Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okei, men det spiller ingen rolle for min del, så lenge jeg får erstatningen jeg har krav på om han skulle kræsje i meg. Sitte på tør jeg nok ikke, han kjører alt for fort i boligstrøkene..

Til L4R5: Jeg så han fyren på treningssenteret som ligner så innmari på deg igjen i forrige uke.. Du har ikke vært i Molde? :)

Lenke til kommentar
Tja.. Spiss verkar i grunn logisk ja. Desse fjordane går jo som ein spydspiss innover det ganske land. Verkeleg ikkje dumt..

Siterer dette for å representere resten av diskusjonen.

Anger stammer trolig fra det norrøne ordet angr som betyr "fjord". Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Stemmer det at man må klippe det norske flagget i ulike biter slik at man separerer de ulike fargene hvis flagget skal brennes?

Hvis ikke brenner du jo faktisk et norsk flagg. Men jeg er usikker på om dette faktisk finnes som en norsk lov. Mange sier jo også at hvis et flagg ved et uhell berører bakken, så skal det klippes opp og brennes, men såvidt jeg vet står det egentlig ingenting om dette i den norske flaggloven. Derimot står det visstnok noe sånt i de britiske lovene om Union Jack (navnet på det britiske flagget), og muligens også i de danske lovene om Dannebrog (navnet på det danske flagget). Det norske flagget har forøvrig ikke noe "navn".

Jeg sjekket. I følge lovdata.no er dette hele den norske flaggloven, og der står det ikke et kløyva ord om behandling av flagget, heller ikke om hvordan det skal destrueres:

Lov om Norges Flag.

Se Grl. § 111, forbud 17 feb 1741, strl. § 423 samt lov 29 juni 1933 nr. 2. - Jfr. tidligere kunngj. 27 feb 1814, lov 12 jan 1815, skr. 30 jan 1815, res. 7 mars 1815, 4 mars 1816, 26 okt 1818, 17 juli 1821, 25 jan 1822, skr. 18 aug 1825, res. 11 april 1838 og 20 juni 1844.

Ved res. 21 okt 1927 jfr. res. 2 juli 1948 er fastsatt et reglement ang. bruk av statsflagget og handelsflagget.

§ 1. Norges Koffardiflag skal være et høirødt, med et mørkeblaat, og af en hvid Kant indfattet Kors, i fire retvinklede Firkanter afdelt Flag, hvis Bredde skal forholde sig til dets Længde som 16 til 22. De tvende, Flagstangen eller Gaffelen, naar Flaget heises fra Mesanen, nærmeste Firkanter skulle være Kvadrater og hver af dem indtage 6/16 af Flagets Bredde og 6/22 af dets Længde, hvorimod de tvende yderste Firkanter ved en lige Bredde skulle indtage 12/22 af Flagets Længde. Bredden af det blaa Kors skal udgjøre 2/16 af Flagets Bredde eller 2/22 af dets Længde og Bredden af den hvide Kant 1/16 af Flagets Bredde eller 1/22 af dets Længde.

§ 2. Det i § 1 bestemte Flag skal benyttes paa Handelsfartøier, naar de i udenlandsk Havn ønsker at erholde Beskyttelse og Bistand af Gesandtskaber, Konsuler eller Handelsagenter. Paa Statens offentlige Bygninger, Post- og Toldfartøier benyttes samme Flag med Split og Tunge, dog saaledes, at i Postflagets og Toldflagets Midte anbringes et hvidt Felt, hvori Ordene « Post » eller « Told » med Krone over.

§ 3. Denne Lov træder i Kraft et Aar efter den Dag, den er indrykket i Lovtidenden.

Loven trådte i kraft 15 des 1899.

Heller ikke i det nevnte flaggreglementet fra 1927 finnes det noe som helst om destruksjon av flagget. Så du kan altså ikke straffes for å brenne det norske flagget uten å klippe det opp først. Men det kan hende naboen din ikke vet dette og derfor tilkaller politiet hvis du brenner det åpenlyst uten å klippe det opp først.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Inntil ganske nylig var det forbudt a brenne andre lands flagg. Denne loven er nettopp fjernet (februar?).

Det har aldri vært forbudt a brenne det norske flagget. Det er kun sedvane og tradisjon som tilsier at man skal klippe det norske flagget i hver sin farge før man brenner det. Sedvane og tradisjon kan man som kjent gi blaffen i, men det kan jo hende du støter noen.

Lenke til kommentar
Til L4R5: Jeg så han fyren på treningssenteret som ligner så innmari på deg igjen i forrige uke.. Du har ikke vært i Molde? :)

Har aldri i mitt liv vært i molde. :hmm:

Neste gang så må du ta med kamera så jeg får se min ukjente dobbeltgjenger

Lenke til kommentar

"Aqua Club, som er tilknyttet partyhotellet Kalypso der svært mange norske ungdommer tilbringer ferien, har et basseng som bare går under navnet «klamydia-poolet». Ryktene sier at jenter som bader her både får klamydia og blir gravide. Stedet åpner klokka 04.00 om natta."

Jeg er ganske overbevist om at man ikke kan bli gravid av sæd i vann.

Men kan man faktisk få klamydia av kun å bade i samme basseng hvor klamydiabærere har badet og hatt sex?

Lenke til kommentar

Takk, da har jeg kommentert artikkelen med rette :)

Ref: http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/07/08/540348.html

Dagbladet bør kanskje prøve å bidra til folkeopplysningen litt bedre her?

Når man flere steder i artikkelen omtaler "klamydiapoolen", og forteller at folk er redde for å pådra seg både klamydia og graviditet, uten å faktisk fortelle at dette ikke er mulig, bidrar det jo bare til å forsterke slike misoppfatninger og vranglære.

Man kan ikke bli smittet av klamydia via vann hvor klamydiasmittede har hatt sex, eller bli gravid via vann hvor menn har hatt sex.

"Man må ha direkte ubeskyttet kontakt med den kroppsdelen hvor infeksjonen sitter, for å kunnen bli smittet. Og klamydia kan ikke "spre seg" fra rectum til munn hos personen som har det."

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=331078

MVH/Best regards

Endret av toth
Lenke til kommentar
"Aqua Club, som er tilknyttet partyhotellet Kalypso der svært mange norske ungdommer tilbringer ferien, har et basseng som bare går under navnet «klamydia-poolet». Ryktene sier at jenter som bader her både får klamydia og blir gravide. Stedet åpner klokka 04.00 om natta."

Jeg er ganske overbevist om at man ikke kan bli gravid av sæd i vann.

Men kan man faktisk få klamydia av kun å bade i samme basseng hvor klamydiabærere har badet og hatt sex?

Nei: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=331078

Og det er heller ikke mulig å bli gravid av å bade i vann der andre har hatt sex.

*Pheeeew*

Reiser ned dit i neste uke og skal bo på dette hotellet... skal sjekke omstendighetene nøye... :!:

Endret av Qtecman
Lenke til kommentar
Hvorfor er det snø på toppen av høy fjell, som ligger over skydekket?

Fordi det er kaldere der. Det er typisk 1'C kjøligere for hver 200 høydemeter opp man kommer. (inntil ca flyhøyde). Dermed smelter snøen mye senere der om våren og kommer man høyt nok tiner det ikke i det hele tatt i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar

Fordi det er kaldere der. Det er typisk 1'C kjøligere for hver 200 høydemeter opp man kommer. (inntil ca flyhøyde). Dermed smelter snøen mye senere der om våren og kommer man høyt nok tiner det ikke i det hele tatt i løpet av sommeren.

Han tenkte nok mer på hvorfor det er snø høyere oppe enn skydekket er.

Lenke til kommentar

Jeg tenker på hvordan kan det være snø der når toppene er over syene? Hvordan kommer snøen opp der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...