Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

hvor lenge vil "over tid" si? er det snakk om dager, uker. månder, år?

jeg siktet til posten på forige side der det ble hevdet at man tok skade over tid av å bare sove 4 timer pr natt

Edit: det ble to ganger det gitt!

Endret av M-J
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fartsmålere utvikler seg jo hele tiden. Top Gear testet det for noen år siden, tror teknikken takket for seg ved 170 mph.

http://www.metacafe.com/watch/37523/speed_camera_test/

Hvordan fungerer en kamerarigg av typen som monteres på en person og holder bildet dønn stabilt?

Og i km/t? Jeg prater om de fastmonterte ATK'ene

Husk på at dette er den typen ATK de bruker i UK. Den tar to bilder i motsetning til de vi har her i landet som bare tar ett.

Hastigheten på 170 mph var det man måtte opp i for at bilen ikke skulle være synlig på bilde nr. 2 og at grunnlaget for en evt. bot dermed ble borte.

Når bilen kjørte i 170mph så tok ikke kameraet bilde i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, men jeg så på 60 minutes i går eller forgårs kveld, og det var da de nevnte det. Forsøkspersoner som bare fikk sove 4 timer hver natt i 5 døgn begynte de allerede å kunne måle store forskjeller. For det første, så var faren for å plutselig sovne (for eksempel når man kjører) veldig stor, og det begynte å slite på kroppen. Studier av rotter viste også at søvn var nærmest like viktig for kroppen som mat. De testet dette med rotter, og nesten alle rottene (om ikke alle, husker ikke helt) døde etter rundt 5 døgn uten søvn. Dette er omtrent like lenge de kan gå uten mat.

Lenke til kommentar
snip

Jojo.. Men no må vi ikkje byrje å tulle med kva ein dør av. Eg lurer på om ein bokstavlig tala kan døy av for lite søvn. Som at nokre vitale organ i kroppen kollapsar, eller liknande. Ikkje at folk søv bak rattet i trafikken, og difor døyr. :)

Å teste dette blir uansett vanskelig, mtp. måten ein skal halde personen vaken på. Eg har høyrt skrekkhistorier (frå fangeleirane under 2. vkr.), der fangane vart seinka ned i kaldt vatn og liknande, for å sjekke kor lenge dei kunne vere vakne. Men dette skapar jo igjen ein del "usikkerhetsfaktorar" mtp. fysisk stress grunna kaldt vatn osv (dette sånn ca. korleis eg hugsar det).

Lenke til kommentar

Ang. ATK:

Eneste måten å lure seg unna bot fra de norske boksene(i tilfellene hvor bildet er tydelig), som kun knipser ett bilde, er slik:

Det hjelper ikke hvor fort du kjører, det testet de i samme episode, med en ferrari(?).

Endret av toth
Lenke til kommentar
Hvis mengen energi/masse i universet er konstant, hva vil skje om f.eks en vifte blir beveget uten energi fra vårt univers, la oss si hvis det fantes en gud og den spinnet viften rundt?

Da hadde man fått en selvmotsigelse.

"Universet tilføres energi men det blir ikke mer energi i universet"

Det blir litt som flosshatten man kan putte kanin etter kanin ned i uten at den noen gang blir full.

Lenke til kommentar

Ja, man kan direkte dø av søvnmangel, som jeg påpekte. Jeg bare nevnte andre ting som er farlig med å holde seg for lenge våken, og da kommer ting som å sovne foran bilrattet frem.

Som jeg skrev, så har de testet med rotter. Etter 5 døgn uten søvn, så døde de. Jeg husker ikke hva som var årsaken, men det var direkte pga. søvnmangel, men jeg vet ikke om det var interne organer som slo seg av eller noe annet. Det er jo også eksempler med mennesker, spesielt asiatere (hehe :D) som har spillt så lenge uten søvn at de har dødd av det. Da mener jeg å huske at det var hjertesvikt som gjorde at de døde.

Fruktkake: Vi kan vel aldri vite det helt sikkert, men jeg vil tro at det ikke ville skjedd noe annet, enn at vi ville fått ørlite mer energi i universet.

Lenke til kommentar
EU har vel i utganspunktet ikke pålagt å dele kldekodet, de har bedt de om å dokumentere interfacene så andre folk kan programmere ting som jobber mot OSet på like vilkår som de. FOrøvrig går det på praktisk konkurranselogvgivning, det er ikke ønsklig at en dominerende markedsposisjon på et felt skal hemme konkurransen på et relatert felt. Det gjør onkurransen mindre fri på det relaterte feltet. Dette er djeldent noe problem før selskapene er relativt store.

AtW

Det er passe teit da, selskapene som klager kan jo lage sitt eget OS og selge dette slik MS har gjort.

Hadde jeg oppfunnet en chipkjøler som var 1mm tykk og ga en temp på 0C 24/7 uten bruk av strøm så hadde alle kjøleprodusenter på kloden gått konkurs og jeg hadde hatt monopol

og da hadde EU beordret meg til å oppgi hvordan det lages for å skape konkurranse igjen.

Teit, hadde MS solgt 3000 wondowslisenser hadde ingen brydd seg om dem, men selger de 50 millioner så får man bøter i øst og vest om man ikke gir opp kjildekoder.

Lenke til kommentar
Ja, man kan direkte dø av søvnmangel, som jeg påpekte. Jeg bare nevnte andre ting som er farlig med å holde seg for lenge våken, og da kommer ting som å sovne foran bilrattet frem.

Som jeg skrev, så har de testet med rotter. Etter 5 døgn uten søvn, så døde de. Jeg husker ikke hva som var årsaken, men det var direkte pga. søvnmangel, men jeg vet ikke om det var interne organer som slo seg av eller noe annet. Det er jo også eksempler med mennesker, spesielt asiatere (hehe :D) som har spillt så lenge uten søvn at de har dødd av det. Da mener jeg å huske at det var hjertesvikt som gjorde at de døde.

Fruktkake: Vi kan vel aldri vite det helt sikkert, men jeg vil tro at det ikke ville skjedd noe annet, enn at vi ville fått ørlite mer energi i universet.

Rottetester med søvnmangel er vansklig å hente noe utifra, fordi det er i praksis umulig å hindre at rotter sover uten å stresse de masse, på de jeg har sett måtte de gå hele tiden for å ikke umiddelbart kastes i et basseng (noe som skjedde om de sovnet), og det er veldig stressende. Det er mange mennesker som har klart seg lenge med liten eller ingen søvn, flere har klart fint over 10 dager, uten større problemer.

AtW

Lenke til kommentar
EU har vel i utganspunktet ikke pålagt å dele kldekodet, de har bedt de om å dokumentere interfacene så andre folk kan programmere ting som jobber mot OSet på like vilkår som de. FOrøvrig går det på praktisk konkurranselogvgivning, det er ikke ønsklig at en dominerende markedsposisjon på et felt skal hemme konkurransen på et relatert felt. Det gjør onkurransen mindre fri på det relaterte feltet. Dette er djeldent noe problem før selskapene er relativt store.

AtW

Det er passe teit da, selskapene som klager kan jo lage sitt eget OS og selge dette slik MS har gjort.

Hadde jeg oppfunnet en chipkjøler som var 1mm tykk og ga en temp på 0C 24/7 uten bruk av strøm så hadde alle kjøleprodusenter på kloden gått konkurs og jeg hadde hatt monopol

og da hadde EU beordret meg til å oppgi hvordan det lages for å skape konkurranse igjen.

Teit, hadde MS solgt 3000 wondowslisenser hadde ingen brydd seg om dem, men selger de 50 millioner så får man bøter i øst og vest om man ikke gir opp kjildekoder.

Vennligst les innlegget mitt igjen, hadde du gjort det, så hadde du "vunnet" fordi du hadde ddet beste produktet, i den frie konkurransen ånd. Det som derimot ikke hadde vært greit var om du var verdens største CPU-produsent, som hadde 95% av markedet, og du gjorde CPUen din inompatibel med andre chipkjølere enn din egen. Mao du bruker din dominerende posisjon i markedet A for å fordreie konkurransen i marked B.

AtW

Lenke til kommentar

Når vi er inne på søvn: Finnes det noe teknisk vitenskapelig måleinstrument som kan måle hvor søvnig en person er? F.eks måle nivået av ulike signalstoffer i hjernen, frekvensen på hjernebølger eller MR-scanne hjernen eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Når vi er inne på søvn: Finnes det noe teknisk vitenskapelig måleinstrument som kan måle hvor søvnig en person er?

Jeg tror man ofte bruker EKG o.l, for å se hvor mye det er av visse typer bølger, og/eller kjenne igjen mønstre fra forskjellige søvnfaser. Med det kan man få et inntrykk av hvor søvning/rolig folk er, og om de sover og hvilken fase av søvenen de er i. Det har jo blant annet vist at folk gjerne driver med "micro-sleep" om de er våkne noen døgn, dvs sovner i et sekund eller to.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...