Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Før i tida kjørte man jo på venstre side også i Norge. Da byttet man fil over Svinesund-brua! Husker ikke hvilket år dette var...
I Sverige køyrde ein på venstre side, i Noreg på høgre side: http://en.wikipedia.org/wiki/Right-_and_le..._traffic#Sweden

 

Ja, tror det er noen som har blandet her, norge har såvidt meg bekjent hatt høyrekjøring så lenge vi har hatt biler. Ellers er det vel stort sett bare å kjøre massive informasjonkampanjer, og gjøre bytte midt på natta, så går det vel greit, selv om man sikkert får litt flere ulykker i starten før folk er vant med det.

 

AtW

Lenke til kommentar
selv om man sikkert får litt flere ulykker i starten før folk er vant med det.

 

Erfaringsmessig vil ulykkesraten gå kraftig ned etter et slikt skifte, fordi folk kjører langt mer forsiktig. Men etterhvert vil den gå tilbake til normalen når folk blir vant til skiftet.

Lenke til kommentar
selv om man sikkert får litt flere ulykker i starten før folk er vant med det.

 

Erfaringsmessig vil ulykkesraten gå kraftig ned etter et slikt skifte, fordi folk kjører langt mer forsiktig. Men etterhvert vil den gå tilbake til normalen når folk blir vant til skiftet.

 

http://home.no.net/piacere/tema-venstrekjoring.htm

 

"Siden de fleste bilene før denne dagen var LHD, mente ekspertene at det ville bli sikrere trafikk i Sverige, i og med at LHD-biler er konstruert for høyrekjøring. Men ulykkestallet steg faktisk de to første årene, for så å synke ned til det originale nivået igjen."

 

Siden oppgir dog ingen kilder for denne påstanden

 

AtW

Lenke til kommentar

Altså, jeg har sikkert fatta dette med statisk elektrisitet helt feil. Kan først ta det slik jeg har oppfatta det:

 

Hvis jeg blir statisk oppladet, er det da bare å stikke fingen i jorda (bokstavlig talt altså) så blir jeg elektrisk nøytral/utladet og slipper diverse stikk i alle metallplater jeg tar i? Eller er det slik at for hvert metall jeg tar i der jeg føler et støt fra før er statisk oppladet? Hvordan fungerer grunnprinsippene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Oh mai goshes!

 

Etter litt research fant jeg disse bildene :

 

 

 

 

 

 

 

 

Tror jeg har fårr svar nok på spørsmålet mitt... han ser jo uansett veldig feminin ut, sp kanskje "transe" er mer riktig betegnelse?

 

Jeg lurte faktisk på dette, så drit i moral-preiken, thank you!

 

:)

 

Nytt spørsmål:

 

Hvorfor er det 14 år aldersgrense på Burn, er det skadelig for små barn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...