnevnte gruppe har i snitt bedre hørsel når de blir eldre. Forøvrig er det verd å nevne at nesten alle skader på kroppen fører til permanent endring, i større elller mindre grad, men ofte er ikke ulempen merkbar pga at den praktiske forskjellen ikke er så stor. Det er ganske mange overbelastningsskader du ikke kan trene bort helelr, i den forstand at ting blir like bra som før.

 

Nå skal det nevnes at dette er ganske ny forskning, men det er veldig mye som tyder på at jevnt høyt lydnivå er et mindre problem enn før antatt, og at smell veldig ofte er den store synderen (eller lyder med mange og høye peaks)

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan bekrefte den siste teorien der. Jeg var for et halvår siden til en hørselsekspert hvor det ble utført alt mulig av hørselstester på meg. Konklusjonen ble at jeg hadde en liten hørselsskade kun på en viss frekvens, og han spurte tvert om jeg hadde drevet med noe skyting med hagle da han så hvilken frekvens det gjald. Det har jeg gjort en gang, og var å så på flere som også hold på å skøyt leirduer samem dagen. Så det virker som om den ene episoden var nok for en hørselsskade. Ikke noe jeg merker i dagliglivet men jeg vil høre lyder ved den eksakte frekvensen dårligere. Derimot spiller jeg daglig mye høy musikk, både på anlegg og headsett, men det har tydeligvis ikke satt noen spor i følge testene som ble tatt.

 

Jeg har også det inntrykket av at man kan få lettere hørselsskader av lyder som kommer uforberedt, som en helt totalt uventet smell. Mulig dette bare er innbilning, men er man forberedt på et smell så virker det ikke så høyt som når man blir overrasket med et.

Lenke til kommentar
Kan bekrefte den siste teorien der. Jeg var for et halvår siden til en hørselsekspert hvor det ble utført alt mulig av hørselstester på meg. Konklusjonen ble at jeg hadde en liten hørselsskade kun på en viss frekvens, og han spurte tvert om jeg hadde drevet med noe skyting med hagle da han så hvilken frekvens det gjald. Det har jeg gjort en gang, og var å så på flere som også hold på å skøyt leirduer samem dagen. Så det virker som om den ene episoden var nok for en hørselsskade. Ikke noe jeg merker i dagliglivet men jeg vil høre lyder ved den eksakte frekvensen dårligere. Derimot spiller jeg daglig mye høy musikk, både på anlegg og headsett, men det har tydeligvis ikke satt noen spor i følge testene som ble tatt.

 

Jeg har også det inntrykket av at man kan få lettere hørselsskader av lyder som kommer uforberedt, som en helt totalt uventet smell. Mulig dette bare er innbilning, men er man forberedt på et smell så virker det ikke så høyt som når man blir overrasket med et.

 

Ja, det er vanlig å kanskje ha en 15 db dip på rundt 4000 Hz, men det er ofte ikke noe stort problem, selv da hører man ned i nesten 5dB på den frekvensen, og mange vil nok ikke merke det i det hele tatt. Ellers så har vi en muskel som akn regulere litt av strammingen på trommehinnen(?) om jeg ikke husker feil, det er vel noe omdiskutert hvor stor effekten er, men de fleste mener at denne kan hjelpe litt når man er forberedet på at lyden kommer, dog virker ikke dette ordentlig når man har drukket feks.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...