Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men da må de jo ha en kraftig motvind som gjør at flyet kan få oppdrift.

Eller mener dere sånn at hjulene står i ro, mens tredemøllen drar flyet ooo i fart?

Nei det trenger ikke motvind. Husk at hjulene til flyet beveger seg uavhengig av resten av flyet. Så når propellen begynner å gå så vil flyet fremdeles bli dratt bortover "stripa" med vanlig fart. Eneste forskjellen er at hjulene vil spinne dobbelt så fort som om det hadde tatt av på bar bakke.

edit: Det kreves selvsagt "tredemøllen" er minst like lang som flyets minste takeoff-distanse

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Men da må de jo ha en kraftig motvind som gjør at flyet kan få oppdrift.

Eller mener dere sånn at hjulene står i ro, mens tredemøllen drar flyet ooo i fart?

Nei det trenger ikke motvind. Husk at hjulene til flyet beveger seg uavhengig av resten av flyet. Så når propellen begynner å gå så vil flyet fremdeles bli dratt bortover "stripa" med vanlig fart. Eneste forskjellen er at hjulene vil spinne dobbelt så fort som om det hadde tatt av på bar bakke.

edit: Det kreves selvsagt "tredemøllen" er minst like lang som flyets minste takeoff-distanse

Ja, men hele poenget mitt er at det måtte gjøres slik at det kom nok luft forbi vingene til å skape oppdrift. Tror vi begge missforstod hverandre litt :)

Lenke til kommentar

Går du konsekvent til høyre i trapper og korridorer selv da? Jeg gjør iallfall ikke det (ja, jeg har tenkt bevisst på dette). Og "stå til høyre, gå til venstre"-regelen for rulletrapper er jo typisk engelsk ...

Lenke til kommentar
Og "stå til høyre, gå til venstre"-regelen for rulletrapper er jo typisk engelsk ...

Praktiseres i storbyer over hele verden. Og den kan jo sammenlignes med "høyrekjøring", da man "forbikjører" på venstre side :p

Selv har jeg en tendens til å holde til høyre, men kan hende det bare er meg.

Lenke til kommentar
Går du konsekvent til høyre i trapper og korridorer selv da? Jeg gjør iallfall ikke det (ja, jeg har tenkt bevisst på dette). Og "stå til høyre, gå til venstre"-regelen for rulletrapper er jo typisk engelsk ...

Om jeg møter noen i en trang korridor eller en trang trapp så holder jeg meg til høyre, samme som jeg gjør i trafikken, det gjør omtrent alle andre også.

Lenke til kommentar

Jeg lurer ikke på om folk holder seg til høyre i rulletrapper i norge, jeg vet at de fleste i noerge holder seg til høyre når de møter andre menesker i trange omgivelser.

Det jeg lurer på er om folk i land der de kjører på venstre side av veien holder seg til venste når de møter noen i trange ganger eller trapper osv.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er om folk i land der de kjører på venstre side av veien holder seg til venste når de møter noen i trange ganger eller trapper osv.

Ikke i London i hvert fall.

Før i tida kjørte man jo på venstre side også i Norge. Da byttet man fil over Svinesund-brua! Husker ikke hvilket år dette var...

De fleste land hvor man kjører på venstre side i dag, er jo gamle britiske kolonier.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor man i arabiske land skriver fra høyre mot venstre. Det er jo mer stress for høyrehendte. Er venstrehendthet mer utbredt i arabiske land enn i Vesten? Eller har det seg kanskje slik at han som fant opp skriftspråket i den delen av verden, var venstrehendt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...