Gavekort Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Har Centrino 2 kommet?Er ganske sikker på at det ikke er kommet, men noen på forumet som påstår at de har det. Hvilket kodenavn vil den få? Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Har Centrino 2 kommet?Er ganske sikker på at det ikke er kommet, men noen på forumet som påstår at de har det. Hvilket kodenavn vil den få? Montevina. Virker som en del produsenter har klistra Centrino 2 på Sata Rosa. Lenke til kommentar
Snusp Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Månen vår har to faser. Den er liten og smal, rund og fin, eller liten og smal andre veien. Månen får lys fra sola. Men hva i all verden er det som lager månefasene (skyggen på månen)? Noen sier det er jorda. Men sola er MYE større enn jorda og lyset ville vel bare gå rundt (?) og dersom det er jorda som lager skyggene, hvordan kan vi da av og til se BÅDE månen og sola på himmelen samtidig? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Månen vår har to faser. Den er liten og smal, rund og fin, eller liten og smal andre veien.Månen får lys fra sola. Men hva i all verden er det som lager månefasene (skyggen på månen)? Noen sier det er jorda. Men sola er MYE større enn jorda og lyset ville vel bare gå rundt (?) og dersom det er jorda som lager skyggene, hvordan kan vi da av og til se BÅDE månen og sola på himmelen samtidig? Sola er MYE større enn jorda ja, men samtidig er jorda mye nærmere månen enn sola. Så dermed klarer den å skygge for likevel. Noe (den grovt overforenklede) illustrasjonen under viser: Månen går jo i en evig bane rundt jorden, så det er ikke det minste rart at den noen ganger er "foran" jorden og da synlig sammen med solen, og andre ganger "bak" jorden slik at jorden da skygger for lyset fra sola. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Kun under måneformørkelser (som maksimalt kan skje to ganger per år) havner månen i jordskyggen. Og da er det alltid fullmåne umiddelbart før og etter måneformørkelsen. Ellers i løpet av månefasene er det månens egen nattside (den som vender bort fra sola) som er "skyggen" på månen. Når både sola og månen er synlig på himmelen samtidig er den synlige delen av månen derfor kun en smal sigd, da ser vi stort sett nattsiden av månen. Hver månenatt tilsvarer nesten to uker på Jorda, et fullt månedøgn tilsvarer ca 27 jorddøgn. Dette sammenfaller nøyaktig med månens omløpsperiode rundt Jorda, og det er også like mange døgn fra nymåne, via tiltagende halvmåne, fullmåne, avtagende halvmåne og tilbake til nymåne igjen. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 space time er vel et Wikipedia-spørsmål. In physics, spacetime is any mathematical model that combines space and time into a single construct called the spacetime continuum. Spacetime is usually interpreted with space being three-dimensional and time playing the role of the fourth dimension. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Blekkulf bor, skulle man anta, på norskekysten, men finnes det egentlig åttearmede blekkspruter i våre farvann? Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Blekkulf bor, skulle man anta, på norskekysten, men finnes det egentlig åttearmede blekkspruter i våre farvann? Hvor bor den norske løven egentlig? Med unntak av de foran stortinget og i Kristiansand dyrepark. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hvorfor blir jeg varm på øret når jeg snakker lenge i tlf? Fordi man hodet gir fra seg veldig mye varme. Det er derfor man anbefales å ha på lue når det er kaldt og blåser. Legger du f.eks den ene siden av hodet på en pute så kjenner du raskt at det blir varmt på den siden. Det er ikke fordi puta stråler ut elektromagnetisk stråling, men fordi puta isolerer for den siden av hodet og varmen dermed hoper seg opp. I tillegg har man høy hjerneaktivitet når man prater, sammenlignet med når man f.eks døser foran TV-en. Høy hjerneaktivitet gir høy varmeutvikling. Du har sikkert kjent hvordan det kan koke når du sitter og strever den femte timen under eksamen. Det samme skjer når man prater, bare litt mindre intenst enn under en eksamen. Hvilken fokale lengde har øyet til mennesket? Diameteren til øyet til en voksen person er 24mm +/- 1mm. Siden øyet kun har ett linseelement så er brennvidden (eng: focal length) lik avstanden fra sentrum av linseelementet til netthinna. Altså omtrent 24 millimeter. Hvis alle mennesker hadde sluttet å jobbe i løpet av den dag, sånn ca. hvor lang tid hadde det gått før mobiltelefonene hadde sluttet å fungere? Så lenge batteriet varer. Strømnettet ville vel gått ned ganske raskt etter en sånn hendelse. Ingen som syrer import, eksport og balansen i kraftnettet fører vel til en kollaps innen få timer. er sinne en del av gener, eller former den seg etter oppveksten? Jeg tror begge deler. Adrenalin-nivå, endorfin-nivå osv er nok hovedsaklig genetisk betinget. Men sinnemestring er noe man lærer i oppveksten. Hvor mye liter drivstoff bruker en vanlig buss per mil? http://gfx.dagbladet.no/kunnskap/2002/06/1...olebuss_sak.jpg En vanlig bybuss på en vanlig bussrute bruker omtrent 4-6 liter per mil avhengig av hvor ny den er, fartsgrensa og antall stopp. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hvor bor den norske løven egentlig? Med unntak av de foran stortinget og i Kristiansand dyrepark. Den norske løven er et heraldisk maktsymbol. I og med at løven regnes som dyrenes konge, så er er løven et sterkt symbol på makt og statsdannelse. Andre heraldiske maktsymboler er f.eks ørn, ravn, bjørn og så videre. Les mer om heraldikk på http://no.wikipedia.org/wiki/Heraldikk Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Av naturlige grunner gidder jeg ikke lese igjennom hele tråden. Men jeg leste på en av de første sidene at Simen1 skrev at det ikke var noen maksfart for et menneske. Men det må vel nødvendigvis bli et problem hvis et menneske beveger seg fortere enn atomene? Dessuten får man jo et praktisk problem hvis man beveger seg fortere enn lyset? iom at det er lyset som bla annet styrer hva vi ser iom at det er øyet som fanger opp lysrefleksjoner som blir farger eller noe? Vil ikke dette bli et problem? Lenke til kommentar
Minus Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Jeg har ikke hørt om noen som har gjort dette før meg, men jeg kan jo alltids spør her: Fikk SMS om at jeg har kommet inn på ønsket linje på VGS (3. året), det som er haken, er at jeg aldri har gått på denne skolen, og aner ingenting om hvem som har søkt/kommet inn på samme linje som meg. Jeg har også kommet inn på skolen jeg gikk VG1/VG2 på (Er en privatskole, så ja, jeg har kommet inn to plasser samtidig). Kan jeg sende e-post (hvis ja, hvem skal den sendes til? Inntakskontoret, eller rektor ved den aktuelle skolen?) for å få vite hvem som har kommet inn på samme linje som meg? Er jeg heldig kjenner jeg igjen noen navn. Og en siste ting, er ikke dette spørsmålet snedig nok, er det bare å flytte det dit en moderator måtte føle at spørmålet hører hjemme. Edit: Sendte e-post til rektor ved den aktuelle skolen, men han kunne ikke sende meg informasjon, dessverre. Endret 8. juli 2008 av Goodkat Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Lyshastigheten er en teoretisk begrensning for menneskets hastighet. Du må nesten forklare litt mer hva du mener med "Atomenes hastighet". Det er selvsagt en rekke praktiske problemer men disse gir ikke noen klare grenseverdier fordi fart er relativt. Vi trenger altså en referanse for å måle hastigheten ut i fra. Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Lyshastigheten er en teoretisk begrensning for menneskets hastighet. Du må nesten forklare litt mer hva du mener med "Atomenes hastighet". Det er selvsagt en rekke praktiske problemer men disse gir ikke noen klare grenseverdier fordi fart er relativt. Vi trenger altså en referanse for å måle hastigheten ut i fra. Hm, nå er det lenge siden jeg har hatt fysikk, men atomkjernen har jo en hvis(les veldig stor), tiltrekkningskraft på tingene rundt seg(denne avtar dramatisk på kort avstand) for å holde elektroner, og hele atomet samlet. Og jeg tenkte litt på det istad, ved en meget høy fart, så må da farten og akkselerasjonen oppheve denne kraften, slik at atmoet går i stykker? Tenk deg at du har to svake magneter som henger sammen, og den ene er festet til en snor, du vil da klare å rykke så hardt i den, at akkselerasjonen frigjør den fra sitt motstykke. En annen ting, hvis man reiser fortere enn lyset, så vil man vel kunne reise ut i verdensrommet, ta igjen gammel lys, for å så snu seg og se tilbake i tid. Bare en tanke... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hm, nå er det lenge siden jeg har hatt fysikk, men atomkjernen har jo en hvis(les veldig stor), tiltrekkningskraft på tingene rundt seg(denne avtar dramatisk på kort avstand) for å holde elektroner, og hele atomet samlet. Og jeg tenkte litt på det istad, ved en meget høy fart, så må da farten og akkselerasjonen oppheve denne kraften, slik at atmoet går i stykker? Tenk deg at du har to svake magneter som henger sammen, og den ene er festet til en snor, du vil da klare å rykke så hardt i den, at akkselerasjonen frigjør den fra sitt motstykke. Hastighet er relativt. Elektronene kan fint snurre rundt atomkjerna i sin normale (enorme) hastighet samtidig som atomet (kjernen) beveger seg med nært lysets hastighet. En annen ting, hvis man reiser fortere enn lyset, så vil man vel kunne reise ut i verdensrommet, ta igjen gammel lys, for å så snu seg og se tilbake i tid. Bare en tanke... Ting med masse kan ikke bevege seg raskere enn lysets hastighet uansett referansepunkt. Spørsmål som "Hvis det umulige hadde vært mulig, hadde XX vært mulig da" har ikke noe med virkeligheten å gjøre. Så lenge vi holder oss unna virkeligheten og går inn i fantasien og eventyrenes verden så er alt mulig. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Hvis man finner en måte som gjør at man kan reise fortere enn lyset (ormehull etc.), så ja, men ellers nei Lys oppfører jeg mildt sagt rart. Om du for eksempel reiser i en fart som tilsvarer 99% av lysets hastighet, så vil fortsatt lyset som "starter" ferden sin i den farten (si en lykt foran på fartøyet ditt), bevege seg fra deg med lysets hastighet. Det er (med dagens fysikk) umulig å reise med lysets hastighet. Jeg er ganske overbevist om at det alltid vil være umulig å reise like fort som lyset pga. problemer med tidsdilasjon, og det faktum at det er påvist at man trenger uendelig mye energi for å nå lysets hastighet, samt en rekke andre problemer. Men jeg tror at en mulighet er å reise fortere enn lyset, uten å faktisk bryte "lysmuren" om man vil kalle den det. Dette kan gjøres vha. ormehull, som kan kalles snarveier gjennom universet. Men dette er fortsatt nesten bare på papiret, og om det i det heletatt viser seg å være fysisk mulig, så tviler jeg egentlig på at vi mennesker vil overleve så lenge at vi får muligheten til å kontrollere dette, og begynne å kunne utnytte det til ting som interstellare, eller kanskje intergalaktiske reiser EDIT: Simen1: Nå er jeg ikke sikker på om "eksotiske" partikler (som fortsatt bare eksisterer på papiret så vidt jeg vet) i det heletatt har masse, men disse skal i alle fall bevege seg fortere enn lyset. Jo mindre energi de har, jo raskere beveger de seg. Uansett, det er faktisk ikke noe som sier at ting med masse ikke kan bevege seg fortere enn lysets hastighet, men like fort som lysets hastighet er umulig ja. Endret 8. juli 2008 av _Zeke Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Er fugler programmert til å fly i formasjon, eller er dette noe de lærer av erfaring (finner ut at de sparer krefter på å fly i dragsuget til hverandre)? og har hver fugl sin faste plass, eller bytter de på? Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 genetisk minne; 'instinkt', vil jeg tro. Altså er de "programmert". Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hvem er den yngste moderatoren? Noen som vet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå