Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi aluminium leder strøm bedre dermed er den mer flyktig i ett slikt medium, mens jern har evnen til å lagre strømmen frem til du kommer og avleder strømmen :) Derfor er for eksempel ikke en magnet laget av aluminium. Hvordan er kobber i forhold til aluminium og jern blir fortalt i neste time.

Hvorfor svarte ikke Xecuter88 på spørsmålet til posten over seg?

Endret av Cri
Lenke til kommentar
Hvorfor svarte ikke Xecuter88 på spørsmålet til posten over seg?

Fordi han ikke visste svaret på det? Denne tråden hadde aldri gått fremover dersom man kun kunne svart på ett og ett spørsmål. (MAO, så mener jeg at flooding-regelen i førstepost er idiotisk)

Lenke til kommentar
Hva skjer med hjernen når man får såkalt "brainfreeze", altså at det iser etter man spiser noe kaldt som feks. is?

Det er vel ikke så mye at det iser, men mer at det gjør dritvondt? Det er ihvertfall min erfaring. Det er flere alternative forklaringer på smerten.

Noen mener at når kald is/drikke kommer i kontakt med en region et sted nede i ganen skjer det en sammentrekning av blodkar i den regionen (pga nedkjøling). Når isen/drikken er borte og det blir varmere der strømmer det blod til blodkarene. Samtidig begynner nervene i området å fyre av smertesignaler til hjernen. Det kalles referert smerte og betyr omtrent at selv om det "vonde" er i halsen/ganen så merker man smerten mer som å være i hodet.

Andre mener at smerten skyldes at nedkjølingen av regionen i ganen fører til at blodkar i hjernen utvider seg (hjernen får nemlig signal om at kroppen er i ferd med å bli avkjølt og svarer med å tillate mer blod i hjernen for å holde den i live).

Uansett, forferdelig vondt er det.

Lenke til kommentar
Fordi aluminium leder strøm bedre dermed er den mer flyktig i ett slikt medium, mens jern har evnen til å lagre strømmen frem til du kommer og avleder strømmen :) Derfor er for eksempel ikke en magnet laget av aluminium. Hvordan er kobber i forhold til aluminium og jern blir fortalt i neste time.

Venter spent på neste time. :p

Så det er faktisk mulig å lage magnet av aluminium?

Lenke til kommentar
Simen1 påstår at aluminium leder strøm ca 10 gang bedre enn jern. Hvorfor får jeg aldri statisk støt av aluminiumstrallene vi har på jobb, når jeg får det av jerngrindene?

Begge deler leder strøm så godt at statisk elektrisitet ville blitt ladet ut om det var kontakt mellom trallene/grindene og jord. Det får meg til å tro at aluminiumstrallene har elektrisk kontakt med jord, mens jerngrindene ikke har det. Det kan f.eks være isolerende hjul på de.

Så det er faktisk mulig å lage magnet av aluminium?

Nei. Aluminium er et paragamnetisk materiale. Det har null eller nært null evne til å holde et statisk magnetfelt. Man kan derimot lage en elektromanget av aluminium. Dvs. lage en spole av aluminium som man sender strøm gjennom og får dannet et magnetfelt på grunn av strømmen.

Lenke til kommentar
Kan en serviett bli til et livsfarlig prosjektil når en bil krasjer?

Nei. Den har for stor luftmotstand i forhold til vekta. Hvis det blåser orkan ute ute så kan vindstryken komme opp i 100 km/t. Hvis det fyker en serviett med vinden og du får den i ansiktet så blir du ikke akkurat kappet hodet av. Ikke at en serviett ville oppnådd 100 km/t i en kræsj selv om man hadde kjørt i 100 km/t. Luftmotstanden ville bremset den kraftig.

Lenke til kommentar

En CD-plate er ganske skarp, jeg har faktisk greid å kutte meg på en CD fordi den satt litt for fast i koveret sitt, tok i for hardt, men jeg tviler egentlig på at den vil gå igjennom bein, plastikkk er vel for mykt til det?

Rettelse: skarp ikke spiss.

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar

De testa det på Mythusters og konklusjonen ble vel: Ikke legg bowlingkula di i hattehylla. :p

Men de testa mindre greier som vesker og slik, og det virka som ikke var så farlig.

Uansett så er ikke Mythbusterstestene helt 100 og høre på heller.

Jeg tviler ikke på at en cd-cover kan bli et livsfarlig prosjektil, men da tror jeg at det må treffe strupehodet eller noe liknende.

Nakkestøtten på bilen er vel beregnet på å kunne holde i mot ganske store gjenstander.

Så, hvis du kræsjer, pass på å og ikke ha hodet mellom setene :p

Lenke til kommentar
Simen1 påstår at aluminium leder strøm ca 10 gang bedre enn jern. Hvorfor får jeg aldri statisk støt av aluminiumstrallene vi har på jobb, når jeg får det av jerngrindene?

Begge deler leder strøm så godt at statisk elektrisitet ville blitt ladet ut om det var kontakt mellom trallene/grindene og jord. Det får meg til å tro at aluminiumstrallene har elektrisk kontakt med jord, mens jerngrindene ikke har det. Det kan f.eks være isolerende hjul på de.

Nei aluminiumstrallene eller grindene har ikke kontakt med jord, med mindre det går strøm igjennom gummihjulene og ned i betonggulvet.

Skal også sies at det er jeg som lader opp statisk elektrisitet, og som da utlader det ved å ta i jerngrindene. Det fungerer aldri å lade ut i aluminiumstrallene.

Endret av Xecuter88
Lenke til kommentar
Nei aluminiumstrallene eller grindene har ikke kontakt med jord, med mindre det går strøm igjennom gummihjulene og ned i betonggulvet.

Og der har du forklaringen (sannsynligvis). Om ikke trallene har kontakt med jord, kan det umulig gå strøm fra deg, igjennom tralla og til jord. Derimot jerngrindene har antageligvis kontakt med jord på et eller annet vis, og da vil evt. ladninger som ligger i deg gå fra deg, gjennom jerngrinda og rett til jord. *bzzt*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...