Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kort spørsmål, jeg er født høyre hendt og jeg vet at det ligger i DNA`et mitt.

Spørsmålet er da hvis jeg gjør et eksperiment over sommerferien der jeg bytter til og bruke venstre mest

vill den bli tilnermet like bra som høyre ?

 

I dag klarer jeg helt fint og bruke venstre til det aller meste untatt presisjons arbeid.

 

Høyrehendthet/venstrehendthet kommer vel både av arv og miljø såvidt jeg vet. Det finnes eksempler på folk som var høyrehendte, men som har blitt venstrehendte etter at de for eksempel har skadet høyre hånd som barn og ikke kunne bruke den på en lang stund.

 

Det er bare å gå noen tiår tilbake, og se på skolen. Det var ikke akseptert å skrive med venstrehånd, så elever som hadde tilbøyeligheter til å grip blyanten med venstre, fikk faktisk bundet venstre hånd på ryggen. Prat med et par pensjonister, så kan de garantert fortelle deg mer om dette.

Poenget er hvertfall at de som ble tvunget til å bruke høyre, fortsatte med det senere i livet, og "ble" høyrehendte.

Lenke til kommentar

Er det faktisk noe Simen1 ikke vet? :ohmy:

 

Galvanisert stål gir visstnok fra seg giftige gasser når det varmes opp. Nøyaktig hvor farlige disse er vet jeg ikke, men jeg ville ikke tatt noen sjanser. Ville nok returnert grillen var jeg deg.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Det sies at man ikke skal grille på galvanisert stål. Jeg kjøpte en grill for et par uker siden som det viser seg har en bunnpanne som kullet skal ligge i, som er galvanisert. Hvor farlig er det å grille med den? Hva vil i praksis skje?

 

Under normale forhold representerer galvanisert stål i fast form ingen fare. Støv/damp/røyk kan bli generert under mekanisk eller termisk behandling som saging, tegning, pussing, brenning, sveising, lodding, ... Inhalering av luft med en partikkelkonsentrasjon over lovmessig angitte maksimalgrenser kan være skadelig for luftveiene.

 

Gjentatt eller langvarig kontakt med noen av stålbeleggene eller beskyttelsesolje kan føre til problemer med huden.

 

Kilde

 

Er grillen CE-merket?

Endret av Craigmick
Lenke til kommentar
Det sies at man ikke skal grille på galvanisert stål. Jeg kjøpte en grill for et par uker siden som det viser seg har en bunnpanne som kullet skal ligge i, som er galvanisert. Hvor farlig er det å grille med den? Hva vil i praksis skje?

Etter hva jeg husker om farlige ting på grillrister, i stekepanner osv, oppstår det problemer først når man plasserer mat direkte på materialet.

Alle har vel hørt at teflonstekepanner ikke er så bra som det skulle være, fordi teflonen kommer av i små biter, og man får det i seg.

MAO tror jeg ikke galvanisert grillrist hadde vært bra, men kan gjerne hende det er greit å ha det lenger ned i grillen?

 

edit: http://www.barbecuen.com/faqs/zinc.htm

 

edit2: http://wiki.answers.com/Q/Is_it_safe_to_us..._a_barbeque_pit

 

Vanskelig å vite om de mener risten der, eller selve "pit"en, som f.eks kan være en halv tønne.

Endret av toth
Lenke til kommentar
hva er forskjellen på fiolin og fele?

 

Don't bother checking wikipedia, der var det noe ullent definert.

Fele(Harding)=8 strenger

Fioling= 4 strenger

 

Riktig?

 

jeg mente faktisk ikke å kjøre en quiz her, jeg lurer oppriktig på hva forskjellen er. :)

 

jeg tror ikke du er inne på noe da dette ikke er nevnt noe sted, og det langt på vei fremstår som om dette var noe du gjettet på.

 

jeg satte for så vidt pris på forklaringa i posten på forrige side, men det er heller ikke det jeg lurte på. altså, hvis vi ser bort fra bruksområdet til instrumentet, er det noen faktisk forskjell på fiolin og fele? begrepene har forskjellig språkstamme, men betegner de noen faktisk forskjell på selve instrumentet?

Lenke til kommentar

Forskjellen er antall strenger og bøyningen på gripebrettet. På ei fele så er gripebrettet flatere, slik at man kan spille på flere strenger samtidig. Man har også resonans-strenger i fela. Fiolinen derimot har bare 4 strenger, og man kan kun spille på maks to strenger samtidig.

 

Og, fela er norsk, mens fiolinen er italiensk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...