Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Regner med at en Big Mac er en Big Mac også i Japan

Grunnen til at man internasjonalt ofte bruker en BigMac som indikator på prisnivået i landet er at kjøttet stort sett over alt i verden kommer fra det samme stedet: Brasil. Dette gjelder imidlertid ikke i Norge og de andre nordiske landene, her kommer kjøttet i BigMac fra innenlandsk storfe. Derfor gir ikke BigMac-prisene i Norden et korrekt bilde av prisnivået. En annen prisindikator som ofte brukes internasjonalt er Levi's 501.

Virkelig?

En bigmac, eller en cola for den saks skyld, er billigere i tyskland, spania og frankrike enn her hjemme. Men Levi's har jeg kjøpt alle stedene, og alltid til lik pris.

Fra bekjente i klesbransjen har jeg fått bekreftet at Levi's visstnok kjører samme pris over hele linja(hvertfall Europa), for at det skal være like eksklusivt uansett hvor man kjøper dem..

Lenke til kommentar
I bunn og grunn så er det bensinforbruket som styrer turtallet, ikkje omvendt. Jo meir bensin du sprutar inn i sylindrane, jo fortare går motoren. Girkassa tar berre den hastigheten motoren "spyttar ut", og girer den opp eller ned (relativt), alt etter behov. Difor vil eg nesten tru at bensinforbruk ved X omdr/min vil vere det samme uansett om du køyrer på først eller fjerde gir. Am i right, know-how-people?

 

Edit: Jepp jepp, oppfatta det som høgt gir og høgt turtall vs lavt gir og høgt turtall. Det betyr at posten min blir litt på sida av det heile. *lære seg å lese* :woot:

 

Men jeg har hørt at når motoren nesten kveles (ekstremt lavt turtall), bruker motoren forferdelig mye bensin. Er dette bare tull da? Sparer man bensin på å kjøre med lavest mulig turtall? 5-giret i 60-sonen? Jeg har mine tvil her altså.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Fra bekjente i klesbransjen har jeg fått bekreftet at Levi's visstnok kjører samme pris over hele linja(hvertfall Europa), for at det skal være like eksklusivt uansett hvor man kjøper dem..

 

Hvis de fører samme pris verden over vil de ikke alltid være like eksklusive. Om de koster 1000 NOK i Polen vil det følgelig være dyrere sett i sammenheng med BNP enn hva 1000 NOK er å betale for oss i Norge.

Endret av Loeve
Lenke til kommentar

Om jeg lager et program som kun jeg har laget og mennesker velger å kjøpe dette programmet.

Kan EU osv da gi meg bøter om jeg ikke deler kildekoden så andre firma kan lage tilleggsprogrammer?

 

Hvis Nei, hvorfor kan EU gi MS bøter da?

Endret av War
Lenke til kommentar

Tjene penger.

for eks blodsukkermålere, man kan i dag og det finnes insulinpumper som måler 24/7 og da trenger man ikke sticks men dette bremser industrien pga de tjener milliarder på sticks.

 

Man kan også gi hivmedisin som er 1-2 piller men idag velger man å bruke 30 piller sånn at man må betale mer for å få medisinen.

 

Det bremses med vilje , ut med monopolen og inn med konkurranse så hadde vi nok vært på 2050 nivåer i 2010.

Endret av War
Lenke til kommentar
Om jeg lager et program som kun jeg har laget og mennesker velger å kjøpe dette programmet.

Kan EU osv da gi meg bøter om jeg ikke deler kildekoden så andre firma kan lage tilleggsprogrammer?

 

Hvis Nei, hvorfor kan EU gi MS bøter da?

 

EU har vel i utganspunktet ikke pålagt å dele kldekodet, de har bedt de om å dokumentere interfacene så andre folk kan programmere ting som jobber mot OSet på like vilkår som de. FOrøvrig går det på praktisk konkurranselogvgivning, det er ikke ønsklig at en dominerende markedsposisjon på et felt skal hemme konkurransen på et relatert felt. Det gjør onkurransen mindre fri på det relaterte feltet. Dette er djeldent noe problem før selskapene er relativt store.

 

AtW

Lenke til kommentar
I bunn og grunn så er det bensinforbruket som styrer turtallet, ikkje omvendt. Jo meir bensin du sprutar inn i sylindrane, jo fortare går motoren. Girkassa tar berre den hastigheten motoren "spyttar ut", og girer den opp eller ned (relativt), alt etter behov. Difor vil eg nesten tru at bensinforbruk ved X omdr/min vil vere det samme uansett om du køyrer på først eller fjerde gir. Am i right, know-how-people?

 

Edit: Jepp jepp, oppfatta det som høgt gir og høgt turtall vs lavt gir og høgt turtall. Det betyr at posten min blir litt på sida av det heile. *lære seg å lese* :woot:

 

Men jeg har hørt at når motoren nesten kveles (ekstremt lavt turtall), bruker motoren forferdelig mye bensin. Er dette bare tull da? Sparer man bensin på å kjøre med lavest mulig turtall? 5-giret i 60-sonen? Jeg har mine tvil her altså.

Noen som vet?

 

Jeg har en sånn fancy sak i bilen som måler forbruket mitt der og da, og jeg har ved mange anledninger testet dette. Jeg har rekkesekser, derav litt mer moment enn vanlige firesylindrede personbiler, og klarer greit å ligge i 5. giret i 50, og muligens 45 hvis det er sånn passe flatt. Og likevel bruker jeg mindre bensin om jeg ligger i 5. giret og 50km/t, enn hvis jeg girer til 4. giret. Samme gjelder i oppoverbakker også faktisk, jeg bruker mindre bensin om jeg ligger i 50-60 i 5. giret opp bakker med mer gass, enn ved å gire ned til 4. giret og gi på mindre, ifølge måleren iallefall.

Lenke til kommentar
7-8 timer hver dag. Selvsagt er noen mennesker litt over og litt under dette, men for eksempel 4 timer søvn hver natt over tid er farlig

Er det påvist at dette er farleg? Eg tvilar sterkt på at nokon har dødd av "berre" 4 timer søvn kvar natt.

Lenke til kommentar
Fartsmålere utvikler seg jo hele tiden. Top Gear testet det for noen år siden, tror teknikken takket for seg ved 170 mph.

http://www.metacafe.com/watch/37523/speed_camera_test/

 

Hvordan fungerer en kamerarigg av typen som monteres på en person og holder bildet dønn stabilt?

Og i km/t? Jeg prater om de fastmonterte ATK'ene

 

Husk på at dette er den typen ATK de bruker i UK. Den tar to bilder i motsetning til de vi har her i landet som bare tar ett.

Hastigheten på 170 mph var det man måtte opp i for at bilen ikke skulle være synlig på bilde nr. 2 og at grunnlaget for en evt. bot dermed ble borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...