L4r5 Skrevet 11. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2008 Om ett minutt er rund 1MB, er ett år 525,6GB. Men selvsagt avhenger det av kvaliteten. Da regner du med ~133 kilobit per sekund. Som stemmer ganske greit med kvaliteten som var vanlig når mp3'er begynte å bli populært på slutten av 90-tallet. Da var de fleste mp3-ene kodet til 128kbit/s. Nå er det sjelden jeg ser noen som er på lavere enn 192 til nøds. 320 og 256 er vanligere. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2008 225 kbps er nok. Når LAME encoder med extreme-instillingen, blir gjennomsnittlig bitrate ~225 kpbs. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2008 Begynte å tenke litt her i stad. TWFA var en av forumets mest respekterte og beste moderatorer. Så sluttet han som moderator. Men moderator-tankegangen kan da ikke slutte sånn brått. Så hva gjør han nå egentlig når han ser et regelbrudd? Rapporterer han som alle andre? Kanskje han ringer sin sønn som er moderator? Eller har han masse mods på msn? Kanskje ikke verdens viktigste spørsmål, men definitivt snedig. Lenke til kommentar
jevli Skrevet 11. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Nei for spenningen lades ut i bakken? En god del spenning vil legge seg over dekkene, siden de har såpass høy motstand. U=R*I, så ved høyere motstand, vil det legge seg høyere spenning. Men dette gjelder kanskje ikke i slike ekstremsituasjoner? Hæ? Du har misstolket U=R*I totalt. Spenningen (U) er konstant. Du får ikke mer spenning om du legger mer motstand.. Strømmen velger alltid den letteste veien. Når du kjører i bilen, og lynet treffer (ganske lite sannsynlig med mindre du kjører en veldig høy bil) vil strømmen ledes gjennom bilen og rett i bakken. Gummidekkene er veldig gode isolatorer. Vil ikke da strømmen gå gjennom bilen så nært bakken den kommer og slå over til jord? Kanskje hvis man har stålpigger i dekkene, eller at dekkene er dekket med vann? Har et spørsmål. Hva er shaders? Har vært litt innom spillmodding (for det meste bare mapping og å teste ut en del modder). Har aldri helt skjønt hva de gjør? Hvordan ser de ut? Noen som vet? Endret 11. juni 2008 av gromit190 Lenke til kommentar
jevli Skrevet 11. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2008 Om ett minutt er rund 1MB, er ett år 525,6GB. Men selvsagt avhenger det av kvaliteten. Stemmer ikke helt. Du må huske at det er 1024mb per gb. 1mb*60*24*365 / 1024 = 513,28125 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2008 Begynte å tenke litt her i stad. TWFA var en av forumets mest respekterte og beste moderatorer. Så sluttet han som moderator. Men moderator-tankegangen kan da ikke slutte sånn brått. Så hva gjør han nå egentlig når han ser et regelbrudd? Rapporterer han som alle andre? Kanskje han ringer sin sønn som er moderator? Eller har han masse mods på msn? Kanskje ikke verdens viktigste spørsmål, men definitivt snedig. Jeg har han på MSN men det ser ut som han foretrekker å bruke rapporteringsknappen og kanskje si i fra til Snorre om det ikke skjer noe. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2008 Stemmer ikke helt. Du må huske at det er 1024mb per gb. Det der blir bare rot. - Det er ikke noe som heter millibit (mb). - Grambit (gb) gir ingen mening i denne sammenhengen. - Gigabyte (GB) er 1000 megabyte (MB). Akkurat som 1 gigawatt (GW) er 1000 megawatt (MW). Skal du bruke den binære standarden så heter det Gibabinær byte (GiB) og megabinær byte (MiB). Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 11. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2008 I Deus Ex (data spillet) er det en referanse til noe/noen som heter "Angel/OA", hva er det? *Bump* Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 11. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2008 Nei for spenningen lades ut i bakken? En god del spenning vil legge seg over dekkene, siden de har såpass høy motstand. U=R*I, så ved høyere motstand, vil det legge seg høyere spenning. Men dette gjelder kanskje ikke i slike ekstremsituasjoner? Hæ? Du har misstolket U=R*I totalt. Spenningen (U) er konstant. Du får ikke mer spenning om du legger mer motstand.. Strømmen velger alltid den letteste veien. Når du kjører i bilen, og lynet treffer (ganske lite sannsynlig med mindre du kjører en veldig høy bil) vil strømmen ledes gjennom bilen og rett i bakken. Gummidekkene er veldig gode isolatorer. Vil ikke da strømmen gå gjennom bilen så nært bakken den kommer og slå over til jord? Kanskje hvis man har stålpigger i dekkene, eller at dekkene er dekket med vann? Har et spørsmål. Hva er shaders? Har vært litt innom spillmodding (for det meste bare mapping og å teste ut en del modder). Har aldri helt skjønt hva de gjør? Hvordan ser de ut? Noen som vet? Spenningen øker hvis motstanden øker Men spenningen over en motstand vil selvfølgelig ikke bli høyere enn spenningskilden. Du har en krets med en motstand på 10 Ohm og en på 20 Ohm. Da vil det legge seg mest spenning over den på 20 Ohm. Bytter du så ut den på 10 Ohm med en på 100 Ohm vil mesteparten av spenningen legge seg over den. Derfor var mitt svar til at "spenningen lades ut i bakken" at det vil legge seg mye spenning over dekket, da det har høy motstand. Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 11. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2008 Hva er det som bestemmer hva som er pluss og minus på en elektrolyttkondensator? Der er to aluminiumsfolier som er rullet sammen, adskilt av papir fuktet med en elektrolytt. Dette ville ledet strøm hvis det ikke var for at plussfolien har blitt oksydert (eloksert) på forhånd. Det er dette tynne oksydlaget som isolerer og skaper kapasitansen, og hvis spenningen settes på feil vei vil den lille lekkstrømmen som går begynne å bryte ned oksydlaget og dermed øker strømmen osv. Oksydlaget bygges ikke like fort opp på den andre folien, og dessuten dannes det gass som kan få kondisen til å gå i lufta. Det finnes bipolare elektrolytter, og der er begge foliene oksyderte. Lenke til kommentar
jevli Skrevet 11. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2008 Stemmer ikke helt. Du må huske at det er 1024mb per gb. Det der blir bare rot. - Det er ikke noe som heter millibit (mb). - Grambit (gb) gir ingen mening i denne sammenhengen. - Gigabyte (GB) er 1000 megabyte (MB). Akkurat som 1 gigawatt (GW) er 1000 megawatt (MW). Skal du bruke den binære standarden så heter det Gibabinær byte (GiB) og megabinær byte (MiB). Selvfølgelig Husket ikke alle forkortelsene. Har et spørsmål. Hva er shaders? Har vært litt innom spillmodding (for det meste bare mapping og å teste ut en del modder). Har aldri helt skjønt hva de gjør? Hvordan ser de ut? Noen som vet? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 11. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/Shader Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Det er ikke noen lynavleder på fly annet enn at chassiet leder lynet langs metallkroppen og ikke inn i kabinen. Lynet slår inn i metallet en plass på flykroppen og ut en annen plass. Flykroppen er altså bare en del av den elektriske kretsen. Det samme prinsippet gjelder faktisk også for biler. Det er grunnen til at de sier det er så trygt å være i bil hvis det lyner ute (gummien i dekkene hjelper ikke i det hele tatt, de tåler ikke så høy spenning). Bare pass på å parkere bilen, lynet har det med å sette fyr på/smelte gummien i dekkene, og er man i fart i det lynet slår ned mister man styringen i det dekkene eksploderer. Så selv om de inni overlever lynnedslaget, så dør de i utforkjøringen/kollisjonen etterpå. Pisspreik , hva er sannsynligheten for at bildekkene skal smelte? Når lynet avledes ned i bakken? Overdrevet situasjon Felgene er det nærmeste metalliske mot jord, minste motstands vei er altså gjennom dekkene. Dessuten er dekkene som oftest våte fordi de kjører i vann, noe som gjør sannsynligheten for overslag der enda høyere. kilde: http://gizmodo.com/gadgets/cars/lightning-...n-it-243268.php En viss programleder i Top Gear opplevde for et par år siden lynnedslag i bilen da han hadde nesten 350 km/t. Fordekket eksploderte. Richard Hammond var døden nær i flere uker etterpå, men overlevde. Endret 11. juni 2008 av SeaLion Lenke til kommentar
Flin Skrevet 11. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2008 Nei for spenningen lades ut i bakken? En god del spenning vil legge seg over dekkene, siden de har såpass høy motstand. U=R*I, så ved høyere motstand, vil det legge seg høyere spenning. Men dette gjelder kanskje ikke i slike ekstremsituasjoner? Hæ? Du har misstolket U=R*I totalt. Spenningen (U) er konstant. Du får ikke mer spenning om du legger mer motstand.. Strømmen velger alltid den letteste veien. Når du kjører i bilen, og lynet treffer (ganske lite sannsynlig med mindre du kjører en veldig høy bil) vil strømmen ledes gjennom bilen og rett i bakken. Gummidekkene er veldig gode isolatorer. Vil ikke da strømmen gå gjennom bilen så nært bakken den kommer og slå over til jord? Kanskje hvis man har stålpigger i dekkene, eller at dekkene er dekket med vann? Har et spørsmål. Hva er shaders? Har vært litt innom spillmodding (for det meste bare mapping og å teste ut en del modder). Har aldri helt skjønt hva de gjør? Hvordan ser de ut? Noen som vet? Spenningen øker hvis motstanden øker Men spenningen over en motstand vil selvfølgelig ikke bli høyere enn spenningskilden. Du har en krets med en motstand på 10 Ohm og en på 20 Ohm. Da vil det legge seg mest spenning over den på 20 Ohm. Bytter du så ut den på 10 Ohm med en på 100 Ohm vil mesteparten av spenningen legge seg over den. Derfor var mitt svar til at "spenningen lades ut i bakken" at det vil legge seg mye spenning over dekket, da det har høy motstand. Du kan vel ikke se på en bil som en helt vanlig krets? Det du sier er jo riktig i teorien og fungerer på et skolelabratorium, men i litt mer komplekse siutasjoner blir det ikke helt likt som teorien. Nå skal det sies at elktrisitet er mitt svakeste felt innen fysikken. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 11. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2008 Eit proton/elektron vert påvirka av elektriske felt, sant? Korleis "veit" protonet/elektronet at her er eit elektrisk felt? Dei må jo få informasjonen. Altså, kva er det som påvirker protonet/elektronet i eit elektrisk felt? Må jo vere noko som overføre energi (sida det vert forandra retning). Lenke til kommentar
Minus Skrevet 11. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2008 Signalet de sender er vel ikke flyalarmsignalet, men "lytt til radio" om jeg husker rett. Og på radioen forteller de alltid at det er øvelse. Hvilken radiokanal skal man lytte til om dette skjer? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg trodde det var en lastebil som fløytet på meg mens jeg parkerte, men etter hvert som det ikke ga seg så skjønte jeg at det måtte være alarmprøve. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 11. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2008 Eit proton/elektron vert påvirka av elektriske felt, sant? Korleis "veit" protonet/elektronet at her er eit elektrisk felt? Dei må jo få informasjonen. Altså, kva er det som påvirker protonet/elektronet i eit elektrisk felt? Må jo vere noko som overføre energi (sida det vert forandra retning). Det vet man ikke helt. Det man vet er at et elektro har en negativ landing mens protonet har en posetiv ladning. I et elektrisk felt virker en kraft på partiklen som er lik elfeltes styrke multiplisert med landningen til partiklen. F = Eq Hva ladning er vet man per i dag ikke. Dog er det sansynelig at i likhet med gravitasjon så er elektriske krefter en grunnenhet. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 11. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Signalet de sender er vel ikke flyalarmsignalet, men "lytt til radio" om jeg husker rett. Og på radioen forteller de alltid at det er øvelse. Hvilken radiokanal skal man lytte til om dette skjer? Alt av NRK. Altså hovedsaklig P1, P2, P3. Endret 11. juni 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 11. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2008 Politibiler kan jo ikke gå tomme for drivstoff når de skal ut og jakte på forbrytere. Men hvem er det som sjekker at alle bilene er fulltanka hele tida? fins det en egen stilling for det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå