Loeve Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Jo. Det sliter også veldig på både hjul og kulelager at en krysser bak med rulleskøyter, men folk gjør det ikke noe sjeldnere av den grunn. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Jo. Det sliter også veldig på både hjul og kulelager at en krysser bak med rulleskøyter, men folk gjør det ikke noe sjeldnere av den grunn. Når jeg fartet rundt på rollerblades i min barndom, hadde de "bremseklosser" bak. Så man kunne bremse ved å vippe opp rollerbladsene. Men spørs om rulleski har noe lignende. Forresten, snedig spørsmål: Hva er Norges bratteste gate? Altså, offentlig gate med gateskilt og alt. Endret 30. juni 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 De fleste jeg kjente med rulleskøyter plukket av bremseklossene fordi de var i veien, i hvert fall. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 De fleste jeg kjente med rulleskøyter plukket av bremseklossene fordi de var i veien, i hvert fall. jeg gjorde alltid det, men det hadde mer med at man ikke ville lande på den etter hopp og når man railet osv. men som du sier, det sliter mye hjul å bremse kun med hjulene. jeg slet ut 2-3 hjulsett per sesong i mine glansdager, men da gikk skøytene mange mil også Lenke til kommentar
frevild Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Som vi vet, trenger trær vann. Hvordan kommer vannet helt opp i trekronene? Hvilke krefter suger vannet oppover, og hvordan skapes de? Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Som vi vet, trenger trær vann. Hvordan kommer vannet helt opp i trekronene? Hvilke krefter suger vannet oppover, og hvordan skapes de? Det er en kombinasjon av kapillærkrefter og undertrykk som dannes når vann fordamper fra blader/nåler. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Som vi vet, trenger trær vann. Hvordan kommer vannet helt opp i trekronene? Hvilke krefter suger vannet oppover, og hvordan skapes de? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=394728 Lenke til kommentar
isbit Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Mythbusters påstår at man man blir mindre våt om man går enn om man løper når det regner. Stemmer dette? Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Kan kinesere og japaneserer forstå hverandre?Grammatikalsk er kinesisk og japansk like forskjellige fra hverandre som norsk og finsk. Kinesisk har enkel grammatikk, men kompliseret uttale. Japansk er grei når det gjelder uttalen, men grammatikken er grusom. Som nevnt over er kinesiske dialekter innbyrdes svært forskjellige. Japanske ord har ofte 2 forskjellige uttalelser, der den ene er opprinnelig japansk og den andre er opprinnelig kinesisk fra langt tilbake i tid. Selv med kinesisk uttale er det langt fra gitt at en kineser vil forstå en japaner. Edit: Muntlig altså! Selv skriftlig er det vanskelig av mange grunner. Selv om kinesiske tegn ble importert rått og brutalt av japanere for lenge siden, har det skjedd endel endringer som gjør selv skriftlig kommunikasjon risikable. F.eks. er tegnet for "hånd" pluss tegnet for "papir" tilsammen på japansk "brev", og en kan jo si det er en viss logikk bak det. På kinesisk, derimot, betyr dette "toalettpapir", og det er logisk nok det også. Da japanere la kinesisk skriftspråk oppå japansk grammatikk var det som å trykke kamelen gjennom nåløyet, rent bortsett fra at de greide det. For å gjøre en lang historie kort, "måtte" japanere avlede ytterligere 2 skriftsett fra kinesiske tegn, hiragana og katakana. Disse er ikke brukt av kinesere, og det gjør skriftlig kommunikasjon enda vanskeligere. Da er det enklere med engelsk. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Mythbusters påstår at man man blir mindre våt om man går enn om man løper når det regner. Stemmer dette? Det lyder forferdelig ulogisk. En kan vel skille mellom regndråper som treffer en ovenfra og regndråper som treffer en forfra idet en beveger seg fremover. Førstnevnte vil variere med hvor lang tid en oppholder seg i regnet: Ved å løpe får en rett og slett færre regndråper i hodet og på skuldrene enn om en spaserer. Og da jeg ikke kan se hvorfor antall dråper en beveger seg inn i, skal variere etter hastigheten, må vel konklusjonen være at en blir våtere om en går enn om en løper. Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Som nevnt over er kinesiske dialekter innbyrdes svært forskjellige. Stemmer godt. Dama til brodern er født og oppvokst i sørspissen av Kina (Boao), og forstår så godt som ingenting av folk fra nordligere trakter. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Som nevnt over er kinesiske dialekter innbyrdes svært forskjellige. Stemmer godt. Dama til brodern er født og oppvokst i sørspissen av Kina (Boao), og forstår så godt som ingenting av folk fra nordligere trakter. Men det gjør ikke søringer i dette landet heller. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Og da jeg ikke kan se hvorfor antall dråper en beveger seg inn i, skal variere etter hastigheten, må vel konklusjonen være at en blir våtere om en går enn om en løper. jeg synes det høres mer ulogisk ut. Det er da bedre at mange dråper treffer den på hodet og skuldrene enn at flere dråper treffer deg i ansiktet og hele brystet, armene og beina. Når du løper treffes en større overflate av kroppen din av dråpene og du blir dermed våtere av å løpe enn å gå, i allefall etter min logikk. jeg så episoden på mythbusters også, men husker ikke resultatet i farten, men husker de slet litt med å gjennskape regnet inne i den hallen de sto. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Går det an å bruke ein ekstern hd som systemdisk? Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Går det an å bruke ein ekstern hd som systemdisk? Ja, men jeg vil ikke anbefale å gjøre det Lenke til kommentar
frevild Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 jeg synes det høres mer ulogisk ut. Det er da bedre at mange dråper treffer den på hodet og skuldrene enn at flere dråper treffer deg i ansiktet og hele brystet, armene og beina. Når du løper treffes en større overflate av kroppen din av dråpene og du blir dermed våtere av å løpe enn å gå, i allefall etter min logikk. jeg så episoden på mythbusters også, men husker ikke resultatet i farten, men husker de slet litt med å gjennskape regnet inne i den hallen de sto. Poenget er at man treffes av like mye regn forfra uansett om man løper eller går. Det gir iallfall mening i mitt hode. Noen klar sammenheng mellom antall regndråper som treffer en og hastigheten man beveger seg med, er det dog ikke, siden kroppens projisering i vertikalplanet sett forfra og i horisontalplanet sett ovenfra er annerledes alt ettersom man løper, jogger eller går. Men man vil uansett bli våtere ved å gå enn ved å løpe. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Går det an å bruke ein ekstern hd som systemdisk? Ja, men jeg vil ikke anbefale å gjøre det Og hvorfor anbefaler du å ikke gjøre det, da? Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Om man står stille så treffes man jo kun av dråper på toppen av hodet og skulderne, så lenge det er vindstille vel og merke. Det må vi jo nesten anta at det er for testens skyld. Er det ikke da ren logikk at dersom man går sakte så treffer færre regndråper deg forfra sammenlignet med om man går fort/løper? Det lille arealet man har på hodet treffes jo av færre dråper enn det store arealet man har foran Går det an å bruke ein ekstern hd som systemdisk? Ja, men jeg vil ikke anbefale å gjøre det Og hvorfor anbefaler du å ikke gjøre det, da? Fordi de er generelt mer ustabile (ialle fall min erfaring) og ikke minst tregere sammenlignet med interne harddisker Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Mythbusters påstår at man man blir mindre våt om man går enn om man løper når det regner. Stemmer dette? De sjekket det og fant ut at det også stemmer. Jeg går ut ifra at du har sett episoden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå