Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg burde nok vært litt yngre eller latt være å stole på at det jeg lærte på skolen for ørten tiår siden fortsatt er korrekt. På nynorsk er nå lov å skrive både herverk og hærverk ser det ut til, mens på bokmål skal det nå være hærverk. Det er tydeligvis aldri for sent å lære noe nytt. :blush:

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Du har null behov for å kjøre forbi om han ligger fem kilometer under fartsgrensa.

 

Stemmer det. Problemet er større med lange køyretøy; sei ein lastebil på 25m i 60km/t i ei 80-sone i oppoverbakke. Der vil det vanligvis vere såkalla krabbefelt, men der er stader uten. Der vil det gå langt fortare og bruke mindre strekning å bryte fartsgrensa enn å ligge i 80km/t atmed lastebilen til du sakte glir forbi.

Hvor bor du..?

Overalt hvor jeg kjører i sør-norge er krabbefelt heller unntaket enn regelen, desverre..

 

Det sages to tverrgående spor med noen meters mellomrom. "Radaren" i fotoboksen er altså ingen radar, men boksen måler derimot gjennomsnittsfarten mellom de to trykksensorene for kjøretøyets første aksel. Hvis denne snittfarten overstiger kameraets triggerhastighet (som skal settes noen få km/t over gjeldende fartsgrense) så blir det tatt et bilde.

Første aksel sier du..? Isåfall må den ha noen slags systemer for å identifisere semitrailere og andre kjøretøy med mer enn 4 hjul.

Betyr det i teorien at om jeg ligger tett nok oppi bilen foran, så kan boksen bli lurt til å tro at vi er en 16-hjuler, og kun knipse bilen foran meg?

Lenke til kommentar
Det sages to tverrgående spor med noen meters mellomrom. "Radaren" i fotoboksen er altså ingen radar, men boksen måler derimot gjennomsnittsfarten mellom de to trykksensorene for kjøretøyets første aksel. Hvis denne snittfarten overstiger kameraets triggerhastighet (som skal settes noen få km/t over gjeldende fartsgrense) så blir det tatt et bilde.

Første aksel sier du..? Isåfall må den ha noen slags systemer for å identifisere semitrailere og andre kjøretøy med mer enn 4 hjul.

Betyr det i teorien at om jeg ligger tett nok oppi bilen foran, så kan boksen bli lurt til å tro at vi er en 16-hjuler, og kun knipse bilen foran meg?

Jeg tipper noenlunde påfølgende aksler med nøyaktig samme hastighet som første aksel blir filtrert bort som det samme kjøretøyet. Så hvis du klarer å kjøre nøyaktig samme fart som bilen foran samtidig som du rævkjører vedkommende, så vil jeg tro det kun blir tatt ett bilde.

Lenke til kommentar
Men da er det jo ikke lenger noe vits. Iogmed at en av dere blir tatt, og det liker jo ikke han foran.

Som sagt var det et teoretisk spørsmål.. Men, det er jo ikke sikkert du kjenner den du ligger i ræva på, og bryr deg om han får bot? :p

 

(nei, jeg akter ikke å ligge kloss i ræva på uskyldige medtrafikanter for å slippe å bremse)

 

Hva er definisjonen på for eksempel 10 dB?

Hva er definisjonen på 1KG?

Definisjonen på 1 Kg er vel strengt tatt 1 kilo(tusen)gram, eller 1000g..?

Lenke til kommentar

I bunn og grunn så er det bensinforbruket som styrer turtallet, ikkje omvendt. Jo meir bensin du sprutar inn i sylindrane, jo fortare går motoren. Girkassa tar berre den hastigheten motoren "spyttar ut", og girer den opp eller ned (relativt), alt etter behov. Difor vil eg nesten tru at bensinforbruk ved X omdr/min vil vere det samme uansett om du køyrer på først eller fjerde gir. Am i right, know-how-people?

 

Edit: Jepp jepp, oppfatta det som høgt gir og høgt turtall vs lavt gir og høgt turtall. Det betyr at posten min blir litt på sida av det heile. *lære seg å lese* :woot:

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Bensinforbruket er ganske porporsjonalt med hvor mye du trykker ned gasspedalen. I en oppoverbakke der du ligger i 4. gir på 1600 rpm og må pælme gassen i bånn for å ikke miste fart, kan det være at motoren bruker mindre bensin hvis du hadde lagt i 3. gir på 2300 rpm og bare trykker gasspedalen halvveis ned.

På samme måte må du trykke gasspedalen langt ned for å holde høy fart i lavt gir på flaten, mens du i høyt gir såvidt trenger å være borti pedalen. Da lønner det seg å bruke høyt gir.

Når du slipper gasspedalen bruker den ikke en milliliter bensin.

Lenke til kommentar
Bensinforbruket er ganske porporsjonalt med hvor mye du trykker ned gasspedalen. I en oppoverbakke der du ligger i 4. gir på 1600 rpm og må pælme gassen i bånn for å ikke miste fart, kan det være at motoren bruker mindre bensin hvis du hadde lagt i 3. gir på 2300 rpm og bare trykker gasspedalen halvveis ned.

På samme måte må du trykke gasspedalen langt ned for å holde høy fart i lavt gir på flaten, mens du i høyt gir såvidt trenger å være borti pedalen. Da lønner det seg å bruke høyt gir.

Når du slipper gasspedalen bruker den ikke en milliliter bensin.

Eehh, jo?

Motoren går jo fremdeles?

Lenke til kommentar

En 80 sone veg som det blir 60-miljøsone på kan kanskje fungere pga 1975 bilen som har 4 gir må ligge på 7000rpm for å holde 80.

 

Men hva med nye 6girs biler?

Som hadde hatt 1300 rmp i 6 gir i 80 og må nå legge seg i 4gir i 60 med 1800rpm

 

Eehh, jo?

Motoren går jo fremdeles?

 

Nei, "Nye" biler bruker 0.0!!Når du slipper gassen , bilens fremmdrift får stemplene til å gå rundt så finnes det en 100mil nedoverbakke og du bare bremser hadde du brukt 0.0L drivstoff.

 

Da må vel drivstoff kuttes og stemplene kun slippe inn og ut luft helt til bilen ikke ruller og tomgang må slå inn eller man gir gass.

 

Ser man på måleren viser den også 0.0L

Endret av War
Lenke til kommentar
Bensinforbruket er ganske porporsjonalt med hvor mye du trykker ned gasspedalen. I en oppoverbakke der du ligger i 4. gir på 1600 rpm og må pælme gassen i bånn for å ikke miste fart, kan det være at motoren bruker mindre bensin hvis du hadde lagt i 3. gir på 2300 rpm og bare trykker gasspedalen halvveis ned.

På samme måte må du trykke gasspedalen langt ned for å holde høy fart i lavt gir på flaten, mens du i høyt gir såvidt trenger å være borti pedalen. Da lønner det seg å bruke høyt gir.

Når du slipper gasspedalen bruker den ikke en milliliter bensin.

Eehh, jo?

Motoren går jo fremdeles?

Den går rundt, ja. Men du hører ikke noe motorlyd (bortsett fra når den står i fri/du trykker inn clutchen, da går den på tomgang). Bilens bevegelse drar motoren rundt.

 

En 80 sone veg som det blir 60-miljøsone på kan kanskje fungere pga 1975 bilen som har 4 gir må ligge på 7000rpm for å holde 80.

Men hva med nye 6girs biler?

Som hadde hatt 1300 rmp i 6 gir i 80 og må nå legge seg i 4gir i 60 med 1800rpm

Er det et spørsmål eller svar?
Lenke til kommentar

Luftmotstanden er mye høyere i 80 km/t enn 60 km/t, så du bruker mindre bensin ved å ligge i 60 km/t.

 

På autobahn blir fartsgrensen satt ned på veldig varme dager fordi motorene blir veldig varm når de kjører fort, og da slippes det ut mye nitrøse gasser osm katalyserer ozondanning.

Lenke til kommentar

Forbruket er ikke alltid porporsjonalt med turtallet. Triller du i nedoverbakke med 4000 rpm uten å trykke på gassen, så bruker bilen fremdeles 0,0 liter bensin pr. år.

Og hvis bilen ligger på 1300 rpm i 80-sonen i en oppoverbakke så kan du banne på at den har gasspedalen nesten i bånn for å ikke miste fart. Forbruket er en kombinasjon av belastning og turtall.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...