SeaLion Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hva er den aller eldste livsformen som lever i dag på jorda? Evt. Hva man ANTAR er det? Et grantre i Sverige er verdens eldste tre. Det er 9550 år gammelt og fortsatt i live. Det vil altså si at dette treet var en av de første plantene som slo rot der etter at den siste store istiden gikk mot slutten. http://www.forskning.no/artikler/2008/april/179769 Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hvor mye strøm bruker man på å fylle et badekar på 230 liter med varmtvann som er varmet opp fra 3 til 40 grader? Regnet litt på det og kom fram til 9 kWh. Syns dette hørtes veldig lite ut, blir jo bare 4-5 kroner per bad da... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Uten at jeg har regnet på det så synes jeg det høres veldig realistisk ut. Jeg regnet for er par år siden på det å ta seg en dusj og kom frem til en pris på et par kroner. (Sparedusj med 6 liter per minutt eller sløsedusj med 20 liter per minutt og 5 -> 40°C og 10 minutter) Gang med 20 dusjer per måned * 12 måneder * antall personer i boligen så får du antageligvis noe rundt 10% av årsgjennomsnittlig strømforbruk. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) En kalori er vel per def. den mengden energi det kreves for å varme ett gram vann en grad opp. For å varme 230liter vann 27 grader opp kreves det da altså; 230 000 gram x 27 grader = 6 210 000 kalorier, eventuellt 6 210 kcal. I følge google: 1 calorie = 0.00116222222 watt hours Som gir et effektforbruk på 6 210 000 cal x 0.001162 = 7216Wh altså ca 7,2kWh. Men nå er jo dette uten varmetap, så ca 9kWh hørtes ganske fornuftig ut ja. Edit: skriveleif Endret 15. juli 2008 av lockdog Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 3 -> 40°C = 37°C, ikke 27°C. Varmetapet fra en varmtvannsbereder er svært lite når størrelsen på tanken og forbruket er normalt. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Ikke vær så pirkete a? Off, sliten etter jobb ^^ Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 la oss heller si 5 -> 40 grader da... jeg mener at man trenger 4,2 watt i et sekund for å varme opp 1 gram med vann... Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Fra Wikipedia: En kalori er den energimengde som skal til for å heve temperaturen av ett gram vann én grad Celsius, ved et trykk på én atmosfære. Mengden varme som trengs er avhengig av vannets initielle temperatur, noe som resulterer i flere forskjellige definisjoner av kalori, hver av dem tilsvarende en noe forskjellig energimengde. Den mest brukte definisjonen er at en kalori tilsvarer 4.1868 Joule. Og i og med at joule og wattsekund er det samme, så stemmer jo det du sier. Er bare to forskjellige måter og regne det ut på. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Er det i praksis stor forskjell i strømkostnad ved stor og liten varmtvannsbereder, såfremt forbruket er det samme? Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hva er den største forskjellen mellom en klavikord(?)/harpischord og et piano? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hva er den største forskjellen mellom en klavikord(?)/harpischord og et piano? Harpichorden har en mekanisme som klimprer på strengene omtrent som en gitar. http://en.wikipedia.org/wiki/Harpsichord Clavichorden slår til strengene med en metallhammer. http://en.wikipedia.org/wiki/Clavichord På pianoet er det en hammer med belegg av filt som slår til strengene. http://en.wikipedia.org/wiki/Piano Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Er det i praksis stor forskjell i strømkostnad ved stor og liten varmtvannsbereder, såfremt forbruket er det samme? Ja, litt. Større overflateareal gir større varmetap. Jeg fant noen tall for varmetap i denne rapporten (lagre og døp om til .pdf) De fire 200-liters berederne som er testet har et varmetap på ca 90-120 watt (kontinuerlig). PS. Varmen tapes ikke fullstendig. Varmen kommer til nytte i form av oppvarming av rommet de står i. Det er nyttig så lenge utetemperaturen er under ca 15°C. (Over det trengs ikke oppvarming for å holde 20°C inne pga drivhuseffekten) Lenke til kommentar
Minus Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Tenkte bare jeg skulle slenge inn et raskt "takk" til SeaLion og Simen1, siden dere er så flinke å svare på spørsmål fra andre forumister! Så, takk! Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hvorfor klør det sånn av et myggstikk? Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Det er en bakterie i spyttet til myggen som gjør det. Rett meg om jeg tar feil. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg har svart mye nå siden sist jeg spurte om noe så nå er det på tide med et nytt snedig spørsmål: Svette lukter forskjellig fra person til person. - Hva bestemmer den naturlige aromaen i svettelukt? - Kan den naturlige lukta gjøres nevneverdig bedre ved å endre kostholdet? - I så fall, hvilken mat gir best svettelukt? Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Sjekket du wiki? " is the smell of bacteria growing on the body. These bacteria multiply rapidly in the presence of sweat, but sweat itself is almost completely odorless. Body odor is associated with the hair, feet, groin (upper medial thigh), anus, skin in general, armpits, genitals, pubic hair, and ears." Dermed vil jeg tro lukten styres endel av hva slags bakterier man bærer på. Body odour can smell pleasant and specific to the individual, and can be used to identify people, though this is more often done by dogs and other animals, than by humans. An individual's body odour is also influenced by diet, gender, genetics, health, medication, and mood.[citation needed] Propionic acid (propanoic acid) is present in many sweat samples. This acid is a breakdown product of some amino acids by propionibacteria, which thrive in the ducts of adolescent and adult sebaceous glands. Because propionic acid is chemically similar to acetic acid with similar physical characteristics including odour, body odours may be identified as having a vinegar-like smell by certain persons.[citation needed] Isovaleric acid (3-methyl butanoic acid) is the other source of body odour as a result of actions of the bacteria Staphylococcus epidermidis,[1] which is also present in several strong cheese types. Bedre lukten: http://www.med-help.net/BodyOder.html Endret 15. juli 2008 av toth Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hva kommer dette av når jeg tar bilder av LCD-skjermer? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 takk toth Fruktkake: Det kalles moiré. Kort sagt kommer det av at pixlene på skjermen nesten overlapper pixlene på sensoren til kameraet. Uoverenstemmelsen danner et mønster. Skalering av bildet på LCD-skjermen forsterker effekten. Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Moir%C3%A9_pattern http://www.mathematik.com/Moire/ http://mathworld.wolfram.com/MoirePattern.html Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Har et par spørsmål om susing i øret. Når man får susing i året, kommer det jo av å ha blitt utsatt for høy lyd, enten over tid fra en konsert, eller ting som et høyt smell (kinaputt, gevær etc.), er dette skadelig over tid? Altså, kan et tilfelle av dette skade øret eller hørselen permanent? Og har det noe å si om ringingen er frembringet av enten en ekstra kraftig lyd, som et geværsmell, eller om den kommer av at man har blitt utsatt for høy lyd over tid, som etter en konsert? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå