Astralnoise Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 Går det an å få individuell kontroll på alle tærne (akkurat som fingrene), hvis man trener nok? Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 Kort spørsmål, jeg er født høyre hendt og jeg vet at det ligger i DNA`et mitt. Spørsmålet er da hvis jeg gjør et eksperiment over sommerferien der jeg bytter til og bruke venstre mest vill den bli tilnermet like bra som høyre ? I dag klarer jeg helt fint og bruke venstre til det aller meste untatt presisjons arbeid. Høyrehendthet/venstrehendthet kommer vel både av arv og miljø såvidt jeg vet. Det finnes eksempler på folk som var høyrehendte, men som har blitt venstrehendte etter at de for eksempel har skadet høyre hånd som barn og ikke kunne bruke den på en lang stund. Det er bare å gå noen tiår tilbake, og se på skolen. Det var ikke akseptert å skrive med venstrehånd, så elever som hadde tilbøyeligheter til å grip blyanten med venstre, fikk faktisk bundet venstre hånd på ryggen. Prat med et par pensjonister, så kan de garantert fortelle deg mer om dette. Poenget er hvertfall at de som ble tvunget til å bruke høyre, fortsatte med det senere i livet, og "ble" høyrehendte. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 Det sies at man ikke skal grille på galvanisert stål. Jeg kjøpte en grill for et par uker siden som det viser seg har en bunnpanne som kullet skal ligge i, som er galvanisert. Hvor farlig er det å grille med den? Hva vil i praksis skje? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Er det faktisk noe Simen1 ikke vet? Galvanisert stål gir visstnok fra seg giftige gasser når det varmes opp. Nøyaktig hvor farlige disse er vet jeg ikke, men jeg ville ikke tatt noen sjanser. Ville nok returnert grillen var jeg deg. Endret 15. juni 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 Hvis grillen er helsefarlig så er det førsteidestoff for avisene. Før jeg evt. tipser avisa så tenkte jeg å spørre her hvor reell faren er. Jeg fant ikke noe god info om det via google. Lenke til kommentar
Fiskeoppdretter Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Det sies at man ikke skal grille på galvanisert stål. Jeg kjøpte en grill for et par uker siden som det viser seg har en bunnpanne som kullet skal ligge i, som er galvanisert. Hvor farlig er det å grille med den? Hva vil i praksis skje? Under normale forhold representerer galvanisert stål i fast form ingen fare. Støv/damp/røyk kan bli generert under mekanisk eller termisk behandling som saging, tegning, pussing, brenning, sveising, lodding, ... Inhalering av luft med en partikkelkonsentrasjon over lovmessig angitte maksimalgrenser kan være skadelig for luftveiene. Gjentatt eller langvarig kontakt med noen av stålbeleggene eller beskyttelsesolje kan føre til problemer med huden. Kilde Er grillen CE-merket? Endret 15. juni 2008 av Craigmick Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Det sies at man ikke skal grille på galvanisert stål. Jeg kjøpte en grill for et par uker siden som det viser seg har en bunnpanne som kullet skal ligge i, som er galvanisert. Hvor farlig er det å grille med den? Hva vil i praksis skje? Etter hva jeg husker om farlige ting på grillrister, i stekepanner osv, oppstår det problemer først når man plasserer mat direkte på materialet. Alle har vel hørt at teflonstekepanner ikke er så bra som det skulle være, fordi teflonen kommer av i små biter, og man får det i seg. MAO tror jeg ikke galvanisert grillrist hadde vært bra, men kan gjerne hende det er greit å ha det lenger ned i grillen? edit: http://www.barbecuen.com/faqs/zinc.htm edit2: http://wiki.answers.com/Q/Is_it_safe_to_us..._a_barbeque_pit Vanskelig å vite om de mener risten der, eller selve "pit"en, som f.eks kan være en halv tønne. Endret 15. juni 2008 av toth Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 hva er forskjellen på fiolin og fele? Don't bother checking wikipedia, der var det noe ullent definert. Fele(Harding)=8 strenger Fioling= 4 strenger Riktig? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 Dersom vi doper et nettverk av silisiumatomer med fosforatomer, slik at det blir en n-leder, hvilken påvirkning har dette med tanke på elektrisitet? blir resistansen mindre/større? Hva om vi doper med bor og gjør den til en p-leder? Lenke til kommentar
Qtecman Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 Hvorfor blir healere syke selv? Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 Hvorfor blir healere syke selv? Tja... fordi healing ikke funker? Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 De klarer nok ikke å lure seg selv. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 Fordi det er lite penger å tjene på å helbrede seg selv, derfor gidder de ikke det. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 hva er forskjellen på fiolin og fele? Don't bother checking wikipedia, der var det noe ullent definert. Fele(Harding)=8 strenger Fioling= 4 strenger Riktig? jeg mente faktisk ikke å kjøre en quiz her, jeg lurer oppriktig på hva forskjellen er. jeg tror ikke du er inne på noe da dette ikke er nevnt noe sted, og det langt på vei fremstår som om dette var noe du gjettet på. jeg satte for så vidt pris på forklaringa i posten på forrige side, men det er heller ikke det jeg lurte på. altså, hvis vi ser bort fra bruksområdet til instrumentet, er det noen faktisk forskjell på fiolin og fele? begrepene har forskjellig språkstamme, men betegner de noen faktisk forskjell på selve instrumentet? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 Forskjellen er antall strenger og bøyningen på gripebrettet. På ei fele så er gripebrettet flatere, slik at man kan spille på flere strenger samtidig. Man har også resonans-strenger i fela. Fiolinen derimot har bare 4 strenger, og man kan kun spille på maks to strenger samtidig. Og, fela er norsk, mens fiolinen er italiensk. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 Må en fele nødvendigvis ha 8 strenger? Jeg vet at en hardingfele har det, men er fele og hardingfele nødvendigvis det samme? Lenke til kommentar
Atatar Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 Nei. En vanlig fiolin, eller fele, har 4 strenger. Haringfele skiller seg ut med nettopp sitt doble strengesett. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 Må en fele nødvendigvis ha 8 strenger? Jeg vet at en hardingfele har det, men er fele og hardingfele nødvendigvis det samme? Nei, sånn jeg ser det er fele og fiolin det samme, men fele brukes kanskje oftere om mer folkemusikkaktige typer. AtW Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2008 Hardingfela har noen av strengene under de som man spiller på, det er for å gi en slags etterklang. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 16. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Eller resonansstrenger som det så fint heter på fagspråket. Så en dokumentar på NRK om Ole Bull og flere norske kjendiser Lærte jaggu litt av det også Endret 16. juni 2008 av Dj_Matsern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå