Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Sannsynligvis er det en bryter som trykkes inn når døra lukkes som gjør at lyset går av når døra er lukket, du kan jo prøve og lete etter den og da vil du få svaret på spøremålet ditt ;P

det er ihvertfall det her :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men er det alltid hold i regelen "det er ikke spenning som dreper"? La oss si man har et fast antall watt, er det alltid farligere jo mer ampere og jo færre volt det er snakk om? Eksemplene du kommer med har jo latterlig lite effekt, så det er ikke så rart det ikke er farlig, hadde tilsvarende lav effekt vært farlig om man hadde mange ampere, men så og si ingen spenning?

AtW

Med veldig lav spenning (volt) vil motstanden i kroppen gjøre at det går latterlig lite strøm (ampere). For at det skal gå nok strøm (ampere) gjennom kroppen, må man derfor opp på et visst spenningsnivå samtidig som man har god tilgang på strøm (ampere). Kroppen er ikke noen god leder slik som kobber og aluminium, hvor man kan trikse med spenning og strøm akkurat slik man vil uten å få noe særlig tap.

Edit: Vi kan f.eks se på et bilbatteri. Disse kan levere minst 100A kortslutningsstrøm, altså 1000 ganger mer enn nødvendig for å drepe kroppen. Men den lave spenningen på 12V gjør at det går latterlig lite strøm gjennom kroppen (I = U/R) når vi tar på begge polene. Det har vel alle nysgjerrige gutter prøvd.

Hvis vi derimot legger en skiftenøkkel (en god leder) mellom polene vil den smelte temmelig fort pga. den enorme strømmen.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Men er det alltid hold i regelen "det er ikke spenning som dreper"? La oss si man har et fast antall watt, er det alltid farligere jo mer ampere og jo færre volt det er snakk om? Eksemplene du kommer med har jo latterlig lite effekt, så det er ikke så rart det ikke er farlig, hadde tilsvarende lav effekt vært farlig om man hadde mange ampere, men så og si ingen spenning?

AtW

Hvis det stemmer at det er 30 mA som er grensen for hva som er livsfarlig å få igjennom seg av strøm (tror dette tallet ble nevnt tidligere i tråden) når strømmen går gjennom overkroppen, så burde det da gå an å finne ut hvor stor spenning man trenger for å få denne strømmen? Regner med at man kan finne en gjennomsnittlig verdi for resistansen mellom armene i en menneskekropp ...

Aha. Her står det litt om dette. Både estimater for kroppsresistans og regneeksempler med Ohms lov og gode greier.

Lenke til kommentar

En vrien en:

Hvor mange prosent av norges befolkning har brune øyne?

Hvor mange prosent av Møre og Romsdal fylke har brune øyne?

Hvorfor har så mange av møringene og vestlandsfolkene brune øyne, selv om slekten deres har eksistert i traktene i mange mange hundre år uten "innblanding"?

Jeg tror det har noe med vikingers "røvertokter" å gjøre, men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Har en spesiel hodepine . . .

25% av hodet verker litt, mens smerten blir uutholdelig om jeg beveger på meg.

Noen forslag til hvorfor ?

Det er helt vanlig og årsaken er at blodet belaster årene i hjernen mer når du beveger deg. Den vanligste årsaken til hodepine er belastning av årene. Folk med migrene tar medisiner som "utvider" blodårene eller fortynner blodet.

Lenke til kommentar

Skal du lage pannekakekake? :p

Jeg vil tro den tar ganske lang tid på å bli fast i senter om det er en dyp form, altså at røren ligger veldig tjukt?

Dette gjetter jeg bare utfra hvor lang tid det tar å steke pannekaker i panna..

Lenke til kommentar
Hvorfor har så mange av møringene og vestlandsfolkene brune øyne, selv om slekten deres har eksistert i traktene i mange mange hundre år uten "innblanding"?

Jeg tror det har noe med vikingers "røvertokter" å gjøre, men er ikke sikker.

I september 1588 befant den spanske armaden seg utenfor nordvestkysten av Skottland da de ble overrasket av en voldsom atlanterhavsstorm. 60 av skipene, med rundt 10-15 tusen spanske sjøfolk og soldater ombord, ble ødelagt og/eller forsvant i stormen. Kanskje ett eller flere av skipene fant nødhavn på Shetland, men det er heller ikke usannsylig at noen av skipene drev inn langs norskekysten. De overlevende spanjolene slo seg ned og blandet seg med lokalbefolkningen. I følge denne teorien er dette grunnen til at det finnes så mange vestlendinger og delvis nordlendinger med flott krøllete mørkt hår og brune øyne.

Det finnes imidlertid ingen skriftlige kilder for at noen av spanjolene virkelig strandet på norskekysten, men de 60 skipene kom i hvert fall aldri til rette. Antagelig gikk de fleste skipene rett og slett ned i havet med mann og mus.

Lenke til kommentar
Er det et stort publikum for foretningsfolk som vil kjøpe f.eks maskineri til prosessorfabrikker som ser på tennis?

Ja. Tror det eller ei, men tennis er en av de virkelig store sportene internasjonalt. Så, ja, det er nok det.

Lenke til kommentar
Det blir en pannekakekake ja :p Den er ca 30cm diameter og 6cm høyde. Den er rund.

Vil det ta mer enn 2 timer? Hvilken temperatur må jeg ha for å hindre at noe brenner seg?

Dette ser bra ut nå, etter snart halvannen time på 180 grader. Bildet blir lagt ut når den er ferdig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...