endrebjo Skrevet 23. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2008 Hvorfor er det ikke lov å overstige fartsgrensen når man skal kjøre forbi en bil? (teit regel... ) Hvis en bil ligger i fartsgrensa eller tett opp mot den så er det ikke noe vits i å kjøre forbi. Forbikjøringer skal bare skje når en bil sinker trafikken. F.eks om det er en traktor som kjører i 60 km/t i 80-sone. Hvordan måler en fotoboks hastigheten til en bil? Sensorer i bakken? Ja, det er trykksensorer i bakken. Det sages et langt spor gjennom asfalten, på tvers av veien. Der legges det trykksensorer. Så asfalteres sporet igjen. Kablene fra sensorene til kameraet graves dypt ned i grøfta for å unngå hærverk. Er det kun trykksensorer som blir brukt, eller brukes det induktive sensorer noen plasser også? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2008 Det vet jeg ikke. Regner med det kun er trykksensorer. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Jeg har fått et inntrykk av at induktive sensorer brukes mer og mer i lyskryss. Kanskje det gjelder fotobokser også? Endret 23. juni 2008 av endrebjo Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 23. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2008 Kablene fra sensorene til kameraet graves dypt ned i grøfta for å unngå hærverk. Hvor dypt? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2008 En meter kanskje? Jeg har bare hørt "dypt" uten nærmere spesifisering. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 23. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2008 Hvordan måler man da gjennomsnittshastigheten over en strekning. For på en enkel fotoboks så skal det mye til for å få sensorene ut av telling. Mens på en strekning kan man foreta forbikjøringer etc. Lenke til kommentar
Fiskeoppdretter Skrevet 23. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Hvorfor er det ikke lov å overstige fartsgrensen når man skal kjøre forbi en bil? (teit regel... ) Kjører bilen foran deg i tillatt hastighet så har du ikke behov for å kjøre forbi den. Og skulle du av en eller annen merkverdig grunn ha behov for det, så er det ikke tillatt fordi veistrekningen ikke er dimensjonert for høyere hastighet enn den maks tillatte. La oss si at bilen foran kjører 75 km/t i 80-sonen. Da skal det bra lang strekning til for å kjøre forbi uten å bryte fartsgrensen. Edit: Derfor mener jeg at det er mer trafikkfarlig å ikke overstige hastigheten i noen tilfeller. Endret 23. juni 2008 av Craigmick Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 23. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2008 Du har null behov for å kjøre forbi om han ligger fem kilometer under fartsgrensa. Lenke til kommentar
Fiskeoppdretter Skrevet 23. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Du har null behov for å kjøre forbi om han ligger fem kilometer under fartsgrensa. Ja, hvis man er glad i å "rævkjøre", på godt nord-norsk... Endret 23. juni 2008 av Craigmick Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 23. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2008 Du har null behov for å kjøre forbi om han ligger fem kilometer under fartsgrensa. Stemmer det. Problemet er større med lange køyretøy; sei ein lastebil på 25m i 60km/t i ei 80-sone i oppoverbakke. Der vil det vanligvis vere såkalla krabbefelt, men der er stader uten. Der vil det gå langt fortare og bruke mindre strekning å bryte fartsgrensa enn å ligge i 80km/t atmed lastebilen til du sakte glir forbi. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 23. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2008 Du har null behov for å kjøre forbi om han ligger fem kilometer under fartsgrensa. Det er helt riktig. Det er ofte svært lite man egentlig henter på å ligge fem km/t over eller lite i slike situasjoner, spesielt med tanke på at man neppe ligger bak samme fyr under hele kjøreturen. Men nå tror jeg riktignok ikke det akkurat er verdens verste forbrytelse å ligge bittelitt over fartsgrensen ved en forbikjøring, selv på kjøreskolen lærte jeg at det er viktigere å komme seg fort forbi enn å ligge akkurat på fartsgrensen under forbikjøring. Lenke til kommentar
Choloz Skrevet 23. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2008 Er det mulig å praktisere et apparat som sender trykkbølger imot lydbølger, for å nøytralisere hverandre? Lenke til kommentar
Fiskeoppdretter Skrevet 23. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2008 Du har null behov for å kjøre forbi om han ligger fem kilometer under fartsgrensa. Det er helt riktig. Det er ofte svært lite man egentlig henter på å ligge fem km/t over eller lite i slike situasjoner, spesielt med tanke på at man neppe ligger bak samme fyr under hele kjøreturen. Men nå tror jeg riktignok ikke det akkurat er verdens verste forbrytelse å ligge bittelitt over fartsgrensen ved en forbikjøring, selv på kjøreskolen lærte jeg at det er viktigere å komme seg fort forbi enn å ligge akkurat på fartsgrensen under forbikjøring. Ei venninne av meg strøk på førerprøven fordi hun oversteg fartsgrensen da hun kjørte forbi en traktor. Litt kjipt å ikke bestå fordi man kjører litt for fort. Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 23. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2008 Er det mulig å praktisere et apparat som sender trykkbølger imot lydbølger, for å nøytralisere hverandre? Det finnes apparater som kan sende nøytraliserende motlyd, ja. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2008 Hvorfor er det ikke lov å overstige fartsgrensen når man skal kjøre forbi en bil? (teit regel... )& Hvordan måler en fotoboks hastigheten til en bil? Sensorer i bakken? Av praktiske årsaker vil jeg tro, så man slipper at det blir brukt som unnskyldning i tide og utide om folk blir tatt for å kjøre for fort. Nå er det jo i praksis sånn at de fleste politifolk aksepterer at man går over grensa under en forbikjøring sålenge det er innenfor rimlighetens grenser. AtW Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 23. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2008 Er det mulig å praktisere et apparat som sender trykkbølger imot lydbølger, for å nøytralisere hverandre? Det finnes apparater som kan sende nøytraliserende motlyd, ja. Finnes ja, tilogmed så små at de kan settes inn i headset. En kompis viste meg et headset han kjøpte til en lang flytur til USA. Det har en knapp der man slår på støydemping så er det som om du kommer i et helt stille vakuum, som om du får dott i ørene nesten. Blir bare helt dødsstille, hører ikke viftestøy til PC og slikt, men hører fint vanlig tale. Sånne jevner også ut motorstøyen inne i jetfly så det blir mere behagelig for passasjerene. Lyd er tross alt kun trykkbølger som kan måles. Om det sendes ut en invertert trykkbølge i realtime som er nøyaktig i motfase med innkommende, vil de kansellere hverandre og det blir null lyd..men du kan desverre ikke kjøpe noe slikt for å "skru av" kona eller kjæresten. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Hvordan måler en fotoboks hastigheten til en bil? Sensorer i bakken? Ja, det er trykksensorer i bakken. Det sages et langt spor gjennom asfalten, på tvers av veien. Der legges det trykksensorer. Så asfalteres sporet igjen. Kablene fra sensorene til kameraet graves dypt ned i grøfta for å unngå hærverk. Hærverk= tilhører Hæren Herverk=ødeleggelser Det sages to tverrgående spor med noen meters mellomrom. "Radaren" i fotoboksen er altså ingen radar, men boksen måler derimot gjennomsnittsfarten mellom de to trykksensorene for kjøretøyets første aksel. Hvis denne snittfarten overstiger kameraets triggerhastighet (som skal settes noen få km/t over gjeldende fartsgrense) så blir det tatt et bilde. Endret 23. juni 2008 av SeaLion Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 23. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2008 Hvorfor er det ikke lov å overstige fartsgrensen når man skal kjøre forbi en bil? (teit regel... ) Hvis en bil ligger i fartsgrensa eller tett opp mot den så er det ikke noe vits i å kjøre forbi. Forbikjøringer skal bare skje når en bil sinker trafikken. F.eks om det er en traktor som kjører i 60 km/t i 80-sone. Du skisserer det litt enkelt Du kjører på en svingete og uoversiktlig vei med fartsgrense 80. Bilen foran ligger i 70-75 på slettene, men bremser gjerne ned til 40 i svinger som kunne blitt kjørt mye fortere. Når en kommer ut på sletten igjen, får bilen fort fart, og det kan bli skummelt/umulig å kjøre forbi med en fartsforskjell på 5 km/h. I mitt hode er det forsvarlige å da legge seg godt over fartsgrensen (90-100), for å få en hurtig forbikjøring. Da jeg tok lappen sa også kjørerlæreren min at det var anbefalt, men han ville ikke bli sitert på det Jeg tror nok også politiet ville se gjennom fingrene i et slikt tilfelle, men selvfølgelig; regler er regler. så har de en dårlig dag kan du risikere bot. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2008 Er det mulig å praktisere et apparat som sender trykkbølger imot lydbølger, for å nøytralisere hverandre? Det finnes apparater som kan sende nøytraliserende motlyd, ja. Finnes ja, tilogmed så små at de kan settes inn i headset. En kompis viste meg et headset han kjøpte til en lang flytur til USA. Det har en knapp der man slår på støydemping så er det som om du kommer i et helt stille vakuum, som om du får dott i ørene nesten. Blir bare helt dødsstille, hører ikke viftestøy til PC og slikt, men hører fint vanlig tale. Sånne jevner også ut motorstøyen inne i jetfly så det blir mere behagelig for passasjerene. Lyd er tross alt kun trykkbølger som kan måles. Om det sendes ut en invertert trykkbølge i realtime som er nøyaktig i motfase med innkommende, vil de kansellere hverandre og det blir null lyd..men du kan desverre ikke kjøpe noe slikt for å "skru av" kona eller kjæresten. Motlyd demper endel, på lave frekvenser vel og merke, noe mer enn det er for vansklig å gå til. Men virkningen er ikke så voldsom som du illustrerer i mine øyne, det er snakk om omtrent det samme som en grei propp. Mao er det ganske stille fra før om det blir helt dødstille, og i fly blir det langt fra null lyd. Dog en god del mindre enn det var. AtW Lenke til kommentar
Pop Skrevet 23. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2008 Hærverk= tilhører HærenHerverk=ødeleggelser Dessverre, men dette er ikke riktig. Hærverk er ødeleggelser/skader osv. Herverk har jeg ingen anelse om hva er... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå