Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Politibiler kan jo ikke gå tomme for drivstoff når de skal ut og jakte på forbrytere.

Men hvem er det som sjekker at alle bilene er fulltanka hele tida? fins det en egen stilling for det?

Antar det er betjentene selv som kontrollerer, og fyller på etterhvert ved behov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En viss programleder i Top Gear opplevde for et par år siden lynnedslag i bilen da han hadde nesten 350 km/t. Fordekket eksploderte. Richard Hammond var døden nær i flere uker etterpå, men overlevde.

 

Ehm, det var da virkelig ikke et lynnedslag som førte til at dekket eksploderte.

Lenke til kommentar
Du kan vel ikke se på en bil som en helt vanlig krets?

Det du sier er jo riktig i teorien og fungerer på et skolelabratorium, men i litt mer komplekse siutasjoner blir det ikke helt likt som teorien.

 

Nå skal det sies at elktrisitet er mitt svakeste felt innen fysikken.

Derfor skrev jeg

"Men dette gjelder kanskje ikke i slike ekstremsituasjoner?"

Lenke til kommentar
Eit proton/elektron vert påvirka av elektriske felt, sant? Korleis "veit" protonet/elektronet at her er eit elektrisk felt? Dei må jo få informasjonen.

 

Altså, kva er det som påvirker protonet/elektronet i eit elektrisk felt? Må jo vere noko som overføre energi (sida det vert forandra retning).

Kraftbæreren ved elektromagnetiske krefter er fotonet.

Kilde: Partikkeleventyret

Lenke til kommentar
En viss programleder i Top Gear opplevde for et par år siden lynnedslag i bilen da han hadde nesten 350 km/t. Fordekket eksploderte. Richard Hammond var døden nær i flere uker etterpå, men overlevde.

Ehm, det var da virkelig ikke et lynnedslag som førte til at dekket eksploderte.

Sorry, jeg hadde ikke tid å sjekke opplysningene før jeg postet de, jeg var litt sent ute for å rekke kveldens korøvelse. Men du fant jo ut av fadesen min på egen hånd, ikke sant?

Lenke til kommentar

Etter hva jeg mener å huske å ha lest i Kapital forrige uke, er fortsatt 50mill. på avveie.

 

IOM at ranerne er dømt til erstatning av beløpene, vil all lovlig inntekt etter soning bli tvangstrukket til dekning av gjelda.

Dermed vil det aldri lønne seg for gutta å ha synlig, lovlig skattbar inntekt igjen. MAO er det eneste de kan gjøre for å leve et ok økonomisk liv å finne pengene igjen, eller rane nye mål.

Lenke til kommentar
IOM at ranerne er dømt til erstatning av beløpene, vil all lovlig inntekt etter soning bli tvangstrukket til dekning av gjelda.

Dermed vil det aldri lønne seg for gutta å ha synlig, lovlig skattbar inntekt igjen. MAO er det eneste de kan gjøre for å leve et ok økonomisk liv å finne pengene igjen, eller rane nye mål.

Jeg regner med at de kun vil få en viss prosentandel av inntektene trukket, så de kan ha et OK økonomisk liv selv om de må finne seg i å ha litt mindre å rutte med for å dekke tapet. Eller er det virkelig slik at staten kan dømme fra en alt det en har å leve av?

Lenke til kommentar
IOM at ranerne er dømt til erstatning av beløpene, vil all lovlig inntekt etter soning bli tvangstrukket til dekning av gjelda.

Dermed vil det aldri lønne seg for gutta å ha synlig, lovlig skattbar inntekt igjen. MAO er det eneste de kan gjøre for å leve et ok økonomisk liv å finne pengene igjen, eller rane nye mål.

Jeg regner med at de kun vil få en viss prosentandel av inntektene trukket, så de kan ha et OK økonomisk liv selv om de må finne seg i å ha litt mindre å rutte med for å dekke tapet. Eller er det virkelig slik at staten kan dømme fra en alt det en har å leve av?

 

Alt over et minimumsnivå basert på hva man trenger for å leve greit tror jeg.

 

Over til et spørsmål: det er et navn på når selv om enkeltprodukter selger veldig få enheter, så er det så mange produkter som selger få enheter, at gruppen som selger få allikevel står for mestepasrten av salgsvolumet (bøker feks, de bøkene som bare selger 10 utgaver eller færre feks kan utgjøre store deler av totalsalget), torr det heter noe med "tail", jeg er ute etter navnet på denne effekten.

 

AtW

Lenke til kommentar
Over til et spørsmål: det er et navn på når selv om enkeltprodukter selger veldig få enheter, så er det så mange produkter som selger få enheter, at gruppen som selger få allikevel står for mestepasrten av salgsvolumet (bøker feks, de bøkene som bare selger 10 utgaver eller færre feks kan utgjøre store deler av totalsalget), torr det heter noe med "tail", jeg er ute etter navnet på denne effekten.

 

AtW

Kanskje du tenker på "the long tail"? Utav grafen under:

 

post-51689-1213297510_thumb.jpg

 

Selv om en vare som er langt ute på høyre ende selger lite, vil likevel summen av alle varene på den "lange" enden av kurven selge mye totalt.

Lenke til kommentar
IOM at ranerne er dømt til erstatning av beløpene, vil all lovlig inntekt etter soning bli tvangstrukket til dekning av gjelda.

Dermed vil det aldri lønne seg for gutta å ha synlig, lovlig skattbar inntekt igjen. MAO er det eneste de kan gjøre for å leve et ok økonomisk liv å finne pengene igjen, eller rane nye mål.

Jeg regner med at de kun vil få en viss prosentandel av inntektene trukket, så de kan ha et OK økonomisk liv selv om de må finne seg i å ha litt mindre å rutte med for å dekke tapet. Eller er det virkelig slik at staten kan dømme fra en alt det en har å leve av?

Som ATW sier, tar de et "maksimum". DVS at man får beholde et minimum, noe alá minstepensjon vil jeg tro. Altså ikke noe å starte et nytt og bedre liv med.

Hvis jeg visste at uansett hvor mye jeg jobbet, i alle år, aldri ville kunne få råd til egen leilighet eller bil, tror jeg at jeg hadde blitt fristet til kriminalitet selv.

Lenke til kommentar
Hvis man kjøler en sky ekstremt fort ned, kommer den til å falle ned da, eller blir det bare snø? Prater da om nitrogen eller lignende.

Først forblir de ørsmå vanndråpene flytende vann helt ned til ca -100°C. Altså ekstremt underkjølt "regn". Når temperaturen faller forbi den kritiske nukleasjonstemperaturen, så blir de ekstremt raskt krystallisert til små haggelkorn/pulver. Altså iskuler. Siden iskulene er så små så faller de ikke ned raskere enn vanndråpene i skyen gjør til vanlig. Altså omtrent en meter per time fallhastighet. Praktisk talt svever da skyen videre på vanlig måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...