Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stiger fortsatt gjennomsnittshøyden for mennesker?

 

Jeg så en kilde fra det amerikanske militæret hvor de hadde gjennomsnittshøyden fra hvert år, og den hadde steget ganske mye de siste årene.

 

Og er det noe som tilsier at gjennomsnittshøyden begynner å stagnere?

 

Har en diskusjon på gang og trenger kilder :)

Lenke til kommentar

Statistisk sentralbyrå (www.ssb.no) er den naturlige plassen å gå for slike opplysninger. Ut fra tabellen over gjennomsnittshøyden til norske rekrutter http://www.ssb.no/aarbok/tab/tab-106.html kan det faktisk se ut som kroppshøyden er i ferd med å stagnere (den var 179,9 i 2000 og har siden ikke vært høyere).

 

Ser man på rekruttenes gjennomsnittshøyde fordelt på fylkene de kommer fra, så ser man forresten en interessant fordeling. Soldatene fra Agder-fylkene og Sør-Trøndelag er landets høyeste, de fra Finnmark er vesentlig lavere. http://www.ssb.no/aarbok/tab/tab-107.html

Lenke til kommentar

Lurer litt på uttalelsen av noen bokstaver i det engelske alfabet. Nærmere bestemt uttalelsen av bokstaven W (double ju)

 

Se for deg: bokstaven U (uttales "ju"), bokstaven V (uttales "vi") hvorfor skal da bokstaven W uttales "double ju"?

 

Burde den ikke da uttales "double vi" da det er nettop det det er?

 

Dobbel-U? = UU?

 

Det er jo bare liten bagatell, men likevel for meg litt interessant.

Lenke til kommentar
Ser man på rekruttenes gjennomsnittshøyde fordelt på fylkene de kommer fra, så ser man forresten en interessant fordeling. Soldatene fra Agder-fylkene og Sør-Trøndelag er landets høyeste, de fra Finnmark er vesentlig lavere. http://www.ssb.no/aarbok/tab/tab-107.html

Interessant. Jeg satt farge på tallene og regnet ut BMI på de i samme slengen.

 

post-3851-1214993106_thumb.png

 

Det er forresten skremmende dårlige svømmeferdigheter over hele linja, særlig i Troms. Det burde vært minst 99%.

Lenke til kommentar
Lurer litt på uttalelsen av noen bokstaver i det engelske alfabet. Nærmere bestemt uttalelsen av bokstaven W (double ju)

 

Se for deg: bokstaven U (uttales "ju"), bokstaven V (uttales "vi") hvorfor skal da bokstaven W uttales "double ju"?

 

Burde den ikke da uttales "double vi" da det er nettop det det er?

 

Dobbel-U? = UU?

 

Det er jo bare liten bagatell, men likevel for meg litt interessant.

I virkelig gamle dager hadde man ikke noen egen bokstav for lyden W i det latinske alfabetet selv om det var en del av det gamle engelske språket. Først begynte man å kompensere for det ved å skrive UU. Senere kom W til som en egen bokstav, men folk hadde fortsatt UU friskt i minne og kalte derfor bokstaven for double-u.

Lenke til kommentar

Hvilken skrifttype benyttes i de helt nye skilttypene?

Slik som det her:

Norwegian_number_plate.jpg

 

Edit: Ser ut som at det kan være fonten Myriad.

Oppfølgingsspørsmål: Vet noen om en plass en kan kjøpe skilter med selvvalgt tekst? (Til bil)

Endret av Goodkat
Lenke til kommentar

Jeg hørte en historie i helgen om en klasse som hadde vært på klassetur på fjellet.

De hadde drukket og kost seg og fikk en ide om at alle sammen skulle prompe på en flaske.

Da alle hadde prumpet og gikk lei skrudde de på korken å satt flasken ved peisen å gikk tilbake til å drikke og kose seg.

 

Den ene gutten hadde så sovnet på sofaen og lagde noen veldig irriterende snorkelyder. De andre satt å tenkte på hva de kunne gjøre for å få han til å slutte. Så fikk den ene gutten den lyse ideen om å sprute prompeluften i ansiktet på den sovende gutten. De fant fram flasken de tidligere hadde prumpet på og oppdaget at all prompen hadde kondensert til veske så de helte likegreit vesken inn i munnen på den sovende gutten.

 

Historien var festlig men ble sittende igjen å lure på om den er sann eller ikke? Kan promp kondensere og bli til veske ved høye temperaturer?

Lenke til kommentar
Spør for en kompis av meg:

 

I 1995 satt oldermora hans 500kr på en sparekonto til konfirmasjonen. Hvor mye kan dette beløpet ha blitt til nå?

 

Spørs vel på renta på den tiden, jeg aner egentlig ikke hva den har vært, la oss si 5%, da er det 500* 1,05^22 mer eller mindre, mao ca 1500 kr.

 

Rettelse: snittrente er ikke nødvendigvis nok til å regne det ut. (jeg vet ikke hvordan man regner snittrente over en periode)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...