Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Leste faktisk om det for et par minutter siden. En fyr ble tatt for fyllekjøring i en rullestol (på motorveien). Han sov.

Dette tilfellet skjedde i Australia. Det er ikke de samme reglene i Norge og Australia.

Nei det var en gressklipper, leser i en bok om rare nyheter.

Dette ble tatt opp for noen sider siden, i nettopp denne tråden.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11344219

Lenke til kommentar
Hva skjer om 10 atomkraftverk blir bombet samtidlig i et eventuelt terrorangrep rundt om i verden?

 

Vil ikke hele verden som vi kjenner den i dag kollapse over natta?

Antagelig ikke. Tenk på en atombombe. Den sprer mer radioaktivitet enn en eksplosjon ved et atomkraftverk. Likevel så har USA alene utført 331 atmosfæriske prøvesprenginger (dvs. ikke under bakken, under vann etc. Tar vi med dem så blir det mye mer) uten at vi har tatt særlig skade av det som et samfunn.

 

Faktisk så er det på et moderne atomkraftverk fryktelig vanskelig å sabotere slik at noe radioaktivitet som helst slipper ut i atmosfæren.

Lenke til kommentar
Hva skjer om 10 atomkraftverk blir bombet samtidlig i et eventuelt terrorangrep rundt om i verden?

 

Vil ikke hele verden som vi kjenner den i dag kollapse over natta?

 

Moderne kraftverk vil antaklig slippe ut minimalt, om noe i det hele tatt. og selv om de skulle gjøre det, så ville det overraske meg om konsekvensene er verre i antallet liv tapt (på kort og lang sikt) enn etter feks Twin Towers

 

AtW

Lenke til kommentar
Tenkte han ikke mer på verdens strømforsyning? Hvor mange atomkraftverk er i drift i verden i dag?
Det er 439 i drift og 35 under oppføring. Så tviler på at 10 mindre ville gjort noe særlig utslag.

Mulig enkelte regioner hadde måtte innføre strømrasjonering, men ikke noe verre enn det.

 

edit: Så nå at tallet jeg kom med var fra utgangen av 2005 så det kan ha forandret seg noe, men ikke stort.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Jeg trodde man ikke hadde lov å operere ting med motor når man var påvirket. Feks gressklippere. Er det feil?

Feil. Det er ikke lov å føre motorkjøretøy i påvirket tilstand, og i Norge går som sagt grensen for kjøretøy ved 10 km/t, det vil si at motordrevne doninger som har en lavere toppfart enn 10 km/t ikke regnes som kjøretøy. Derimot regnes trøsykkel og hest som kjøretøy, dog ikke som motorkjøretøy.

Lenke til kommentar
Derimot regnes trøsykkel og hest som kjøretøy, dog ikke som motorkjøretøy.

Eg las ein stad (trur det var øvingsspørsmål til førarprøven) at for hestar gjaldt dei same lovene som for bil? Dvs. at hestar måtte gå på vegane, og kunne ikkje gå på "gang og sykkelsti", stemmer dette?

Lenke til kommentar
Jeg trodde man ikke hadde lov å operere ting med motor når man var påvirket. Feks gressklippere. Er det feil?

Feil. Det er ikke lov å føre motorkjøretøy i påvirket tilstand, og i Norge går som sagt grensen for kjøretøy ved 10 km/t, det vil si at motordrevne doninger som har en lavere toppfart enn 10 km/t ikke regnes som kjøretøy. Derimot regnes trøsykkel og hest som kjøretøy, dog ikke som motorkjøretøy.

Og i båter er det generelt "fritidsbåt", så man blir promilledømt for å ro i fylla.. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om av dere kan svare på det, men here goes.

 

Hvorfor har jeg mer hår på høyre side av kroppen enn venstre ?

Har mer hår på høyre bein en venstre når jeg ser etter. Samme under arma. Og veiviseren kryper litt mer opp på høyre side enn på venstre side av navelen.

Samme med kinnskjegget også.

 

Ikke så mye, men nok til at det syns når jeg ser etter.

Lenke til kommentar
Derimot regnes trøsykkel og hest som kjøretøy, dog ikke som motorkjøretøy.

Eg las ein stad (trur det var øvingsspørsmål til førarprøven) at for hestar gjaldt dei same lovene som for bil? Dvs. at hestar måtte gå på vegane, og kunne ikkje gå på "gang og sykkelsti", stemmer dette?

Jepp. Det eneste kjøretøyet som det unntaksvis er lov å benytte på fortau og gangveger er sykkel, og da kun når dette ikke er til hinder eller fare for fotgjengerne (er det mange fotgjengere på fortauet har man altså ikke lov å sykle der). Andre kjøretøy som biler eller hester har ikke lov å ferdes på fortau eller gang- og sykkelstier. Og ellers: Selv om man bare skal plukke opp noe/noen har man ikke lov å stoppe kjøretøy på fortau eller sykkelbane en gang, langt mindre parkere, det eneste kjøretøyet som kan parkeres slike steder er muskeldrevet sykkel.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det sånn at noen blir lei seg når de blir fulle?

Jeg har venner som blir helt i ekstase og som bryter ut i latterkrampe av den minste ting. Har også venner som blir lei seg når de blir fulle.

Har dette noe med hva en blir full på, eller hvilken steming man er i når man blir full?

Har 'hva man blir full på' også mye å si? Om man blir full på øl eller på ren sprit?

Lenke til kommentar
Hvorfor er det sånn at noen blir lei seg når de blir fulle?

Jeg har venner som blir helt i ekstase og som bryter ut i latterkrampe av den minste ting. Har også venner som blir lei seg når de blir fulle.

Har dette noe med hva en blir full på, eller hvilken steming man er i når man blir full?

Har 'hva man blir full på' også mye å si? Om man blir full på øl eller på ren sprit?

 

Folk er forskjellig. Noen blir aggressive, noen blir veldig glade osv. Jeg har hørt at folk blir aggressive av å drikke sterk sprit på kort tid, men det varierer vel også fra person til person.

Lenke til kommentar

Jeg TROR det har veldig mye med at man "slapper" av og føler seg litt "uskadelig" når man er full.

Om man brenner inne med noe så er det mange som sier det, viser det eller handler på det.

 

F.eks er det mange som sier ting de ikke ville sagt ellers, mange som tør gå bort til den peneste dama i klassen eller tør yppe med den største gutten i klassen.

 

Brenner man inne med triste følelser slipper man kanskje de lettere fram i denne tilstanden fordi man gjerne er litt innesluttet i "normal" tilstand

 

edit. skrivefeil

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar
Hvorfor er det sånn at noen blir lei seg når de blir fulle?

Jeg har venner som blir helt i ekstase og som bryter ut i latterkrampe av den minste ting. Har også venner som blir lei seg når de blir fulle.

Har dette noe med hva en blir full på, eller hvilken steming man er i når man blir full?

Har 'hva man blir full på' også mye å si? Om man blir full på øl eller på ren sprit?

 

Det har nok mye med forventing og det mentale å gjøre, må man konsentere seg når man er full, så er det ikke så vansklig å oppføre seg relativt normal. Folk kommer inn i visse handlingsmønstre når de er fulle, de har nok minst like mye å si som rusen i seg selv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jepp. Det eneste kjøretøyet som det unntaksvis er lov å benytte på fortau og gangveger er sykkel, og da kun når dette ikke er til hinder eller fare for fotgjengerne (er det mange fotgjengere på fortauet har man altså ikke lov å sykle der). Andre kjøretøy som biler eller hester har ikke lov å ferdes på fortau eller gang- og sykkelstier. Og ellers: Selv om man bare skal plukke opp noe/noen har man ikke lov å stoppe kjøretøy på fortau eller sykkelbane en gang, langt mindre parkere, det eneste kjøretøyet som kan parkeres slike steder er muskeldrevet sykkel.

Takk takk. Så då har eg full rett til å sveive ned vindauget, skrike ut: "Få den jævla pølsa ut av sykkelstien og inn i vegen med ein einaste gong!" neste gong eg ser hest som vandrar på sykkelsti. Eg lovar deg, 90% av hestemøkka ligg nettopp i gang og sykkelstien.

Lenke til kommentar
Tenkte han ikke mer på verdens strømforsyning? Hvor mange atomkraftverk er i drift i verden i dag?
Det er 439 i drift og 35 under oppføring. Så tviler på at 10 mindre ville gjort noe særlig utslag.

Mulig enkelte regioner hadde måtte innføre strømrasjonering, men ikke noe verre enn det.

 

edit: Så nå at tallet jeg kom med var fra utgangen av 2005 så det kan ha forandret seg noe, men ikke stort.

Må huske at dagens kraftverksystem har et stort problem. Alle er koblet på samme nettverk og faset inn så de går likt, går det nok kraftverk får de kraftverka som står igjen større last da forbruket på nettet er den samme. Er man riktig uheldig blir noen overbelastet, og de må kobles ut. Dette fører til enda større last på de resterende kraftverka og alle kraftverka kobles ut en etter en. Dette har skjedd i USA to ganger hvis jeg ikke tar helt feil.

 

For å hindre dette må det opprettes et system som kan koble ut trafobokser rundt omkring hvis nettet blir overbelastet så bare noen må lide for det, og ikke hele strømnettet går ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...