Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Kan ett fly ta av hvis du setter det på noe ala en tredemølle? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Kan ett fly ta av hvis du setter det på noe ala en tredemølle? Ja. Mythbusters testet dette i fullskala. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Men da må de jo ha en kraftig motvind som gjør at flyet kan få oppdrift. Eller mener dere sånn at hjulene står i ro, mens tredemøllen drar flyet ooo i fart? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) Men da må de jo ha en kraftig motvind som gjør at flyet kan få oppdrift. Eller mener dere sånn at hjulene står i ro, mens tredemøllen drar flyet ooo i fart? Nei det trenger ikke motvind. Husk at hjulene til flyet beveger seg uavhengig av resten av flyet. Så når propellen begynner å gå så vil flyet fremdeles bli dratt bortover "stripa" med vanlig fart. Eneste forskjellen er at hjulene vil spinne dobbelt så fort som om det hadde tatt av på bar bakke. edit: Det kreves selvsagt "tredemøllen" er minst like lang som flyets minste takeoff-distanse Endret 5. juli 2008 av L4r5 Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Det er en kjempelang diskusjon om dette i teknologi og vitenskap. Lenke til kommentar
Jann!s Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Kan ett fly ta av hvis du setter det på noe ala en tredemølle? Ja. Mythbusters testet dette i fullskala. Hvilken episode? Tror det har vært en diskusjon om dette i denne tråden. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Men da må de jo ha en kraftig motvind som gjør at flyet kan få oppdrift. Eller mener dere sånn at hjulene står i ro, mens tredemøllen drar flyet ooo i fart? Nei det trenger ikke motvind. Husk at hjulene til flyet beveger seg uavhengig av resten av flyet. Så når propellen begynner å gå så vil flyet fremdeles bli dratt bortover "stripa" med vanlig fart. Eneste forskjellen er at hjulene vil spinne dobbelt så fort som om det hadde tatt av på bar bakke. edit: Det kreves selvsagt "tredemøllen" er minst like lang som flyets minste takeoff-distanse Ja, men hele poenget mitt er at det måtte gjøres slik at det kom nok luft forbi vingene til å skape oppdrift. Tror vi begge missforstod hverandre litt Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Er det vanelig at folk i england og andre land som kjører bil på venstre side av veien også går i venste side i korridorer, trapper, fortau og andre steder der de møter folk? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Går du konsekvent til høyre i trapper og korridorer selv da? Jeg gjør iallfall ikke det (ja, jeg har tenkt bevisst på dette). Og "stå til høyre, gå til venstre"-regelen for rulletrapper er jo typisk engelsk ... Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Og "stå til høyre, gå til venstre"-regelen for rulletrapper er jo typisk engelsk ... Praktiseres i storbyer over hele verden. Og den kan jo sammenlignes med "høyrekjøring", da man "forbikjører" på venstre side Selv har jeg en tendens til å holde til høyre, men kan hende det bare er meg. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Går du konsekvent til høyre i trapper og korridorer selv da? Jeg gjør iallfall ikke det (ja, jeg har tenkt bevisst på dette). Og "stå til høyre, gå til venstre"-regelen for rulletrapper er jo typisk engelsk ... Om jeg møter noen i en trang korridor eller en trang trapp så holder jeg meg til høyre, samme som jeg gjør i trafikken, det gjør omtrent alle andre også. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg kjører ikke bil, og holder meg allikevel til høyre i rulletrapper og sånn, som om det var helt naturlig. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg blir selv irritert når noen går motsatt vei på høyre side (for meg) på fortauet. Grr! Lenke til kommentar
isbit Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 I Norge er folk jævlig dårlige på dette med rulletrapper. Rart egentlig, for vi er jo et bereist folkeslag. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg lurer ikke på om folk holder seg til høyre i rulletrapper i norge, jeg vet at de fleste i noerge holder seg til høyre når de møter andre menesker i trange omgivelser. Det jeg lurer på er om folk i land der de kjører på venstre side av veien holder seg til venste når de møter noen i trange ganger eller trapper osv. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Det jeg lurer på er om folk i land der de kjører på venstre side av veien holder seg til venste når de møter noen i trange ganger eller trapper osv. Ikke i London i hvert fall. Før i tida kjørte man jo på venstre side også i Norge. Da byttet man fil over Svinesund-brua! Husker ikke hvilket år dette var... De fleste land hvor man kjører på venstre side i dag, er jo gamle britiske kolonier. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg lurer på hvorfor man i arabiske land skriver fra høyre mot venstre. Det er jo mer stress for høyrehendte. Er venstrehendthet mer utbredt i arabiske land enn i Vesten? Eller har det seg kanskje slik at han som fant opp skriftspråket i den delen av verden, var venstrehendt? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Før i tida kjørte man jo på venstre side også i Norge. Da byttet man fil over Svinesund-brua! Husker ikke hvilket år dette var... Hvordan fikk man endret dette? Er ikke bare-bare å få hele Norge til å skifte kjørebane. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Hvorfor skulle det være så vanskelig? Jeg vil tro rattet satt på høyre side før i tida. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 De må jo forsikre seg om at enhver idiot i det langstrakte land skjønner at per den og den dato må man kjøre i motsatt kjørefelt, ellers så risikerer de jo massevis av dødsfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå