endrebjo Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 EDIT: Er det mulig å få stavekontrollen i Firefox til å bruke norsk i stedet for engelsk? Er lei av masse røde streker under nesten hvert eneste ord Skriv about:config i adresselinjen. Finn posten kalt spellchecker.dictionary og endre verdien til nb for bokmål eller nn for nynorsk. Det krever vel at du har installert norsk språkpakke under 'Verktøy' -> 'Utvidelser' -> 'Språk'.Det er ihvertfall slik det fungerer i Firefox 3.0 i Ubuntu. Lenke til kommentar
Moff Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Hadde vert gøy om noen viste noe om Volt Hvor mye skal til før det blir farlig -> Dødelig Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Det er ikke volten som dreper, men amperen. Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Man får nemlig ikke godkjent navn som kun består av et generelt ord eller uttrykk. "Bilverkstedet" kan altså ikke godkjennes selv om dette firmanavnet ikke finnes fra før fordi ordet "bilverksted" er et generelt ord på norsk. Samme regel gjelder også merkenavn/handelsnavn som det søkes mønsterbeskyttelse for, de kan ikke være generelle ord. Tror du har misset en eller annen nyansering i reglene du refererer til. Bilverkstedet AS er faktisk et selskap (holder til på Ski). Andre navneeksempler som tydeligvis er helt OK for Brønnøysund: Platekonstruksjoner AS Bildekk AS Kjøkkendeler AS Klær og sko AS Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Hvor vanlig er det for en 17-åring å bli tilbudt hasj midt på dagen utenfor Oslo S, blant MASSE folk? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Hvor vanlig er det for en 17-åring å bli tilbudt hasj midt på dagen utenfor Oslo S, blant MASSE folk? Det er kun de som tydelig ser ut som hasjvrak som blir tilbydt på den måten. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Hvor vanlig er det for en 17-åring å bli tilbudt hasj midt på dagen utenfor Oslo S, blant MASSE folk? I og med at dette antar et engangstilfelle på selveste Oslo S, vil jeg si det er svært vanlig. Selv har jeg fått en lignende forespørsel i Ålesund. Du ser kanskje litt sær og bohemsk ut. Det skylder jeg i hvert fall meg selv på. 8D Lenke til kommentar
Moff Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Det er ikke volten som dreper, men amperen. Så hvor farlig er Volt I forhold til dette da Man kan ikke toastes som på film ? :< Ingen forkullede kadaver e.l ? Endret 6. juli 2008 av Moff Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Man får nemlig ikke godkjent navn som kun består av et generelt ord eller uttrykk. "Bilverkstedet" kan altså ikke godkjennes selv om dette firmanavnet ikke finnes fra før fordi ordet "bilverksted" er et generelt ord på norsk. Samme regel gjelder også merkenavn/handelsnavn som det søkes mønsterbeskyttelse for, de kan ikke være generelle ord. Tror du har misset en eller annen nyansering i reglene du refererer til. Bilverkstedet AS er faktisk et selskap (holder til på Ski). Andre navneeksempler som tydeligvis er helt OK for Brønnøysund: Platekonstruksjoner AS Bildekk AS Kjøkkendeler AS Klær og sko AS Gjelder dette også i USA? Ser på Digg: © Digg Inc. 2008 — Content posted by Digg users is dedicated to the public domain. DIGG, DIGG IT, DUGG, DIGG THIS, Digg graphics, logos, designs, page headers, button icons, scripts, and other service names are the trademarks of Digg Inc. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Man får nemlig ikke godkjent navn som kun består av et generelt ord eller uttrykk. "Bilverkstedet" kan altså ikke godkjennes selv om dette firmanavnet ikke finnes fra før fordi ordet "bilverksted" er et generelt ord på norsk. Samme regel gjelder også merkenavn/handelsnavn som det søkes mønsterbeskyttelse for, de kan ikke være generelle ord. Tror du har misset en eller annen nyansering i reglene du refererer til. Bilverkstedet AS er faktisk et selskap (holder til på Ski). Andre navneeksempler som tydeligvis er helt OK for Brønnøysund: Platekonstruksjoner AS Bildekk AS Kjøkkendeler AS Klær og sko AS Det var i hvert fall slike regler tidligere (f.eks da jeg selv registrerte mitt eget firma for et par tiår siden), men jeg finner ikke noe om det i firmanavneloven nå (som tydeligvis ble forandret for få år siden): http://www.lovdata.no/all/tl-19850621-079-002.html Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Gjelder dette også i USA? Norske lover gjelder i Norge, ikke i USA. USA har egne lover. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Det er ikke volten som dreper, men amperen. Så hvor farlig er Volt I forhold til dette da Man kan ikke toastes som på film ? :< Ingen forkullede kadaver e.l ? Fader'n laget nylig en "katteskremmer" til meg med strømpulser på 15000 volt omtrent hvert sekund. Jeg tok på den flere ganger bare for å vise skeptiske naboer at den ikke var det spor farlig, bare litt ubehagelig. Amperestyrken var nemlig ubetydelig (noen få mikroampere). Strømskinna tok kun livet av ett eneste dyr, en veps som tydeligvis hadde fått de to vingene på hver sin strømleder. En katt som ville balansere på rekkverket mitt hoppet himmelhøyt da det prikket i potene på den, men bortsett fra at katten skvatt litt med det samme så led den ingen nød etterpå. Nå er det ingen flere katter som balanserer på rekkverket mitt, så jeg har nå fjernet installasjonen, slik at jeg selv kan bruke rekkverket til å støtte meg på uten at det "tikker" i hendene mine. Men OBS OBS: Ikke tro at 15000 volt og mindre alltid er ufarlig, det avhenger som sagt av amperestyrken. Det er ikke mange milliampere som skal til for å få et menneskehjerte til å stoppe. Så ta ikke på 220-volten i et vanlig hus fordi om jeg kunne ta på 15000 volt uten å dø. 220-volten kan ta livet av deg fordi da er det snakk om mange ampere i tillegg. Endret 6. juli 2008 av SeaLion Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Da kan vi helle forenkle det litt og spørre ca. hvor mye motstand det er mellom høyre og venstre hånd, altså et lederstykke av venstre arm, brystet og høyre arm. Da kan vi regne ut spenningen som må til for å sende en strøm på 0,1A gjennom kroppen, så lenge vi har ubegrenset tilgang på strøm. Lenke til kommentar
toth Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 I Trondheim ligger f.eks Statens Hus (det burde hett Statens hus). Men er "Statens Hus" et firmanavn? Det er jo ikke regler på logoer og fasadeskilt, selv om det er det på firmanavn man registrerer. Det er jo f.eks ikke uvanlig å ha logoer og skilt i kun STORE bokstaver, det er vel strengt tatt ikke registrerbart i brønnøysund? Jeg kan ikke regisrere "ole HANSENS bruktbiler", selv om kanskje jeg vil ha logoen slik? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Når man kjøper en sesong av en serie, har man da kjøpt rettigheten til å se serien så mye man vil, eller bare betalt for en kopi? Kjæresten har alle friends-sesongene på dvd, men de ligger hjemme hos hu, kan hu da laste det ned fra nettet uten å kunne få bot? Er det lovlig å laste ned noe du eier og har betalt for fra før av? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 I Trondheim ligger f.eks Statens Hus (det burde hett Statens hus). Men er "Statens Hus" et firmanavn? Det er jo ikke regler på logoer og fasadeskilt, selv om det er det på firmanavn man registrerer. Statens hus er ikke et firma, men en samling offentlige kontorer under samme tak. I det offentlige gjelder rettskrivingsreglene også for logoer og skilt. Er det kun brukt store bokstaver, så er dette selvsagt tillatt, men ved inngangen til resepsjonen i Statens hus i Trondheim er det klebet hvite bokstaver på glasset og der står det "Statens Hus" med stor H. En rettskrivingsfeil. Det var en mediesak i Bergen for noen år siden der Språkrådet krevde at mesteparten av den innvendige skiltingen på et offentlig sykehus måtte gjøres om, til en kostnad av titusenvis av kroner, fordi skiltene ikke var laget i forhold til de norske rettskrivingsreglene. Lenke til kommentar
M-J Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 hvor mye er et par ubrukte coca-cola alpin-ski fra 87-88 verdt? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Står lyset i kjøleskapet alltid på eller slår det seg på når man åpner det og slås av når man lukker det? Jeg blir gal hvis jeg ikke får vite det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Det er ikke volten som dreper, men amperen. Så hvor farlig er Volt I forhold til dette da Man kan ikke toastes som på film ? :< Ingen forkullede kadaver e.l ? Fader'n laget nylig en "katteskremmer" til meg med strømpulser på 15000 volt omtrent hvert sekund. Jeg tok på den flere ganger bare for å vise skeptiske naboer at den ikke var det spor farlig, bare litt ubehagelig. Amperestyrken var nemlig ubetydelig (noen få mikroampere). Strømskinna tok kun livet av ett eneste dyr, en veps som tydeligvis hadde fått de to vingene på hver sin strømleder. En katt som ville balansere på rekkverket mitt hoppet himmelhøyt da det prikket i potene på den, men bortsett fra at katten skvatt litt med det samme så led den ingen nød etterpå. Nå er det ingen flere katter som balanserer på rekkverket mitt, så jeg har nå fjernet installasjonen, slik at jeg selv kan bruke rekkverket til å støtte meg på uten at det "tikker" i hendene mine. Men OBS OBS: Ikke tro at 15000 volt og mindre alltid er ufarlig, det avhenger som sagt av amperestyrken. Det er ikke mange milliampere som skal til for å få et menneskehjerte til å stoppe. Så ta ikke på 220-volten i et vanlig hus fordi om jeg kunne ta på 15000 volt uten å dø. 220-volten kan ta livet av deg fordi da er det snakk om mange ampere i tillegg. Men er det alltid hold i regelen "det er ikke spenning som dreper"? La oss si man har et fast antall watt, er det alltid farligere jo mer ampere og jo færre volt det er snakk om? Eksemplene du kommer med har jo latterlig lite effekt, så det er ikke så rart det ikke er farlig, hadde tilsvarende lav effekt vært farlig om man hadde mange ampere, men så og si ingen spenning? AtW Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Står lyset i kjøleskapet alltid på eller slår det seg på når man åpner det og slås av når man lukker det? Jeg blir gal hvis jeg ikke får vite det. Tenk vitenskapelig. Rydd kjøleskapet, sett deg inn og få noen til å holde igjen døren for deg, det er bare på denne måten at du finner ut av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå