Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det er ikke noen lynavleder på fly annet enn at chassiet leder lynet langs metallkroppen og ikke inn i kabinen. Lynet slår inn i metallet en plass på flykroppen og ut en annen plass. Flykroppen er altså bare en del av den elektriske kretsen.

Det samme prinsippet gjelder faktisk også for biler. Det er grunnen til at de sier det er så trygt å være i bil hvis det lyner ute (gummien i dekkene hjelper ikke i det hele tatt, de tåler ikke så høy spenning).

Bare pass på å parkere bilen, lynet har det med å sette fyr på/smelte gummien i dekkene, og er man i fart i det lynet slår ned mister man styringen i det dekkene eksploderer. Så selv om de inni overlever lynnedslaget, så dør de i utforkjøringen/kollisjonen etterpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men da spørr jeg ett oppfølgende spørsmål. For at strøm skal kunne bevege seg i luft holdt jeg på å si, så må vel luften være veldig ionisert. Hvorfor vil da lynet velge å slå ned i flyet når strømmen alltid tar raskeste veien, eller er det slik at ali leder bedre enn ionisert luft (vist jeg har forstått riktig). Er det også derfor at lynet slår ned i høyeste ting (siden gjenstanden leder bedre enn luften) ?

Lenke til kommentar
Det er ikke noen lynavleder på fly annet enn at chassiet leder lynet langs metallkroppen og ikke inn i kabinen. Lynet slår inn i metallet en plass på flykroppen og ut en annen plass. Flykroppen er altså bare en del av den elektriske kretsen.

Det samme prinsippet gjelder faktisk også for biler. Det er grunnen til at de sier det er så trygt å være i bil hvis det lyner ute (gummien i dekkene hjelper ikke i det hele tatt, de tåler ikke så høy spenning).

Bare pass på å parkere bilen, lynet har det med å sette fyr på/smelte gummien i dekkene, og er man i fart i det lynet slår ned mister man styringen i det dekkene eksploderer. Så selv om de inni overlever lynnedslaget, så dør de i utforkjøringen/kollisjonen etterpå.

 

Pisspreik , hva er sannsynligheten for at bildekkene skal smelte? Når lynet avledes ned i bakken? Overdrevet situasjon :p

Lenke til kommentar
Pisspreik , hva er sannsynligheten for at bildekkene skal smelte? Når lynet avledes ned i bakken? Overdrevet situasjon :p

 

Ikke at jeg har så mye peiling på det, men dekkene er den eneste kontaktflaten mot jord og ikke ledende materialet blir utsatt for en slik stor spenning/strøm vil det gi en vanvittig effekt ?

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

Nå gikk flyalarmen her. Regner med det er en test siden klokken er 12.

Men hvordan vet vi at det ikke er en øvelse? Hvis man ikke har en klokke på seg, eller noen angriper akuratt kl 12.

 

Nå gikk flyalarmen her. Regner med det er en test siden klokken er 12.

Men hvordan vet vi at det ikke er en øvelse? Hvis man ikke har en klokke på seg, eller noen angriper akuratt kl 12.

Lenke til kommentar

Når vi først er inne på temaet. Jeg så en gang en lekket rapport (utdatert men likevel) over hvilke mål som man regnet med ville bli angrepet først ved et storskala-angrep/atomkrig mot norge. Er det noen som vet om noen slik liste? Mener vi her i Grenland lå på 7.plass pga. all industrien. I følge den jeg leste som ble skrevet på 80-tallet eller no hvertfall.

Lenke til kommentar
Men da spørr jeg ett oppfølgende spørsmål. For at strøm skal kunne bevege seg i luft holdt jeg på å si, så må vel luften være veldig ionisert. Hvorfor vil da lynet velge å slå ned i flyet når strømmen alltid tar raskeste veien, eller er det slik at ali leder bedre enn ionisert luft (vist jeg har forstått riktig). Er det også derfor at lynet slår ned i høyeste ting (siden gjenstanden leder bedre enn luften) ?

Luft leder normalt ikke strøm men når spenningen blir høy nok så rives elektronene løs fra molekyler i lufta på grunn av det kraftige statisk elektriske feltet. Pluss (atomkjernene) dras i en retning mens elektronene (minus) dras i motsatt retning. De aller løseste elektronene løsner helt når spenningen blir stor nok. Når det plutselig skjer så flyttes ladninger bokstavelig talt lynraskt. Fronten på lynet øker raskt spenningsforskjellen foran seg og utløser ennå flere elektroner osv. Sånn forplanter lynet seg som en spiss helt til det når noe fast materiale det kan spre seg i.

 

Et fly leder strøm, utjevner det statiske feltet rundt seg kontinuerlig og er en slags automatisk forlengelse av lynet når det kommer i nærheten av flyet.

 

Pisspreik , hva er sannsynligheten for at bildekkene skal smelte? Når lynet avledes ned i bakken? Overdrevet situasjon :p

Enten hopper lynet gjennom luft fra noe metall på bilen til bakken, eller så hopper det mellom metall og bakken langs overflaten på et dekk (pga vann, støv eller annet). Sannsynligvis vil nok et dekk eksplodere.

Lenke til kommentar
Hvor mange GB er 1 år musikk?

Kommer an på formatet. Går vi ut i fra at det er mp3 som er kodet i 320kbit/s så blir det:

 

60s i et minutt

60m i en time = 3 600s

24t i et døgn = 86 400s

365døgn i et år = 31 536 000s

 

31 536 000s * 320kbit = 31 536 000 * 320 000 = 10 091 520 000 000 bit

8bit i en byte gir:

10 091 520 000 000 bit = 1 261 440 000 000 byte

 

Så det blir litt over 1 TiB.

 

Arrester meg om jeg har regnet fryktelig feil.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...