Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvor farlig er egentlig strøm på ~25 volt og 150-200 ampere? når kursen er satt fra hendene til bein/ føtter

Veldig farlig. Husk, det er strømmen (ampere) som dreper!

Nei!

 

Joda, det er strømmen som dreper, men det blir ikke noe strøm uten spenning ;)

 

Med den høye motstanden som er i kroppen, vil ikke en spenning på 25V klare å lage en dødelig strøm, uansett hvor mye spenningskilden skulle klare å levere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan kinesere og japaneserer forstå hverandre?

 

Edit: Muntlig altså! :)

Selv kinesere og kinesere vil ikke alltid kunne forstå hverandre, uten å bruke sentralspråket mandarin. Japanere og kinesere vil også ha store problemer med å forstå hverandre muntlig, men går de derimot over til skriftlig kommunikasjon vil de faktisk forstå hverandre lett, for tegnsystemet i de to landene har felles opphav og derfor er mange av tegnene fortsatt felles. Skriftspråket deres går jo på betydningen av ordene, ikke på språklyder.

Lenke til kommentar
Kan kinesere og japaneserer forstå hverandre?

Ja, hvis de prater f.eks engelsk sammen. ;)

 

Japansk og kinesisk (f.eks mandarin) er så forskjellige at det er vanskelig/umulig å forstå hverandre uten å bytte til et felles språk. Kinesisk er egentlig svært mange forskjellige språk så det er språkproblemer mellom kinesere også.

 

Redigert: SeaLion var kjappere. :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hvor farlig er egentlig strøm på ~25 volt og 150-200 ampere? når kursen er satt fra hendene til bein/ føtter

Veldig farlig. Husk, det er strømmen (ampere) som dreper!

Nei!

 

Joda, det er strømmen som dreper, men det blir ikke noe strøm uten spenning ;)

 

Med den høye motstanden som er i kroppen, vil ikke en spenning på 25V klare å lage en dødelig strøm, uansett hvor mye spenningskilden skulle klare å levere!

 

Ja, for at 25Volt skal levere 200Ampere, må resistansen være 0,125.

 

Jeg er ikke sikker på hva som må til for å lede SÅ bra, men jeg vil kunne kalle det en ren kortslutning. I en menneskekropp er det ganske mye resistans, så 25Volt ville bare levere en pitteliten strøm, og vil være helt ufarlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg lurer på hvordan man bremser med rulleski ? Har aldri sett noen gjøre det før, og kan ikke se for meg noe bra utfall av rulleski i nedoverbakke..

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvordan man bremser med rulleski ? Har aldri sett noen gjøre det før, og kan ikke se for meg noe bra utfall av rulleski i nedoverbakke..

Selv ville jeg vel bare bremset som jeg gjorde på rollerblades i sin tid.. Vi skrudde alltid av bremsen som var påmontert på ene skøyten, da den var i veien for å kjøre utfor trapper, i halfpipes og slikt.

Måten man da bremset på er å legge den ene skøyten på tvers bak den andre, og presse den nedover rett og slett. det blir såpass mye friksjon mot de 4 hjulene på tvers at man stopper helt fint.

Lenke til kommentar

Håper jeg kan spørre her.

Jeg har en Baileys Original jeg ikke har åpnet før idag. Men den hadde liksom noe "soppe"'aktig nedi tuten.

Når jeg helte den i ett glass var det bitte ørsmå korn/flekker i det som hang langs kantene når jeg "snurret" det rundt i glasset.

Men den skal ikke gå ut på dato før til neste år. Er den dårlig eller er det bare meg som overreagerer?

Tror ikke jeg har kvitteringen, så jeg får neppe byttet den.

Lenke til kommentar

Eg kan få den for nærare undersøking.

 

Eg trur nok du overreagerer. Desse små flekkane kan vere størkna Baileys. Dette kan minne litt om flass o.l. Men det er jo så masse sukker i Baileys at eg tvilar på at den myklar med det første. Eg har hatt Baileys ståande over LANG tid, men som likevel smakte godt då eg drakk han.

Lenke til kommentar

Baileys er en av de drikkene som tåler lagring minst. Det kommer av at den inneholder melk/fløte. Den er sikkert ultrapasteurisert og sukker og etanol forlenger sikkert holdbarheten betraktelig.

 

Snerk i toppen av flaska tror jeg er normalt men det kan bety at forseglingen ikke har vært helt tett.

 

"fliser" i baileysen betyr at den har skilt seg. Det kommer av at melkeproteinene klumper seg sammen. Det kan de gjøre hvis de kommer i kontakt med noe surt. F.eks sitron.

 

Jeg ville luktet på den og ventet på litt flere svar før jeg drakk av den. Sur melk er ikke særlig behagelig.

Lenke til kommentar
Baileys er en av de drikkene som tåler lagring minst. Det kommer av at den inneholder melk/fløte. Den er sikkert ultrapasteurisert og sukker og etanol forlenger sikkert holdbarheten betraktelig.

 

Snerk i toppen av flaska tror jeg er normalt men det kan bety at forseglingen ikke har vært helt tett.

 

"fliser" i baileysen betyr at den har skilt seg. Det kommer av at melkeproteinene klumper seg sammen. Det kan de gjøre hvis de kommer i kontakt med noe surt. F.eks sitron.

 

Jeg ville luktet på den og ventet på litt flere svar før jeg drakk av den. Sur melk er ikke særlig behagelig.

Den lukter greit. Men har ikke smakt ennå.

Lenke til kommentar

På shampoer og balsamer står det ofte at det inneholder proteiner, og at dette gjør hodebunden frisk osv, funker virkelig dette? Husker læreren våres sa en gang at dette bare var tull, men er det virkelig lov å skrive at det gjør ditt og datt da? Noe jeg alltid har lurt på :p

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvordan man bremser med rulleski ? Har aldri sett noen gjøre det før, og kan ikke se for meg noe bra utfall av rulleski i nedoverbakke..

 

Man ploger, som på vanlige ski. Dette er veldig ineffektivt, så i praksis har man ingen effektiv måte å bremse på.

Lenke til kommentar

Jeg fikk en gang høre at varmt vann fryser fortere enn kaldt vann. Er dette tilfelle?

 

Hvis jeg hadde to glass med vann, det ene på 50 grader Celsius og det andre på 5 grader Celsius, og satte disse to glassene i et rom som var -10 grader Celsius;

hvilket glass ville først frosset til?

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvordan man bremser med rulleski ? Har aldri sett noen gjøre det før, og kan ikke se for meg noe bra utfall av rulleski i nedoverbakke..

 

Man ploger, som på vanlige ski. Dette er veldig ineffektivt, så i praksis har man ingen effektiv måte å bremse på.

Er det ikke veldig vanskelig å ploge med hjul. Det er vel bare 2 hjul?

 

Og ja, varmt vann fryser fortere enn kaldt vann, det kalles Mpemba-effekten

http://en.wikipedia.org/wiki/Mpemba_effect

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvordan man bremser med rulleski ? Har aldri sett noen gjøre det før, og kan ikke se for meg noe bra utfall av rulleski i nedoverbakke..

 

Man ploger, som på vanlige ski. Dette er veldig ineffektivt, så i praksis har man ingen effektiv måte å bremse på.

Er det ikke veldig vanskelig å ploge med hjul. Det er vel bare 2 hjul?

 

 

 

Vanskeligere, men ikke umulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...