Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når vi er inne på søvn: Finnes det noe teknisk vitenskapelig måleinstrument som kan måle hvor søvnig en person er? F.eks måle nivået av ulike signalstoffer i hjernen, frekvensen på hjernebølger eller MR-scanne hjernen eller noe sånt?

'

Jeg så på National Geographic her om dagen et kort innslag om søvn. Der snakket de om to stoffer som er en del av søvnrytmen, den ene gjør deg søvning og den andre gjør deg våken / gjør at du våkner. De sa ingenting om hvorvidt dette kunne måles, men det er i alle fall to stoffer som påvirker trøtthetsnivået i kroppen

De har faktisk utviklet en pille for å utgjevne jetlag ved hjelp av disse stoffene også, ved å tilføre det stoffet du "mangler" kan man "tvinge" seg inn i en annen søvnrytme enn man er vant med og dermed begrense eller fjerne jetlag

Lenke til kommentar
Gikk de ikke for toppfarten på bilen? De hadde jo en flystripe på seg..?

http://en.wikipedia.org/wiki/Lamborghini_Murciélago - official top speed: 330 km/h (205 mph)

Ja skulle tro det, men jeg mener å huske at de ikke maksa bilen, forsikringsproblemer kansje? Men kansje det ligger på youtube eller en eller annen plass, så det går an å sjekke.

De var jo på en dragstrip som er på ~400m, så det skal litt for Lamboen å få toppfart der.

Lenke til kommentar

Hvordan har det seg at en føler at det er noen rundt seg? jeg mener viss jeg hadde gått ute med musikk på øyrene og leste på avisen, hvordan kan jeg føle at det kommer noen bak meg uten at jeg hører, ser eller fysisk føler personen? eller hvis noen gjemmer seg og du kommer for å lete så føler en jo at det er noen irundt seg

Lenke til kommentar
Ja, man kan direkte dø av søvnmangel, som jeg påpekte. Jeg bare nevnte andre ting som er farlig med å holde seg for lenge våken, og da kommer ting som å sovne foran bilrattet frem.

Som jeg skrev, så har de testet med rotter. Etter 5 døgn uten søvn, så døde de. Jeg husker ikke hva som var årsaken, men det var direkte pga. søvnmangel, men jeg vet ikke om det var interne organer som slo seg av eller noe annet. Det er jo også eksempler med mennesker, spesielt asiatere (hehe :D ) som har spillt så lenge uten søvn at de har dødd av det. Da mener jeg å huske at det var hjertesvikt som gjorde at de døde.

Fruktkake: Vi kan vel aldri vite det helt sikkert, men jeg vil tro at det ikke ville skjedd noe annet, enn at vi ville fått ørlite mer energi i universet.

Rottetester med søvnmangel er vansklig å hente noe utifra, fordi det er i praksis umulig å hindre at rotter sover uten å stresse de masse, på de jeg har sett måtte de gå hele tiden for å ikke umiddelbart kastes i et basseng (noe som skjedde om de sovnet), og det er veldig stressende. Det er mange mennesker som har klart seg lenge med liten eller ingen søvn, flere har klart fint over 10 dager, uten større problemer.

AtW

Verdensrekorden er vel på litt over 11 dager (Dabid Blaine tenker vel på å prøve å slå denne), men det krever veldig mye forarbeid og trening. I tillegg, så er det ikke alle som vil klare dette, selv med skikkelig trening. Men er enig ang. de rottene. De vil nok bli påført en god del ekstra stress når forskerne skal holde de våkne.

Lenke til kommentar
Ja, man kan direkte dø av søvnmangel, som jeg påpekte. Jeg bare nevnte andre ting som er farlig med å holde seg for lenge våken, og da kommer ting som å sovne foran bilrattet frem.

Som jeg skrev, så har de testet med rotter. Etter 5 døgn uten søvn, så døde de. Jeg husker ikke hva som var årsaken, men det var direkte pga. søvnmangel, men jeg vet ikke om det var interne organer som slo seg av eller noe annet. Det er jo også eksempler med mennesker, spesielt asiatere (hehe :D ) som har spillt så lenge uten søvn at de har dødd av det. Da mener jeg å huske at det var hjertesvikt som gjorde at de døde.

Fruktkake: Vi kan vel aldri vite det helt sikkert, men jeg vil tro at det ikke ville skjedd noe annet, enn at vi ville fått ørlite mer energi i universet.

Rottetester med søvnmangel er vansklig å hente noe utifra, fordi det er i praksis umulig å hindre at rotter sover uten å stresse de masse, på de jeg har sett måtte de gå hele tiden for å ikke umiddelbart kastes i et basseng (noe som skjedde om de sovnet), og det er veldig stressende. Det er mange mennesker som har klart seg lenge med liten eller ingen søvn, flere har klart fint over 10 dager, uten større problemer.

AtW

Verdensrekorden er vel på litt over 11 dager (Dabid Blaine tenker vel på å prøve å slå denne), men det krever veldig mye forarbeid og trening. I tillegg, så er det ikke alle som vil klare dette, selv med skikkelig trening. Men er enig ang. de rottene. De vil nok bli påført en god del ekstra stress når forskerne skal holde de våkne.

Krever det så mye forarbid og trening? Det er vle flere folk som har vært uten søvn lenge uten at det har vært særlig mer enn et infall/rekordforsøk uten særlig mye forarbiede. At ikek alle kan klare det er godt mulig. Selv vet jeg at jeg blir forferdelig trøtt etter 3 døgn uten søvn, men visstnok blir man ikek særlig mye trøttere etter det tredje døgnet.

AtW

Lenke til kommentar
Det bremses med vilje , ut med monopolen og inn med konkurranse så hadde vi nok vært på 2050 nivåer i 2010.

Så du tror ikke det skyldes kroppens komplekse oppbygning? I Kina jobber mange uavhengige forskere med å løse kroniske sykdommer uten at man kommer fram til noe gjennombrudd.

Ikke bare det, kostnadene og tidshorisonten for testing av medisin er jo enorme, det er svært strenge krav til å kartlegge bivirkninger og skadevirkninger, enda så vansklig og omfattende det er å gjøre. Det gjør at det tar lang tid.

AtW

Lenke til kommentar
Men er ikke reglene annerledes i Kina hvor man ikke er bundet til moralske og juridiske lover? Ser fortsatt ikke at man klarer å gjøre noe nytt der.

Eh? Man har da vitterlig moralske retningslinjer og lover i Kina også. Og selv om man ikke skulle ha det, hva skulle det hjelpe? Ladnen tenker jo ikke "vi har strenge regler for å godkjenne medisiner, men så lenge et annet land har godkjent de er det ok, uansett om de godkjenner absolutt alt uten forbehold".

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...