Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis man mener at en organisasjon har brutt loven på en måte som går utover svært mange mennesker, men denne forbrytelsen angår ikke en selv, er det da noe man kan gjøre for å sørge for at denne forbrytelsen kommer opp i retten?

Man kan anmelde en sak man ikke er en direkte part i.

Påtalemyndigheten kan reise sak mot den de mener har gjort noe galt.

Man kan tipse media eller myndighetene om saken og håpe de tar den opp.

Lenke til kommentar
Går det an å få individuell kontroll på alle tærne (akkurat som fingrene), hvis man trener nok?

Vet ikke om det er mulig med alle tærne, men før så kunne jeg ikke bevege lilletærne individuelt, men nå så greier jeg det både på venstre og høyre fot. Så vil si at hvis du går hardt inn for det, så vil du nok kunne bevege hver enkelt tå individuell, men tviler sterkt på at de kan være like bevegelige som hendene våre, da hendene og føttene har to helt forskjellige oppgaver.

Lenke til kommentar

Utvikler svært overvektige mennesker sterkere rygg og ben en en slank person med eller likt utgangspunkt?

 

Vil Hans på 79Kg ha svakere rygg enn Hans på 160Kg? Ingen av dem trener på noe vis. Så bruker man diverse instrumenter/tester for å teste ryggstyrke og benstyrke. Vil overvektige Hans ha sterkere/mer robust skjelett og muskler på essensielle steder, fordi han trenger det for å bære vekta? Sørger kroppen for det?

 

Trening er jo belastning, sant? Og store-Hans har jo mer belastning på disse stedene.

 

Om så lilleHans legger på seg til 100Kg(la oss si iløpet av 3mnd), og storeHans slanker seg til 100Kg på samme tid, vil storeHans fortsatt være sterkere?

 

Utvikler svært overvektige mennesker sterkere rygg og ben en en slank person med eller likt utgangspunkt?

 

Vil Hans på 79Kg ha svakere rygg enn Hans på 160Kg? Ingen av dem trener på noe vis. Så bruker man diverse instrumenter/tester for å teste ryggstyrke og benstyrke. Vil overvektige Hans ha sterkere/mer robust skjelett og muskler på essensielle steder, fordi han trenger det for å bære vekta? Sørger kroppen for det?

 

Trening er jo belastning, sant? Og store-Hans har jo mer belastning på disse stedene.

 

Om så lilleHans legger på seg til 100Kg(la oss si iløpet av 3mnd), og storeHans slanker seg til 100Kg på samme tid, vil storeHans fortsatt være sterkere?

Lenke til kommentar
Hva kommer den numne og heller ubehagelige følelsen man får i munnen etter å ha spist ananas av?

 

Kanskje allergi?

Njaa.. i så fall lider de fleste ananas-spisende menneskene jeg kjenner av ananasallergi. Ingen andre som merker de overfornevnte symptomene?

Jeg merker dem, synes jeg husker å ha lest noe om dem et sted en gang også. Skal se om jeg finner noe, men jeg tror ikke det er verre enn at ananas inneholder et eller annet som de fleste reagerer litt på.

 

The acidic content causes varying degrees of allergic reaction in some people.

Kanskje ikke den mest pålitelige kilden, men de fleste sier det samme.

 

Aha:

Pineapples contain a rare type of enzyme called proteolytic bromelain which helps break down proteins, this is why it is often used as a meat tenderizer. They are also very acidic.
Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Hvis man mener at en organisasjon har brutt loven på en måte som går utover svært mange mennesker, men denne forbrytelsen angår ikke en selv, er det da noe man kan gjøre for å sørge for at denne forbrytelsen kommer opp i retten?

 

du kan jo anmelde det. men hvis du ikke er part i saken får du heller ikke partsrettigheter, herunder dokumentinnsyn.

 

et eksempel på det du nevner er jo når bellona anmelder i hytt og gevær hver gang noe går galt i forbindelse med boring etter eller transport av olje. da er det egentlig miljøet som er skadelidende, og ikke en enkeltperson.

Lenke til kommentar
Hvorfor har bæsj fått en brun farge? og ikke fks blå eller rød?

Det kommer av alle de røde blodcellene som dør og blir skilt ut i avføringen har jeg blitt fortalt. Vet ikke om det stemmer, men det virker jo logisk.

Det kommer fra når gallen brytes ned i tarmen. Det er nedbrytningsproduktet sterkobilin som gir bæsjen brun farge.

 

wiki, igjen:

 

Gallen inneholder også lipider og avfallsstoffer. Et av disse stoffene er bilirubin som dannes ved nedbrytning av hemoglobin, de røde blodcellenes oksygenbindende molekyl. Dette stoffet brytes ned i tarmen, og det er det rødbrune nedbrytningsproduktet sterkobilin som gir avføringen brun farge.

 

 

så jeg syns ikke lars var helt ute å sykla

Lenke til kommentar

Hvor stor delay er det på tvsendinger? Jeg merker at når jeg er på bl.a Brann Stadion så er det noen millisekunder forskjell, men ikke særlig merkbart. Er det like lite delay for en i Tromsø å se den samme Brannkampen? Hva om jeg ser en hockeykamp fra USA?

 

Og kommer man til å få vekk delayen på websendinger? Den er jo rundt 30 sekunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...