GeO Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Det er funnet en musling som var over 400 år da den ble avlivet (alderen ble påvist ved å telle årringene i skallet):http://www.bangor.ac.uk/news/full.php.en?Id=382 Hvordan foregår egentlig avlivning av en musling? Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Kan noen med svakt hjerte dø av tempo skift i en ellers statisk rytme. Eks: En eldre person med svakt hjerte bor under en som sitter å lager tekno musikk og bruker derfor en loop over lang tid med en rytme på feks 130bpm. Etter 4 timer på 130 bpm så skrur man opp til 150 bpm. Forutsatt at bass lyden er såpass høy at den hjertesvake kan høre det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Kan noen med svakt hjerte dø av tempo skift i en ellers statisk rytme. Eks: En eldre person med svakt hjerte bor under en som sitter å lager tekno musikk og bruker derfor en loop over lang tid med en rytme på feks 130bpm. Etter 4 timer på 130 bpm så skrur man opp til 150 bpm. Forutsatt at bass lyden er såpass høy at den hjertesvake kan høre det. Man kan få hjerteproblemer av langvarig esponering for lave frekvenser (enkelte flymekanikere feks), men jeg har aldri hørt om noen slik kortvarig påvirkning av de moderate nivåene det er snakk om for musikk igjennom en etasjeskiller (ikke at det nødvendigvis betyr at det ikke kan skje såklart) AtW Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Det er funnet en musling som var over 400 år da den ble avlivet (alderen ble påvist ved å telle årringene i skallet):http://www.bangor.ac.uk/news/full.php.en?Id=382 Hvordan foregår egentlig avlivning av en musling? Koking er vanlig. Ellers "drukner" den på land fordi gjellene ikke klarer å dra oksygen ut av lufta. Lenke til kommentar
Raytee Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Har et spørsmål jeg har tenkt litt på de siste ukene nå: Vist lynet slår ned i et hav, så skulle det logisk sett ha drept alt som var i det havet fordi vann gjør elektisitet sterkere og leder stømmen gjennom havet menst det bare blir sterkere og sterkere.. Noen som vet noe om dette? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Har et spørsmål jeg har tenkt litt på de siste ukene nå: Vist lynet slår ned i et hav, så skulle det logisk sett ha drept alt som var i det havet fordi vann gjør elektisitet sterkere og leder stømmen gjennom havet menst det bare blir sterkere og sterkere.. Noen som vet noe om dette? Vann gjør ikke elektrisitet sterkere. Men saltvann er en veldig god strømleder på grunn av saltionene som er i det. Hvis et lyn slår ned i vannet ser jeg for meg at vannet fungerer som "jording", altså akkurat der lynet slår ned risikerer levende vesener å bli drept/hardt skadd. Men så vil lynet spre seg i alle retninger i vannet, og da vil det bli svakere jo lengre vekk man kommer fra nedslagsstedet, fordi lynet blir spredt ut over et stadig større område. Så hvis man er tilstrekkelig langt nok unna er man "trygg". Endret 14. juli 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Lynet slår væll ned det på det høyeste punktet som regel. Du er nåkk ganske trygg i vannet men ikke oppå Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Ganske skjelden det slår ned i vannet i det heletatt vil jeg tro Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hvor kan man få taki tørris? Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hva er den aller eldste livsformen som lever i dag på jorda? Evt. Hva man ANTAR er det? Et tre? En sopp? (Den som dekket 20 fotballbaner i areal eller hva det hvar) Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hvis en fyr står 100 meter fra meg, så tar jeg opp en kikkert og titter på han. Ser jeg tilbake i tid da? :S Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hvis en fyr står 100 meter fra meg, så tar jeg opp en kikkert og titter på han. Ser jeg tilbake i tid da? :S Ja, du ser 100 lysmeter tilbake i tid selvfølgelig. Dette er jo tilnærmet absolutt ingenting. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Never mind. Blabla. Nei. Eller jo. Screw tiden på døgnet. Endret 15. juli 2008 av chokke Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Jaja,. glem det da. Endret 15. juli 2008 av Kakofoni Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hvorfor er verden gal? Lenke til kommentar
vangsguten Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hvorfor er verden gal? Fordi du (iflg. signaturen din) og jeg og mange andre er så himla usaklig til tider. Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hva er den aller eldste livsformen som lever i dag på jorda? Evt. Hva man ANTAR er det? Et tre? En sopp? (Den som dekket 20 fotballbaner i areal eller hva det hvar) Bakterier Lenke til kommentar
isbit Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hvorfor er verden gal? Først og fremst pga religion. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hva er den aller eldste livsformen som lever i dag på jorda? Evt. Hva man ANTAR er det? Et tre? En sopp? (Den som dekket 20 fotballbaner i areal eller hva det hvar) Bakterier Jeg tipper Zaran mener et enkelt individ, ikke en type, eller hvor lenge en art har eksistert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå