endrebjo Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hvem er den yngste moderatoren?Noen som vet? Gjør litt research selv. Du finner alle moderatorene på Medlemssiden, og de aller fleste har fødselsdatoen sin i profilen. Det er ikke såå mange moderatorer på forumet. Lenke til kommentar
toth Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 I et blad fra DNBNor eiendom om å kjøpe i spania, var det en artikkel om bil. Der sto det at spanske bilpriser og forsikring er godt under norsk nivå(selvfølgelig). Det sto også at det var uproblematisk å som norsk statsborger eie spanskregistrert bil, så lenge man kunne vise til eiendom eller langtids leiekontrakt. Betyr det at jeg, i teorien, kan ordne meg en "fiktiv"(tenker en ekte kontrakt, men med f.eks 1000kr årlig leie, og uten at jeg faktisk benytter den leide boligen) leiekontrakt med en evt. bekjent i spania, for deretter å kjøpe og registrere bil der nede, og bruke den som normalt her hjemme, uten å få problemer? Isåfall er jo dette meget økonomisk lønnsomt for meg? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 nei, det vil ikke fungere. om du kun bruker bilen her oppe i en uke eller to og drar nedover igjen kan det gå, men til vanlig bruk her oppe må bilen være norskregistrert Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hvis du ikke tror på oss, slå på filming på mobilen, og legg den inn i kjøleskapet og lukk døren. Åpne døren og se hva som ble filmet. Lys eller mørke? Det var helt mørkt. Lenke til kommentar
Tirumtei Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hvorfor kan en fugl, med en så ekstremt liten hjern, herme etter mennesker og faktisk si fult forståelige ord/setninger? Og hvorfor er det ingen andre dyr som kan? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Fugler har bare lært seg å herme etter lyder. De forstår ikke så mye av ordene. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Hvorfor kan en fugl, med en så ekstremt liten hjern, herme etter mennesker og faktisk si fult forståelige ord/setninger? Og hvorfor er det ingen andre dyr som kan? Hjernen til fugler fungerer fundamentalt annerledes enn hos pattedyr. Det er dessuten ikke hjernekapasiteten som gjør at en fugl kan herme etter menneskelyder i motsetning til aper. Aper er mer intelligente, men de har ikke fysikken i orden i strupen. Endret 8. juli 2008 av isbit Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hvorfor står trær rette når de er på en brei bakke, akkurat som en rett bakke? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Fordi planter og trær instinktivt strekker seg mot sola. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Fordi planter og trær instinktivt strekker seg mot sola. For å legge til litt: Planter bruker også gravitasjonskrafta til å "bestemme seg" hvilken retning de vokser: http://www.jaxa.jp/article/special/kibo/takahashi_e.html http://iq.lycos.co.uk/qa/show/6099/In+what...ero+gravity%3F/ Ifølge denne lille videoen (ok, litt barneskolenivå, men sikkert relevant læll): http://www.nasa.gov/audience/foreducators/...ow_Upwards.html så vokser planter etter sollyset om gravitasjonskrafta er for liten. Lenke til kommentar
toth Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) nei, det vil ikke fungere. om du kun bruker bilen her oppe i en uke eller to og drar nedover igjen kan det gå, men til vanlig bruk her oppe må bilen være norskregistrert Og dette mener du på blir sjekket..? Kan jeg ikke bo 9 av 12mnd i spaniahuset mitt, og ha min norske bil der? Jeg er jo på ferie. Hvorfor skal det være annerledes når man er i hjemlandet? Endret 8. juli 2008 av toth Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 I et blad fra DNBNor eiendom om å kjøpe i spania, var det en artikkel om bil.Der sto det at spanske bilpriser og forsikring er godt under norsk nivå(selvfølgelig). Det sto også at det var uproblematisk å som norsk statsborger eie spanskregistrert bil, så lenge man kunne vise til eiendom eller langtids leiekontrakt. Betyr det at jeg, i teorien, kan ordne meg en "fiktiv"(tenker en ekte kontrakt, men med f.eks 1000kr årlig leie, og uten at jeg faktisk benytter den leide boligen) leiekontrakt med en evt. bekjent i spania, for deretter å kjøpe og registrere bil der nede, og bruke den som normalt her hjemme, uten å få problemer? Isåfall er jo dette meget økonomisk lønnsomt for meg? Det var en sak angående dette på vg for litt siden, men jeg klarte desverre ikke og søke den frem igjen. Reglene på dette er esktremt strenge. Er du registrert som norsk statsborger er kravet at du har fast oppholdssted utenfor Norge. § 3. Fast oppholdssted utenfor Norge. En person anses å ha fast oppholdssted utenfor Norge når han faller inn under ett eller flere av følgende tilfelle: 1. Person som har sin familiemessige, ervervsmessige og personlige tilknytning utenfor Norge. 2. Person som har sin familiemessige tilknytning utenfor Norge. Dette gjelder selv om han har ervervsmessig og/eller personlig tilknytning til Norge. 3. Person som har ervervsmessig tilknytning utenfor Norge, såfremt han ikke har familiemessig tilknytning til Norge. Han må heller ikke være registrert i norsk folkeregister. 4. Person som har ervervsmessig tilknytning til Norge, såfremt han opprettholder personlig tilknytning til et annet land. Forutsetningen er at han ikke har familiemessig tilknytning til Norge og enten a) daglig reiser frem og tilbake mellom Norge og det annet land, eller b) har oppholdt seg eller har til hensikt å oppholde seg i det annet land i minst 185 dager i løpet av en 12-månedersperiode. En person anses å ha familiemessig tilknytning til det land hvor han bor sammen med ektefelle eller barn under 18 år, som han oppsøker jevnlig, normalt minst 1 gang hver måned. En person anses å ha ervervsmessig tilknytning til det land han har fast arbeid eller følger undervisning ved universitet/skole. En person kan anses å ha ervervsmessig tilknytning til det land han mottar pensjon fra, når denne naturlig kan likestilles med inntekt fra fast arbeid. En person anses å ha personlig tilknytning til det land hvor vedkommende har regelmessig døgnhvile i bolig som han selv eier eller leier med helårs leiekontrakt. Dersom vedkommende er registrert i norsk folkeregister, kan han ikke anses å ha personlig tilknytning utenfor Norge. Registrering som midlertidig fraværende er ikke tilstrekkelig i denne sammenheng. Kravet til registrert utflytting gjelder ikke norske embeds- og tjenestemenn (herunder militært personell) beordret til tjeneste i utlandet, dersom de ikke kan få meldt flytting fra landet. § 10. Betaling av toll og avgifter. Overtredelse av denne forskrift medfører plikt til å betale engangsavgift, toll og merverdiavgift. § 11. Reaksjoner. Motorvogn som er innført eller brukt i strid med denne forskrift, kan ikke gjenutføres uten erleggelse av toll og avgifter. Altså, blir du stoppet i Norge kjørende i utenlansregistrert bil må du betale toll og avgifter på bilen, uansett om det er en bil du låner, eller du skal ut igjen av landet, så lenge du er Norsk statsborger. Så aldri kjør en utenlandsregistrert bil her til lands. Lenke til kommentar
toth Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hehe.. Om jeg har min tyske familie på besøk, kan jeg selvsagt låne deres bil til butikken uten å risikere toll og engangsavgift. 2. Person som har sin familiemessige tilknytning utenfor Norge. Dette gjelder selv om han har ervervsmessig og/eller personlig tilknytning til Norge. Så, om mor far og søsken flytter til spania, så kan jeg bo her hjemme og kjøre spansk bil? Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Hehe.. Om jeg har min tyske familie på besøk, kan jeg selvsagt låne deres bil til butikken uten å risikere toll og engangsavgift. 2. Person som har sin familiemessige tilknytning utenfor Norge. Dette gjelder selv om han har ervervsmessig og/eller personlig tilknytning til Norge. Så, om mor far og søsken flytter til spania, så kan jeg bo her hjemme og kjøre spansk bil? Leser du litt lengere ned så ser du betydningen av familiemessig tilknytning uten for norge En person anses å ha familiemessig tilknytning til det land hvor han bor sammen med ektefelle eller barn under 18 år, som han oppsøker jevnlig, normalt minst 1 gang hver måned. Så mor og far er nok ikke godt nok nei Edit: Og låner du din tyske families bil, kan du gå på en seriøs smell ja . Endret 8. juli 2008 av lockdog Lenke til kommentar
toth Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Og låner du din tyske families bil, kan du gå på en seriøs smell ja . Greit norge er sykt innimellom, men nei. Ta en tlf til politi/toll/vegvesen og hør. Litt har de mellom øra til å bruke skjønn. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Og låner du din tyske families bil, kan du gå på en seriøs smell ja . Greit norge er sykt innimellom, men nei. Ta en tlf til politi/toll/vegvesen og hør. Litt har de mellom øra til å bruke skjønn. Seriøst. Du har ikke lov å kjøre en utenlandskregistrert bil i Norge, uansett hvem det er sin, så lenge du er norsk statsborger. VG gikk ut og advarte folk mot å gjøre dette i sommer om folk fikk besøk av familie og liknende. Greit at VG ikke er verdens mest troverdige kilde, men ut i fra regelverket er det nå slik også. Derimot om politimannen som stopper deg er like firkantet som regelverket, er en annen sak. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 lockdog: Jeg tviler ikke på det du sier, men jeg tviler på at om noe slikt skjedde, si at jeg lånte en engelsk bil bort til butikken en gang, når de engelske eierne av bilen satt hjemme i huset mitt, at jeg måtte betalt alle disse avgiftene. Lovene er nok der, men de blir nok praktisert passelig. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 De norske lovene skal ikke alltid tas bokstavelig, ofte er lovens hensikt like viktig. Nesten sikker på at lovens hensikt ikke er å straffe nordmenn som låner utlendingers bil til butikken og tilbake, og dermed vil man unngå straff. Lenke til kommentar
anonymmmmmm Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Kanskje ikke verdens mest snedige, men komme med spørsmålet likevel:Vi har Hardanger, Geiranger, Kaupanger og flere steder med "-anger"-endinger, men hva betyr egentlig -anger, er det et gammeltnorsk ord for "fjord"? Litt sent svar, men: Jeg tror faktisk det betyr "spiss". Bor i Geiranger og har flere ganger hørt at Geiranger betyr "spydspiss" Er ikke sikker da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå