Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om vinteren synker det varme vannet til bunns.

 

Vann har høyere tetthet ved 4°C enn ved 0°C. Dermed legger det tyngste vannet, det nærmest 4°C seg ved bunnen mens det kjøligste ved 0°C flyter opp.

 

Så vist du har en tank med ett varmt rør i toppen og ett rør med flytende nitrogen i bunnen, så vil vannet være i konstant sirkulasjon (eller ville det fryst neden ifra ? ?

Lenke til kommentar

Det ville nok fryst rundt røret med nitrogen hvis varmeledningsevnen til røret var høy nok. Dvs. at vannet vil fryse raskere enn det kommer nytt og varmere vann til. Men etter en stund ville det stabilisert seg med en stor isklump rundt det kalde røret. Jo mer is det er jo dårligere vil varmen ledes mellom vannet og nitrogenet. Dermed blir det en likevektstilstand etter hvert. Det vannet som fortsatt er flytende vil sirkulere. Den kontinuerlige sirkulasjonen får sin energi fra det varme røret.

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg. Hvorfor jeg blir mer trøttere om morgen/på dagen hvis jeg legger meg tidlig enn jeg blir hvis jeg legger meg seinere? litt dårlig forklart,,

 

Det er bare at jeg blir utrolig slapp og trøtt når jeg sover i 8timer enn når jeg sover i 5-6t, Skal ikke et menneske ha minst 8 timer søvn ? ;OO

Endret av laffe
Lenke til kommentar

Søvnen går i faser. Man veksler mellom ulike søvnfaser, med "lett" drømmesøvn, og dyp, tung søvn hele tiden, tiden varierer litt men utover natten kan en slik "veksel" ta cirka 1,5 timer. Problemet for laffe er antagelig at h*n våkner opp i en fase med dyp søvn, da blir man mye mer trøtt og uopplagt enn om man våkner fra lettere søvnfaser.

Lenke til kommentar
Utvikler svært overvektige mennesker sterkere rygg og ben en en slank person med eller likt utgangspunkt?

 

Vil Hans på 79Kg ha svakere rygg enn Hans på 160Kg? Ingen av dem trener på noe vis. Så bruker man diverse instrumenter/tester for å teste ryggstyrke og benstyrke. Vil overvektige Hans ha sterkere/mer robust skjelett og muskler på essensielle steder, fordi han trenger det for å bære vekta? Sørger kroppen for det?

 

Trening er jo belastning, sant? Og store-Hans har jo mer belastning på disse stedene.

 

Om så lilleHans legger på seg til 100Kg(la oss si iløpet av 3mnd), og storeHans slanker seg til 100Kg på samme tid, vil storeHans fortsatt være sterkere?

 

*bump*

Lenke til kommentar
Hvorfor finnes det ikke automatiske funksjoner som fjerner ulyder som kommer fra mikrofoner og høytalere når man får dem nærme hverandre? Burde ikke det vær mulig?

 

Det finnes, men det fungerer ikke så bra i praksis tror jeg, er de nærme nok vil det jo selvsagt ikke fungere å gjøre noe (utover å skru ned lyden/sensitiviteten på micen), det finnes vel filtre som fjerner de toppene som lager feedback, men problemet er at om du fjerner en topp, så ligger neste topp nesten like høy i nivå, så skaper den feedbak, osv, det er veldig mange av disse toppene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...