Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er det ikke lov å overstige fartsgrensen når man skal kjøre forbi en bil? (teit regel... :( )

&

Hvordan måler en fotoboks hastigheten til en bil? Sensorer i bakken?

 

Av praktiske årsaker vil jeg tro, så man slipper at det blir brukt som unnskyldning i tide og utide om folk blir tatt for å kjøre for fort. Nå er det jo i praksis sånn at de fleste politifolk aksepterer at man går over grensa under en forbikjøring sålenge det er innenfor rimlighetens grenser.

 

AtW

Er det noen som har erfaring å dele med oss andre her? Jeg er ikke hissig på gassen, men jeg opplever ofte at når jeg skal passere bilførere av type herre-i-hatt som er nær ved å sovne bak rattet, så bråvåkner "heltene" når jeg ligger på siden av dem, for så å sette gassen i bånn. Det hender at det da er for sent for meg å komme meg inn bak psykopaten, men da er det heller ikke speedometeret jeg konsentrerer meg mest om akkurat da.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det ikke lov å overstige fartsgrensen når man skal kjøre forbi en bil? (teit regel... :( )

&

Hvordan måler en fotoboks hastigheten til en bil? Sensorer i bakken?

 

Av praktiske årsaker vil jeg tro, så man slipper at det blir brukt som unnskyldning i tide og utide om folk blir tatt for å kjøre for fort. Nå er det jo i praksis sånn at de fleste politifolk aksepterer at man går over grensa under en forbikjøring sålenge det er innenfor rimlighetens grenser.

 

AtW

Er det noen som har erfaring å dele med oss andre her? Jeg er ikke hissig på gassen, men jeg opplever ofte at når jeg skal passere bilførere av type herre-i-hatt som er nær ved å sovne bak rattet, så bråvåkner "heltene" når jeg ligger på siden av dem, for så å sette gassen i bånn. Det hender at det da er for sent for meg å komme meg inn bak psykopaten, men da er det heller ikke speedometeret jeg konsentrerer meg mest om akkurat da.

 

Du er ikke alene om å ha opplevd det der, nei.. Vært ganske nær død og lemlestelse grunnet slike idioter som desverre har en merce med litt for stor motor.

 

Når det gjelder skjønn v/fartskontroller har jeg personlig hørt politiet si "vi så du nettopp hadde kjørt forbi, men det var ikke nødvendig med SÅ høy fart" og "vi så du gjorde en forbikjøring, så hadde du slakket ned etter det hadde jeg ikke stoppet deg. Men siden du holdt farten oppe måtte jeg vinke deg inn." ved flere anledninger.

Har også hørt dem si "..forbikjøring? Det spiller ingen rolle, fartsgrensen er det den er"

 

Thats skjønn for you..

Lenke til kommentar
Hvordan er det med oppsigelsestid i sjåføryrket hvis personen mister lappen? Blir personen permitert? Har personen krav på lønn?

 

Noen arbeidsgivere har det kontraktsfestet at tap av førerkort er brudd på abreidskontraktet, men vet om flere som kun er blitt permitert. Nå om dagen er såpass stor mangel på sjåfører at mange arbeidsgivere gir lønnet permisjon om man kun minster lappen i 3mnd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Hva kommer ordet "beklage" av?

Å beklage er ekvivalent til å unnskylde, eller be om forlatelse. Hvordan kan det å "be om klage" bety det samme som å be om å bli unnskyldt?

be- som i tyske ord, til døme «beginnen», «bekommen», «bezahlen». ikkje som norsk be/bede.

 

bekla'ge (fra lty)

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Hvordan er det med oppsigelsestid i sjåføryrket hvis personen mister lappen? Blir personen permitert? Har personen krav på lønn?

Hvis sertifikat ikke er et kontraktfestet vilkår så har man krav på lønn ut oppsigelsetida, med mindre man blir oppsagt på dagen for grov tjenesteforsømmelse. F.eks fyllakjørt i tjenesten.

 

Hvis sertifikatet er et kontraktsfestet vilkår er jeg mer usikker. Det blir vel advokatmat for fagforeninga. Jeg er ikke sikker på om det er lov å ha sånne vilkår i arbeidskontrakten siden det kan bety dårligere vilkår for arbeidstageren enn det arbeidsmiljøloven tilsier. Dårligere vilkår enn i arbeidsmiljøloven er forbudt og ugyldig selv om man har skrevet under på det.

 

Er det virkelig ikke lov for personer i rullestol å "fyllekjøre"? Det er det mest latterlige. Med andre ord så må en handicappa person pent bare sitte i sofaen når personen skal ha noen innabors.... Må du på do, sa du?

Jeg tror faktisk det stemmer. Loven sier bare "kjøretøy" og det inkluderer blant annet sykkel. Rent juridisk ser jeg ikke noen forskjell på rullestol og sykkel. Men jeg kan ikke tenke meg til at noen har mistet sertifikatet for å ha vært full i rollestol.

 

triller en sykkel raskere om man fyller i forskjellige gasser i hjulene?

Det som hovedsaklig bestemmer hastigheten er muskelkraft vs luftmotstand og rullemotstand. Gassen i dekkene vil ikke påvirke rullemotstanden. Alle gassene har samme kompressibilitet og vil derfor virke helt likt sett utenfra.

 

Gassene kan muligens påvirke aksellerasjonen marginalt siden tettheten er ulik og dermed vil sykkelens vekt være ulik med de ulike gassene. Det er bare snakk om en vektforskjell i størrelseorden noen få gram. Altså noe å tenke på for konkurransesyklister som barberer armer, legger og hodet før de stikker på trening.

Lenke til kommentar
Er det virkelig ikke lov for personer i rullestol å "fyllekjøre"? Det er det mest latterlige. Med andre ord så må en handicappa person pent bare sitte i sofaen når personen skal ha noen innabors.... Må du på do, sa du?

Jeg tror faktisk det stemmer. Loven sier bare "kjøretøy" og det inkluderer blant annet sykkel. Rent juridisk ser jeg ikke noen forskjell på rullestol og sykkel. Men jeg kan ikke tenke meg til at noen har mistet sertifikatet for å ha vært full i rollestol.

Det er en grense på 10 km/t. "Kjøretøy" med en toppfart på mindre enn 10 km/t defineres ikke som kjøretøy, men som motorredskap. En person som sitter i en rullestol regnes som gående, uansett om rullestolen har motor eller ikke. Brukeren kan derfor settes i fyllearresten, men h*n kan ikke dømmes for fyllekjøring.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogalan...aland/1.5679497

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...