Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mener å ha hørt at på Mosjøen er det noen og tjue volt fordelt på ei ovnsrekke i serie.

Vet ikke hvor mange ovner det er på hver rekke, men tipper det er mellom 8 og 15 en plass.

Noe som gir et par volt pr ovn. Strømskinnene er vel på 95 000 mm2. Altså 95mm brede og 1meter høye.

Hørt noe rykter om at om du legger fra deg hammeren hallen, så reiser deg seg opp på grunn av magnetfeltet. Stemmer det?

Ja, kaster du en neve med spikere ned på gulvt, vil alle lande med spissen opp. Om du så prøver å bikke spikeren med fingeren, vil den sprette opp igjen når du slipper den. I tillegg vil analoge klokker ta kvelden pga magnetfeltet for eksempel.

Der kor eg jobber er det 100 omner på ei omnsrekkje.
'

På sunndal er det vel bortimot 110-120 ovner på ei rekke.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Frekvensen til mikrobølgeovner er 2,45 GHz. Det er resonansfrekvensen til OH-bindingene i vannmolekyler.

Sikker? Det stemmer ikke helt med det jeg har hørt (18 cm eller ca. 1,6 GHz). Trodde også at dette båndet var strengt reservert til radioastronomiske observasjoner.

2,4 Ghz er det ihvertfall alt mulig skrot på, så det er neppe reservert, er jo et av båndene med mest søppel i. Nå er jo ikke 2.45 eksakt 2,4 men jeg tviler på at det er et reservert bånd. Jeg er ganske sikker på at mirkobølgeovner ligger nærme 2.4GHz-området.

AtW

Lenke til kommentar
A microwave oven works by passing non-ionizing microwave radiation, usually at a frequency of 2.45 GHz (a wavelength of 12.24 cm), through the food. Microwave radiation is between common radio and infrared frequencies. Water, fat, and other substances in the food absorb energy from the microwaves in a process called dielectric heating. Many molecules (such as those of water) are electric dipoles, meaning that they have a positive charge at one end and a negative charge at the other, and therefore rotate as they try to align themselves with the alternating electric field of the microwaves. This molecular movement creates heat as the rotating molecules hit other molecules and put them into motion. Microwave heating is most efficient on liquid water, and much less so on fats and sugars (which have less molecular dipole moment), and frozen water (where the molecules are not free to rotate). Microwave heating is sometimes explained as a rotational resonance of water molecules, but this is incorrect: such resonance only occurs in water vapor at much higher frequencies, at about 20 gigahertz. Moreover, large industrial/commercial microwave ovens operating at the common large industrial-oven microwave heating frequency of 915 MHz (0.915 GHz), also heat water and food perfectly well. [1] The frequencies used in microwave ovens were chosen based on two constraints. The first is that they should be in one of the ISM bands set aside for non-communication purposes. Three additional ISM bands exist in the microwave frequencies, but are not used for microwave cooking. Two of them are centered on 5.8 GHz and 24.125 GHz, but are not used for microwave cooking because of the very high cost of power generation at these frequencies. The third, centered on 433.92 MHz, is a narrow band that would require expensive equipment to generate sufficient power without creating interference outside the band, and is only available in some countries. For household purposes, 2.45 GHz has the advantage over 915 MHz in that 915 MHz is not an ISM band in all countries while 2.45 GHz is available worldwide.

Var ikke særlig vanskelig å finne ut av det :)

Lenke til kommentar
Hva bestemmer størrelsen, antall og farten på bølger bak båter?

Litt gjetting fra meg:

Størrelsen på bølgene er avgjort av hvor mye vann som skyves vekk av båten og hvor brått det kommer tilbake når båten forsvinner. Dersom båten er tilnærmet firkantet bak vil vann fort søke inn i tomrommet den etterlater seg, noe som fører til store bølger. Er båten derimot avrundet bak vil vannet gradvis slippes tilbake, og man får ikke like store bølger.

Når det gjelder antall og fart er jeg enda mer usikker. Vil tro antallet er en funksjon av blant annet størrelsen, men hvilke andre parametre som spiller inn skal jeg ikke si for sikkert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Fotoner som overfører den elektromagnetiske krafta. Ellers ingenting. For det meste absolutt ingenting.

Les om nøytronstjerner, der er mellomrommet mellom protonet og elektronet ingenting og difor ekstremt massive sjølv om dei er små :)

Lenke til kommentar
Hvis man kortslutter en elektrolyseovn, hva vil skje da?

Jeg har hørt om en historie fra Hydro Aluminium på Sunndalsøra. I en av de gamle gamle hallene med gamle sødeberg-ovner var det en truckfører som fant på å skulle snu trucken midt mellom rekkene. Det var det ikke plass til. Han kom borti begge rekkene og fikk noen få hundre volt spenning og bortimot hundre tusen ampere gjennom trucken.

Jeg har designet de nye anodeoverbyggene i Sunndal, og mener å huske at spenningen per "ovn" bare var på ¾ volt. Hadde det vært snakk om noen hundre volt hadde det neppe vært lov å gå på denne måten mellom cellene:su4b300x225kc1.jpg

Spenningen per ovn er ca 4,7 volt. Med 120 ovner koblet i serie blir det ca 560 volt. Rekkene er koblet i serie i en slags U-form. Det gjør at den største spenninga finner man mellom to ovnsrekker nærmest likeretterhuset. I de nye prebake-hallene er tur og retur adskilt med et midtskille i hallen.

Kult at du har designet anodeoverbyggene :thumbup:

Jeg jobbet på RDS en stund men fikk aldri dessverre designe noe.

Lenke til kommentar
Ja, handelsblokaden gjelder i dag kun USA så vidt jeg vet. Norge har ingen handelsblokade lenger.

Det er vel ikke nødvendig å tilføye dette, men cubanske sigarer kan jo fås tak i i Norge. Det sier seg selv, men jeg bare nevner det allikevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...