Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Nei. Ledningene i huset har knappe 1 mm isolasjon, så det er helt trygt å ta på to ledninger hvis du har på deg hanske.

Uansett er det ikke nødvendigvis livsfarlig å få støt av strømmen i huset. Jeg har stukket fingeren ned i lampeholdere flere gangen. Og én gang da jeg var liten tok jeg på to ledninger som stod ut av veggen. Mest sannynlig med bare én hånd.

Det er visstnok farligere å ta i hver sin ledning med to hender eller ta i med ene hånda og "jorde" med den andre, da man kan få strømmen gjennom kroppen, og dermed hjertet. Dette kan forårsake hjertestans, i så fall ligger man tynt an.

 

Ellers har jeg hørt at refleksene man får når man får et støt på "lavere" spenninger kan være minst like farlige som selve støtet (og har selv erfart at de kan være overraskende sterke/brå).

Hvis du har en hånd på hver fase, får du 230V veksel-spenning over kroppen Dette er så kraftig at musklene blir lammet og du blir sittende fast. Læreren min i elenergi fortalte om hvordan han hadde gjort dette, heldigvis stod han på en stige, og datt ned fra den stigen og mistet kontakten. Det får også hjertet til å følge spenningen slik at det slår 100 ganger per sekund. Dette er ikke sunt, og hvis man blir sittende fast på denne måten skal man rett på sykehus til overvåkning.

Hvis du tar en hånd på jord og en på en fase, får du "bare" 130V vekselspenning over kroppen.

 

Det er like livsfarlig å ta holde fase-jord, som fase-fase. Det er ikke økning i hjertefrekvens som er det farligste, men strømgjennomgangen som kan brenne nerver og blodkar. Det kan også føre til hjerteflimmer.

 

Grunnen til at mange tror det er tryggere å ta mellom fase og jord er ofte at på vidregående skoler på elektroutdanningen så sitter det skilletransformatorer og jordfeilvern i klasserommet. Dette reduserer risikoen for skade ved strømgjennomgang betraktlig. Slik er det stort sett ikke andre steder, og da blir jordstrømmene farlige.

 

Aldri forsøk å få strøm, og om du absolutt må prøve så prøv mellom to fingre.

Man bør oppsøke lege ved strømgjennomgang over brystet uansett om man blir sittende fast eller ikke.

Endret av lockdog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noen lynavleder på fly annet enn at chassiet leder lynet langs metallkroppen og ikke inn i kabinen. Lynet slår inn i metallet en plass på flykroppen og ut en annen plass. Flykroppen er altså bare en del av den elektriske kretsen. Der lynet slår inn og ut kan det oppstå skader. F.eks at det svies et hull på 20cm og all elektronikk i nærheten svies på innsiden på grunn av det elektromagnetiske feltet. Flyet skal likevel ha så mange sikkerhetsfunksjoner og reserveinstrumenter og reservestyring at det skal kunne fly videre selv om ganske mye går i stykker.

Lenke til kommentar

Fly blir relativt ofte truffet av lyn, og det er et sabla smell. Når man opplever det, føler man det som et under at man fortsatt sitter der med flyet i behold. Dog er de fleste fly veldig bra beskyttet mot lyn. Den største faren ved lynnedslag er at enkelte lagre sveiser seg, noe som er veldig farlig hvis det f.eks går utover de primære styrekontrollene (rorflatene f.eks). Utenom det, kan det forvirre computerene på flyet, som også er veldig farlig. Fly er for det meste bygget i aluminium som leder strøm veldig bra. Lynnedslaget holder seg på skroget uten å trenge gjennom trykk-kabinen. Det er vanlig at lynnedslaget går inn på vingetippen og forsvinner ut på halen.

 

Flyet skal inspiseres i henhold til Maintenance Manual hvis en pilot mistenker lynnedslag (og for å si det slik: en pilot MISTENKER ikke lynnedslag, de vet det når de opplever det).

 

Jeg vet ikke om det ga deg så mange svar. Jeg er bare opplært etter å finne feilen og fikse den og har ikke så mye peiling på hva detaljert som skjer. Men et lite svar på spørsmålet ditt er at lynnedslaget går inn på overflaten på for eksempel vingen, holder seg på overflaten og går ut i halen, siden aluminium leder strøm godt.

Endret av Insty
Lenke til kommentar
Det er ikke noen lynavleder på fly annet enn at chassiet leder lynet langs metallkroppen og ikke inn i kabinen. Lynet slår inn i metallet en plass på flykroppen og ut en annen plass. Flykroppen er altså bare en del av den elektriske kretsen. Der lynet slår inn og ut kan det oppstå skader. F.eks at det svies et hull på 20cm og all elektronikk i nærheten svies på innsiden på grunn av det elektromagnetiske feltet. Flyet skal likevel ha så mange sikkerhetsfunksjoner og reserveinstrumenter og reservestyring at det skal kunne fly videre selv om ganske mye går i stykker.

 

Treffer lynet på en rorflate og man er så uheldig at et ror sveises, har man dessverre ikke reserveror. Høres dumt ut å vinkle det sånn, men du skjønner hvor jeg vil hen ;)

Lenke til kommentar
Det er ikke noen lynavleder på fly annet enn at chassiet leder lynet langs metallkroppen og ikke inn i kabinen. Lynet slår inn i metallet en plass på flykroppen og ut en annen plass. Flykroppen er altså bare en del av den elektriske kretsen.

Det samme prinsippet gjelder faktisk også for biler. Det er grunnen til at de sier det er så trygt å være i bil hvis det lyner ute (gummien i dekkene hjelper ikke i det hele tatt, de tåler ikke så høy spenning).

Lenke til kommentar
Det går an å fly uten roret, det er bare en del vanskeligere fordi man må styre bevegelsene med flaps i stedet for.

Jeg trodde man regulerte på motorkraften for å styre i slike tilfeller. Flaps er vel utrolige trege på å bevege seg + de utvider seg "hakkvis", så de kan umulig være bra for å styre flyet med. Pluss at jeg har hørt at piloter har styrt flyet med motorkraft i faktiske nødtilfeller. Under vanlig flyging er det også vanlig at man bruker en kombinasjon av motorkraft + haleror for å styre stigningen til flyet.

Lenke til kommentar
Det går an å fly uten roret, det er bare en del vanskeligere fordi man må styre bevegelsene med flaps i stedet for.

 

Flaps for å stige eller gå ned, og motorkraft for å svinge. Tipper det er en ganske vrien prosess ja.

Som sagt over kan flaps ikke brukes. Motorkraft kan brukes, og har blitt brukt både for stigning/nedstigning og for å svinge flyet med i nødsituasjoner. Husker det var et fly som nødlandet for noen år siden, som klarte å lande pent kun ved å styre med motorkraften (!). Lurer på om det var SAS.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hvis du har en hånd på hver fase, får du 230V veksel-spenning over kroppen Dette er så kraftig at musklene blir lammet og du blir sittende fast. Læreren min i elenergi fortalte om hvordan han hadde gjort dette, heldigvis stod han på en stige, og datt ned fra den stigen og mistet kontakten. Det får også hjertet til å følge spenningen slik at det slår 100 ganger per sekund. Dette er ikke sunt, og hvis man blir sittende fast på denne måten skal man rett på sykehus til overvåkning.

Hvis du tar en hånd på jord og en på en fase, får du "bare" 130V vekselspenning over kroppen.

Vi lærte at fase - jord var mye farligere enn fase - fase.

Grunnen er at ved fase - fase har spenningen en fast rytme, slik at du slipper automatisk.

Ved fase - jord vil spenningen være uregelmessig, og du vil sitte fast.

 

Kanskje noen som vet dette sikkert kan avklare dette? :p

Lenke til kommentar
Vi lærte at fase - jord var mye farligere enn fase - fase.

Grunnen er at ved fase - fase har spenningen en fast rytme, slik at du slipper automatisk.

Ved fase - jord vil spenningen være uregelmessig, og du vil sitte fast.

Spenningen på en leder svinger da like regelmessig som på to ledere, altså får man regelmessig spenning også på fase-jord.

Lenke til kommentar
Vi lærte at fase - jord var mye farligere enn fase - fase.

Grunnen er at ved fase - fase har spenningen en fast rytme, slik at du slipper automatisk.

Ved fase - jord vil spenningen være uregelmessig, og du vil sitte fast.

Spenningen på en leder svinger da like regelmessig som på to ledere, altså får man regelmessig spenning også på fase-jord.

Spenningen mellom faselederne er alltid regelmessig, men er den det i forhold til jord? Vi lærte at spenningen til jord var uregelmessig, men sånn ca 110V.

Lenke til kommentar
Vi lærte at fase - jord var mye farligere enn fase - fase.

Grunnen er at ved fase - fase har spenningen en fast rytme, slik at du slipper automatisk.

Ved fase - jord vil spenningen være uregelmessig, og du vil sitte fast.

Spenningen på en leder svinger da like regelmessig som på to ledere, altså får man regelmessig spenning også på fase-jord.

Spenningen mellom faselederne er alltid regelmessig, men er den det i forhold til jord? Vi lærte at spenningen til jord var uregelmessig, men sånn ca 110V.

 

Spenningen mot jord kan variere en del.

Des mindre overgangsmotstand det er mot jord, des høyere blir spenningen du får over fingertuppene.

Dette varierer i forhold til hvordan bygget er jordet og hvor langt unna nærmeste jordingspunkt du er.

 

Spenningen vareierer derimot ikke noe etter du har slutta en krets mot jord, dvs. at du har plukka tak i strømledningen og jord med pellerene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...