Simen1 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Rettelse: snittrente er ikke nødvendigvis nok til å regne det ut. (jeg vet ikke hvordan man regner snittrente over en periode) Jeg kikket litt på styringsrenta og regner med at sparekontoene ligger 1%poeng under den. Da får jeg med 1995 som første år og 2008 som siste: 1,0375 * 1,0300 * 1,0250 * 1,0400 * 1,0550 * 1,0575 * 1,0600 * 1,0600 * 1,0200 * 1,0075 * 1,0100 * 1,0200 * 1,0350 * 1,0475 = 1,5536 Dvs. at 500 kr har vokst til 500 * 1,55 = 777 kr. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Rettelse: snittrente er ikke nødvendigvis nok til å regne det ut. (jeg vet ikke hvordan man regner snittrente over en periode) Jeg kikket litt på styringsrenta og regner med at sparekontoene ligger 1%poeng under den. Da får jeg med 1995 som første år og 2008 som siste: 1,0375 * 1,0300 * 1,0250 * 1,0400 * 1,0550 * 1,0575 * 1,0600 * 1,0600 * 1,0200 * 1,0075 * 1,0100 * 1,0200 * 1,0350 * 1,0475 = 1,5536 Dvs. at 500 kr har vokst til 500 * 1,55 = 777 kr. Heh, ser ut som jeg la på 10 år ekstra i mine lille utregning gitt AtW Lenke til kommentar
Minus Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Er ikke mulig å kjøpe skilt med navni Norge, var snakk om det, men det ble lagt på is. Du tar nok feil. Det er mulig å kjøpe skilt med navn på i Norge, men det er ikke lov å bruke de som skilt på bilen annet enn på utstillinger osv. En bekjent av meg har nettopp gjort dette, men jeg får ikke tak i han akkurat nå. Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Regnet nå med du mente lovlige, så nei, jeg tar ikke feil. Endret 2. juli 2008 av Islanbadsj Lenke til kommentar
Minus Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Okei, men da er vi i hvert fall enige. Lurer på en annen ting jeg, hva er definisjonen på dokumentforfalskning (dokumentfalsk?) Har lest at noen har fått straff for å lage seg nye skilt til bilen sin, der bokstav og tallkombinasjon er lik det bilen er registrert med. Hva vi li tilfellet da være forfalsket? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Selve det originale registeringskiltet er faktisk et offentlig dokument. Å lage en uautorisert kopi av registreringskiltet blir som å lage en uautorisert kopi av vognkortet eller et annet verdipapir. Selv om det står nøyaktig det samme på hjemmelagete skiltet som det originale, er det likevel forfalsket. Likeledes er det forbudt å klippe av kantene på det originale registringsskiltet, dette regnes som uautorisert endring av et offentlig dokument. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Okei, takk for flott og utfyllende svar! Vet du noe om straff vedrørende nevnte problemstilling? Lenke til kommentar
Looke Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Hvor mange prosent av alt landareal på jorden er dekket av bygninger ? Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Er det farlig å varme opp metall i mikrobølgeovnen og eventuelt hvorfor? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Metall går ikke å varme opp. Det bare reflekterer mikrobølgene tilbake til senderen og lager smell og kortslutning. Husk, mikrobølger har ingen varmeegenskaper. De bare setter vann-molekylene i maten i sving sånn at den blir varm. Det skjer ikke med metall. Det er derfor du får en sånn "kokt" følelse av brød i mikrobølgeovn. Det blir bare seigt. Det er fordi vannet i brødet egentlig blir kokt. Endret 3. juli 2008 av Bytex Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Når mythbusters testet med krøllet alu-folie osv i mikroen, mener jeg på den ble varm. Men det var vel mest fordi den glødet, spraket og "eksploderte". Edit: Klar over at det er vann som reagerer med bølgene, så man kan selvsagt ikke varme opp en isskje f.eks. Kanskje med mindre man setter den i en bolle med vann, og deretter i mikroen. Endret 3. juli 2008 av toth Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Frekvensen til mikrobølgeovner er 2,45 GHz. Det er resonansfrekvensen til OH-bindingene i vannmolekyler. Jo fortere vannmolekylene vibrerer jo varmere er det. Den elektromagnetiske strålinga gjøres altså om til varme når den treffer vannmolekyler. Andre molekyler vil også påvirkes selv om det ikke treffer resonansfrekvensen helt riktig. Tørre ting vil altså også få en oppvarming, men ikke så mye som med vann. Dette kan man enkelt sjekke ved å plassere noe helt tørt i mikrobølgeovnen og prøve. F.eks en plastfjøl, et glass, en tallerken, papir eller et glass med matolje. Elektrisk ledende ting som metaller vil også varmes opp, men det er fordi det induseres strøm i metallet (ringstrømmer, eng: eddy currents). Strømmen vil gi vanlig motstandsoppvarming. I tillegg kan gnister gi motstandsoppvarming av luft. Andre elektrisk ledende ting enn metaller, f.eks blyant-grafitt, kull, og bjørnebær vil også gi ringstrømmer og motstandsoppvarming. Bjørnebær har en tendens til å gnistre når de tines i mikroen. Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Når gnistene flyr, f.eks fordi man lar gaffelen stå i middagen man varmer opp.. Er det skadelig for ovnen, eller kan man bare la det stå til om man ikke skremmes av smellene? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Hvis man kortslutter en elektrolyseovn, hva vil skje da? Hvis man for eksempel kortslutter en ovn med en bil, hva vil skje? Har hørt mange forklaringer på det, alt fra at alle bilens åpninger blir sveiset igjen på sekundet grunnet den enorme strømmengden, til at det dannes en lysbue som deler bilen rett av. Er dette bare overdrevne historier eller er det noe i det? En slik ovn kjører jo som sagt på flere hundre tusen ampere, så det er en del krefter det er snakk om. Endret 3. juli 2008 av Brian Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Når gnistene flyr, f.eks fordi man lar gaffelen stå i middagen man varmer opp.. Er det skadelig for ovnen, eller kan man bare la det stå til om man ikke skremmes av smellene? Jeg tror ikke det er skadelig for ovnen men det er ikke bra for maten. Strømmene får det til å skje diverse elektrokjemiske reaksjoner som kan løse opp metall i maten. Jern er bare bra, men nikkel og krom i rustfritt stål er neppe så bra for kroppen. Hvis man kortslutter en elektrolyseovn, hva vil skje da? Hvis man for eksempel kortslutter en ovn med en bil, hva vil skje? Har hørt mange forklaringer på det, alt fra at alle bilens åpninger blir sveiset igjen på sekundet grunnet den enorme strømmengden, til at det dannes en lysbue som deler bilen rett av. Er dette bare overdrevne historier eller er det noe i det? En slik ovn kjører jo som sagt på flere hundre tusen ampere, så det er en del krefter det er snakk om. Jeg har hørt om en historie fra Hydro Aluminium på Sunndalsøra. I en av de gamle gamle hallene med gamle sødeberg-ovner var det en truckfører som fant på å skulle snu trucken midt mellom rekkene. Det var det ikke plass til. Han kom borti begge rekkene og fikk noen få hundre volt spenning og bortimot hundre tusen ampere gjennom trucken. Altså rundt 10 megawatt varmeutvikling. Gaffelen på trucken smeltet og fordampet øyeblikkelig. Noe som ga en eksplosjon som sprutet ut flytende metalldråper i hallen. Føreren omkom av eksplosjonen, ikke strømmen eller den glovarme og avkortede trucken som sto igjen. Kortslutningstrømmen var så lav i forhold til normal driftsituasjon at det ikke var noen sikring som gikk eller varsellamper som registrerte situasjonen. Jeg har også hørt om en nestenulykke der en bygningsarbeider forvillet seg inn i hallen med et knippe armeringsjern på skulderen. Stengene ble tatt av magnetfeltet men de unngikk vist kortslutning og fikk fyren og stengene ut. En tredje historie er om et spett som var på tilsvarende ville veier inne i hallen. Det kortsluttet men det ble ikke noen større personskader. Spettet eksploderte og "spraylakkerte" overflatene i nærheten med stål. For ordens skyld: aluminium leder strøm ca 10 ganger bedre enn stål/jern. Dvs at det blir mye mer motstandsoppvarming i stål enn i aluminium, gitt samme spenning og tverrsnitt. Tverrsnittet på "ledningene" som går mellom smelteovnene på Sunndalsøra nå er ca en kvadratmeter til sammen. En gaffel på en gaffeltruck har ca 0,005 kvadratmeter tverrsnitt. Jo lavere tverrsnitt, jo mer motstand og mer motstandsoppvarming. Regn derfor med at nesten hele effektforbruket til smelteverket gikk gjennom trucken et lite øyeblikk. Det vil si veldig mange megawatt. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Hehe, du har hørt historiene på sunndal verk du også ja, samme her også. Har hørt noen av historiene du forteller, den med trucken, + en del andre som jeg ikke husker detaljert nok til å fortelle her. Den med spettet var ny, litt fantastisk at det faktisk går an. Det hadde egentlig vært litt tøft å sett spettet bare hadde eksplodert. Har jobbet i hallene en del, og det som er så vittig er at jeg kan holde rundt strømskinna uten at det skjer noe med meg, men kortslutter du så er det takk og farvel. Magnetfeltet er helt sykt inni der også, biler slår seg selv i revers og lever i sin egen verden. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Dette burde jo eg kunne sidan eg er ferievikar på eit aluminiumsverk og tilbringar store deler av arbeidsdagen min midt mellom desse omnane. I tillegg har eg jo tatt eit "berøringsfare"-kurs, men som eg ikkje hugsar noko særleg igjen av. Poenget var likevel å få med seg det viktigaste: kontakt mellom to omnrekkjer, og kontakt frå omn til jord -> farleg. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Hvis man kortslutter en elektrolyseovn, hva vil skje da? Jeg har hørt om en historie fra Hydro Aluminium på Sunndalsøra. I en av de gamle gamle hallene med gamle sødeberg-ovner var det en truckfører som fant på å skulle snu trucken midt mellom rekkene. Det var det ikke plass til. Han kom borti begge rekkene og fikk noen få hundre volt spenning og bortimot hundre tusen ampere gjennom trucken. Jeg har designet de nye anodeoverbyggene i Sunndal, og mener å huske at spenningen per "ovn" bare var på ¾ volt. Hadde det vært snakk om noen hundre volt hadde det neppe vært lov å gå på denne måten mellom cellene: Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Mener å ha hørt at på Mosjøen er det noen og tjue volt fordelt på ei ovnsrekke i serie. Vet ikke hvor mange ovner det er på hver rekke, men tipper det er mellom 8 og 15 en plass. Noe som gir et par volt pr ovn. Strømskinnene er vel på 95 000 mm2. Altså 95mm brede og 1meter høye. Hørt noe rykter om at om du legger fra deg hammeren hallen, så reiser deg seg opp på grunn av magnetfeltet. Stemmer det? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Der kor eg jobber er det 100 omner på ei omnsrekkje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå