SeaLion Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Det er ikke noen lynavleder på fly annet enn at chassiet leder lynet langs metallkroppen og ikke inn i kabinen. Lynet slår inn i metallet en plass på flykroppen og ut en annen plass. Flykroppen er altså bare en del av den elektriske kretsen. Det samme prinsippet gjelder faktisk også for biler. Det er grunnen til at de sier det er så trygt å være i bil hvis det lyner ute (gummien i dekkene hjelper ikke i det hele tatt, de tåler ikke så høy spenning). Bare pass på å parkere bilen, lynet har det med å sette fyr på/smelte gummien i dekkene, og er man i fart i det lynet slår ned mister man styringen i det dekkene eksploderer. Så selv om de inni overlever lynnedslaget, så dør de i utforkjøringen/kollisjonen etterpå. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Hva er det som bestemmer hva som er pluss og minus på en elektrolyttkondensator? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Men da spørr jeg ett oppfølgende spørsmål. For at strøm skal kunne bevege seg i luft holdt jeg på å si, så må vel luften være veldig ionisert. Hvorfor vil da lynet velge å slå ned i flyet når strømmen alltid tar raskeste veien, eller er det slik at ali leder bedre enn ionisert luft (vist jeg har forstått riktig). Er det også derfor at lynet slår ned i høyeste ting (siden gjenstanden leder bedre enn luften) ? Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Det er ikke noen lynavleder på fly annet enn at chassiet leder lynet langs metallkroppen og ikke inn i kabinen. Lynet slår inn i metallet en plass på flykroppen og ut en annen plass. Flykroppen er altså bare en del av den elektriske kretsen. Det samme prinsippet gjelder faktisk også for biler. Det er grunnen til at de sier det er så trygt å være i bil hvis det lyner ute (gummien i dekkene hjelper ikke i det hele tatt, de tåler ikke så høy spenning). Bare pass på å parkere bilen, lynet har det med å sette fyr på/smelte gummien i dekkene, og er man i fart i det lynet slår ned mister man styringen i det dekkene eksploderer. Så selv om de inni overlever lynnedslaget, så dør de i utforkjøringen/kollisjonen etterpå. Pisspreik , hva er sannsynligheten for at bildekkene skal smelte? Når lynet avledes ned i bakken? Overdrevet situasjon Lenke til kommentar
V_B Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Pisspreik , hva er sannsynligheten for at bildekkene skal smelte? Når lynet avledes ned i bakken? Overdrevet situasjon Ikke at jeg har så mye peiling på det, men dekkene er den eneste kontaktflaten mot jord og ikke ledende materialet blir utsatt for en slik stor spenning/strøm vil det gi en vanvittig effekt ? Endret 11. juni 2008 av Vbrattla Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Nei for spenningen lades ut i bakken? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Nå gikk flyalarmen her. Regner med det er en test siden klokken er 12. Men hvordan vet vi at det ikke er en øvelse? Hvis man ikke har en klokke på seg, eller noen angriper akuratt kl 12. Nå gikk flyalarmen her. Regner med det er en test siden klokken er 12. Men hvordan vet vi at det ikke er en øvelse? Hvis man ikke har en klokke på seg, eller noen angriper akuratt kl 12. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 De pleier vel å opplyse om når det er slike tester da, står vel i lokalavisa elns. Dessuten, de fleste regner vel med at det er en test siden Norge ikke akkurat er det landet i verden som er mest utsatt for flyangrep. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg har ikke avisen. Men ja, selvfølgelig blir det ikke krig sånn plutselig. Men hva hvis. Bomberommene er vel ikke akuratt åpne hele tiden? Noen må jo komme og låse de opp. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Signalet de sender er vel ikke flyalarmsignalet, men "lytt til radio" om jeg husker rett. Og på radioen forteller de alltid at det er øvelse. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Ah, da så. Men, er ikke alle som går rundt med en radio. Men hadde nok blitt fort nok advart ja. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Når vi først er inne på temaet. Jeg så en gang en lekket rapport (utdatert men likevel) over hvilke mål som man regnet med ville bli angrepet først ved et storskala-angrep/atomkrig mot norge. Er det noen som vet om noen slik liste? Mener vi her i Grenland lå på 7.plass pga. all industrien. I følge den jeg leste som ble skrevet på 80-tallet eller no hvertfall. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Nei for spenningen lades ut i bakken? En god del spenning vil legge seg over dekkene, siden de har såpass høy motstand. U=R*I, så ved høyere motstand, vil det legge seg høyere spenning. Men dette gjelder kanskje ikke i slike ekstremsituasjoner? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Men da spørr jeg ett oppfølgende spørsmål. For at strøm skal kunne bevege seg i luft holdt jeg på å si, så må vel luften være veldig ionisert. Hvorfor vil da lynet velge å slå ned i flyet når strømmen alltid tar raskeste veien, eller er det slik at ali leder bedre enn ionisert luft (vist jeg har forstått riktig). Er det også derfor at lynet slår ned i høyeste ting (siden gjenstanden leder bedre enn luften) ? Luft leder normalt ikke strøm men når spenningen blir høy nok så rives elektronene løs fra molekyler i lufta på grunn av det kraftige statisk elektriske feltet. Pluss (atomkjernene) dras i en retning mens elektronene (minus) dras i motsatt retning. De aller løseste elektronene løsner helt når spenningen blir stor nok. Når det plutselig skjer så flyttes ladninger bokstavelig talt lynraskt. Fronten på lynet øker raskt spenningsforskjellen foran seg og utløser ennå flere elektroner osv. Sånn forplanter lynet seg som en spiss helt til det når noe fast materiale det kan spre seg i. Et fly leder strøm, utjevner det statiske feltet rundt seg kontinuerlig og er en slags automatisk forlengelse av lynet når det kommer i nærheten av flyet. Pisspreik , hva er sannsynligheten for at bildekkene skal smelte? Når lynet avledes ned i bakken? Overdrevet situasjon Enten hopper lynet gjennom luft fra noe metall på bilen til bakken, eller så hopper det mellom metall og bakken langs overflaten på et dekk (pga vann, støv eller annet). Sannsynligvis vil nok et dekk eksplodere. Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Hvor mange GB er 1 år musikk? Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Om ett minutt er rund 1MB, er ett år 525,6GB. Men selvsagt avhenger det av kvaliteten. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Hvor mange GB er 1 år musikk? Kommer an på formatet. Går vi ut i fra at det er mp3 som er kodet i 320kbit/s så blir det: 60s i et minutt 60m i en time = 3 600s 24t i et døgn = 86 400s 365døgn i et år = 31 536 000s 31 536 000s * 320kbit = 31 536 000 * 320 000 = 10 091 520 000 000 bit 8bit i en byte gir: 10 091 520 000 000 bit = 1 261 440 000 000 byte Så det blir litt over 1 TiB. Arrester meg om jeg har regnet fryktelig feil. Endret 11. juni 2008 av L4r5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Om ett minutt er rund 1MB, er ett år 525,6GB. Men selvsagt avhenger det av kvaliteten. Da regner du med ~133 kilobit per sekund. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå