Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skvetter nesten aldri når alle andre skvetter. Hva er det som bestemmer om en person har vanskeligere for å skvette enn en annen?

Genene er en hovedfaktor. Andre faktorer kan være trøtthet og fysisk form.

;)

Takk, vil det si at jeg sover og trener for lite? :<

Lenke til kommentar

Å skvette er en del av menneskers selvforsvar som har gått gradvis bort pga evolusjon.. Hadde vi fortsatt vært jungelfolk hadde det vært nyttig for å beskytte oss mot andre dyr, men som regel går dagene rolig for seg, og de eneste gangene vi trenger skvette-funksjonen er ved bil-ulykker og lignende, og ofte feiler man (som igjen beviser hvor dårlig skvette-funskjonen har blitt). Det er i alle fall slik jeg har forstått det... Man ser jo det på dyr og alt når de skvetter så blir de obs på omgivelsene sine og går i selvforsvar.

Så du er ikke pingle eller noe bare fordi du skvetter mye eller ekstra tøff om du skvetter lite. Det sier bare litt om evnen til å gå i selvforsvar.

Vranglærer jeg dem nå?

Lenke til kommentar

akkuratt DET var tatt fritt ut fra fantasien. Det var bare litt logisk tenkning, for dyr benytter denne egenskapen aktivt, mens vår skvettefunksjon bare blir brukt til humor, for det meste.. ("ÆHÆ du skvatt!!!")

Jeg skvetter ofte og mye og får gjennomgå hele tiden :(

Lenke til kommentar
Nja, du bommer kanskje ved å si at skvetterefleksen vår er svekket gjennom evolusjon, for historisk sett er det det alt for kort tid siden vi var huleboere til at evolusjonen skulle fått tid til å endre noe på dette.

Men vi ser jo på klapperslangene, som har sluttet å "rasle" med halen sin når de er truet fordi det gjorde dem lett å finne for klapperslangejegerne som brukte skinnet demses. Og det er jo i mye nyere tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Men vi ser jo på klapperslangene, som har sluttet å "rasle" med halen sin når de er truet fordi det gjorde dem lett å finne for klapperslangejegerne som brukte skinnet demses. Og det er jo i mye nyere tid.

Har ein kjensle for at klapperormen har litt kortare generasjonstid enn menneske.

Lenke til kommentar
Nja, du bommer kanskje ved å si at skvetterefleksen vår er svekket gjennom evolusjon, for historisk sett er det det alt for kort tid siden vi var huleboere til at evolusjonen skulle fått tid til å endre noe på dette.

Evolusjonen har vel rukket å fjerne det meste av kroppshår, f.eks? Vi var vel omtrent pelsdekket i sin tid..?

Lenke til kommentar
Noen skvetter mer enn andre. Både blant mennesker og dyr. Sånn er det bare. Hunder skvetter f.eks på annenhver telefonstolpe. ;)

Hehe, nice one. :thumbup:

Jeg tror man skvetter (å bli skremt :) ) lettere hvis man er fokusert på en ting, og ikke det som skjer rundt seg.

Leste på en melkekartong for en stund tilbake. Der stod det at kalsium var et grunnstoff som var viktig for mange deler/funksjoner av kroppen bl.a refleks. Kanskje man har for mye kalsium om man skvetter lett? :p

Endret av Argument
Lenke til kommentar

Evolusjonen har vel rukket å fjerne det meste av kroppshår, f.eks? Vi var vel omtrent pelsdekket i sin tid..?

Lenger tid siden enn vi hvar huleboere, forøvrig har jo alle kroppshår på stort sett alt av hud, untatt i håndflater og under føttene. Ikke tror jeg det er noe særlig evolusjonsmessig å hente på å ha mindre enn vi har nå heller.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...