Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Er det mer alkohol i skummet enn i selve ølet?

Nei. Alkoholprosenten i selve ølet som utgjør hinnene mellom boblene er i utgangspunktet den samme som i selve ølet. Alkohol fordamper raskere enn vann så ølet mellom boblene vil miste noe alkohol. Men alkoholen forsvinner jo ikke. Den forblir i lufta i boblene.

 

Kort sagt: Alkoholinnholdet er proporsjonal med vekta av øl. Har man 500 gram øl og 5 gram skum så vil skummet inneholde 1/100 så mye alkohol som resten av ølet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det mer alkohol i skummet enn i selve ølet?

Nei. Alkoholprosenten i selve ølet som utgjør hinnene mellom boblene er i utgangspunktet den samme som i selve ølet. Alkohol fordamper raskere enn vann så ølet mellom boblene vil miste noe alkohol. Men alkoholen forsvinner jo ikke. Den forblir i lufta i boblene.

 

Kort sagt: Alkoholinnholdet er proporsjonal med vekta av øl. Har man 500 gram øl og 5 gram skum så vil skummet inneholde 1/100 så mye alkohol som resten av ølet.

 

Greit, da vet man det! :)

 

Venner av meg har nemlig sagt at man blir fortere full av å drikke(?) skummet fordi det var mer alkohol i det. Noe jeg hadde lite tro på...

Lenke til kommentar
Venner av meg har nemlig sagt at man blir fortere full av å drikke(?) skummet fordi det var mer alkohol i det. Noe jeg hadde lite tro på...

Det finnes da personer som blir stupfulle av lettøl òg, så den påstanden kan jo faktisk stemme. Om du trur det er "mer alkohol" i skummet, altså.

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Har man lavere IQ når man er full?

 

Jeg vil si ja. Jeg så en artikkel (tror det var på forskning.no) hvor de kjørte personer gjennom MRI og så hvor mye hjerneaktivitet de hadde. Noen hadde 0 i promille, mens resten hadde 0.8. De med 0.8 hadde under 1/3 av hjerneaktiviteten til de som var upåvirket (utifra bildet), så jeg vil påstå at påvirkede mennesker har lavere IQ. Men det skal sies at IQ er en veldig dårlig målestokk for intelligens.

Lenke til kommentar

Sorry Craigmick, men jeg må spørre før jeg glemmer det.

Som så mange fjortiser gjør så møtte jeg en før i dag som skyldte på at det var brekningsmiddel i ølen hans.

 

Det var visst grunnen han hadde til at han drakk 4 0.33 før han endevendte magen ^^

Gøy på fjortisfest.

Lenke til kommentar

Hvorfor stinker enkelte paprikaer? Kan lukte det med en gang om en paprika er guffen, men ikke før etter den er skjært opp. Dette gjelder helt nye fine røde paprikaer kjøpt i butikk.

Smaken synes jeg ikke er noe spesielt annerledes, men noen paprikaer har altså en helt vanvittig odør av død over seg. Stanken gir seg heller ikke i løpet av levetiden i kjøleskapet. :ph34r:

Lenke til kommentar

Gaylord

Americanized spelling of Gaillard, associated in particular with the Huguenots.

 

Gaillard

 

1. nickname from French gaillard ‘strong’, ‘robust’, possibly from Gaulish galia ‘strength’ + the suffix -ard.

2. from Old French gaile ‘cheerful’ (of Germanic origin; compare Gale 1) + the pejorative suffix -ard.

 

http://www.ancestry.com/facts/gaylord-name-meaning.ashx

http://www.ancestry.com/facts/Gaillard-name-meaning.ashx

Lenke til kommentar
Hvordan remastrer de sanger?

 

En remastring vil vel i de fleste tilfeller si at artisen/studioet selv masterer låta på nytt. Som da vil si at de setter sammen alle lydsporene som finnes i en låt på nytt og gjør en ny mastering av låta.

 

Ofte blir det gjort med låter som er dårlig masteret eller rett og slett når ny teknologi tillater at en låt kan masteres bedre.

 

En mastering kan sammenlignes med en lakkering av en bil, mens en remasting ofte kan sammenlignes med en polering, hvor man retter de små/få feilene som eventuelt var/er

Lenke til kommentar
Hvordan remastrer de sanger?

 

En remastring vil vel i de fleste tilfeller si at artisen/studioet selv masterer låta på nytt. Som da vil si at de setter sammen alle lydsporene som finnes i en låt på nytt og gjør en ny mastering av låta.

 

Ofte blir det gjort med låter som er dårlig masteret eller rett og slett når ny teknologi tillater at en låt kan masteres bedre.

 

En mastering kan sammenlignes med en lakkering av en bil, mens en remasting ofte kan sammenlignes med en polering, hvor man retter de små/få feilene som eventuelt var/er

 

Jeg vil nå si en remastering vel så ofte består i å kompresse låta til helvete og gjøre masteringen dårligere...

 

AtW

Lenke til kommentar

Typisk googlepedia-spørsmål. :thumbdown:

Remastering is the process of taking an audio file recorded and equalized for a smaller dynamic audio range such as a vinyl LP record, and increasing the volume of the recording without creating artifacts or distortion, using the original tapes before equalization is applied, to broaden the dynamic audio range for modern-day audio equipment.

http://en.wikipedia.org/wiki/Remaster

Lenke til kommentar
hva er forskjellen på fiolin og fele?

 

Don't bother checking wikipedia, der var det noe ullent definert.

The term fiddle refers to a violin; it is a colloquial term for the instrument used by players in all genres, including classical music.

 

Kilde: wikipedia.

 

Fiolin og fele er altså samme greia.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

sukk..

 

som det står lengre ned på samme siden, blir både fele og fiolin brukt til forskjellige musikktyper, men dette beskriver ikke en eventuell forskjell eller mangel på forskjell mellom instrumentene.

 

som sagt mener jeg at beskrivelsen på wikipedia er noe ullen, så hvis noen flere har tenkt å sitere den er det ikke noe poeng - jeg er ute etter andre kilder.

 

for øvrig aksepterer ikke min motdebattant wiki som kilde.

Lenke til kommentar

Ikke helt. Ordet fele kan godt brukes om en klassisk fiolin, men ei hardingfele kalles aldri en hardingfiolin. Hardingfele og mange andre feler er ofte folkelige avarter av klassiske fioliner. I folkemusikk brukes overveiende feler, mens i symfoniorkestre brukes fioliner.

 

Et oppfølgerspørsmål:

Hvorfor kaller mange jazzmusikere alle instrumenter for "horn", uansett om det snakk om et piano, et trommesett, en gitar, en saxofon eller den menneskelige stemme? Hvor stammer denne tradisjonen fra?

Lenke til kommentar
Kort spørsmål, jeg er født høyre hendt og jeg vet at det ligger i DNA`et mitt.

Spørsmålet er da hvis jeg gjør et eksperiment over sommerferien der jeg bytter til og bruke venstre mest

vill den bli tilnermet like bra som høyre ?

 

I dag klarer jeg helt fint og bruke venstre til det aller meste untatt presisjons arbeid.

Du kan trene opp venstrehånden din til å bli tilnærmet like "god" som høyrehånden, ja. Ikke det at jeg vet noe om det, men vil tro at en sommerferie er for kort tid.

 

Jeg er forresten venstrehendt og høyrehendt litt sånn om en annen. Kommer veldig an på hva jeg gjør. Skriver med høyre, holder de fleste redskap (hamer, malerkost, ostehøvel osv) i venstre, basketball med høyre, fotball med venstre osv. Ganske praktisk på jobben egentlig. Noen som har murt tørrmurer? Man blir fort sliten i hånden av å meisle til steinene...da er det fint og bare bytte på hvilken hånd man holder slageren i.

 

Eneste problemet er at jeg ikke kan spille golf, slåball eller holde en vinkelkutter skikkelig (klarer jo å holde den, men da blir det alltid sånn at alle gnistene står rett i armen på meg). Da føles det feil uansett hvilken hånd jeg holder fremst/nederst.

 

Er det frresten noen som vet hvorfor jeg er sånn? Arv eller miljø?

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Høyrehendthet/venstrehendthet kommer vel både av arv og miljø såvidt jeg vet. Det finnes eksempler på folk som var høyrehendte, men som har blitt venstrehendte etter at de for eksempel har skadet høyre hånd som barn og ikke kunne bruke den på en lang stund.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...