Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Du tar feil. Høyspentledningene er ikke jordet, da de da ville miste sin hensikt, i og med at strømmen ikke ville føres videre fra jordingspunktet.
Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig. Jeg skrev høyspentledningen, men mente høyspentmasten. Og høyspentkablene er temmelig heftig isolert fra høyspentmasten, så da kan høyspentmasten godt være jordet for å føre vekk f.eks lynnedslag.

Sikker på at det ikke er den vaiern som skal være med å støtte opp om masten du prater om?
Den røde ledningen her (den er ikke rød i virkeligheten) post-30930-1213093584_thumb.png
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Glass er vel en svært god isolator.

 

Ville ikke Helium i fast form vært en svært god isolator? Isoleringsevnen/lederevnen i et stoff kommer av hvor løse de ytterste elektronene sitter. Jeg vil tenke meg at siden Helium har bare et skall, og det er fullt, så vil det være en svært god isolator.

 

Skal du ha helium i fast stoff trenger du et fenomenalt høyt trykk og lav temperatur(nær det absolutte nullpunkt). Det blir jo superflytende først. Men glass er bra :thumbup:

 

Ja, jeg vet det, så praktisk er det ikke, pluss det er mulig at det da er blitt superledende når jeg tenker meg om. Jeg bare tenkte på Helium fordi det har bare to elektroner i ytterste skall, og det er fullt.

Lenke til kommentar
Glass er vel en svært god isolator.

 

Ville ikke Helium i fast form vært en svært god isolator? Isoleringsevnen/lederevnen i et stoff kommer av hvor løse de ytterste elektronene sitter. Jeg vil tenke meg at siden Helium har bare et skall, og det er fullt, så vil det være en svært god isolator.

 

Skal du ha helium i fast stoff trenger du et fenomenalt høyt trykk og lav temperatur(nær det absolutte nullpunkt). Det blir jo superflytende først. Men glass er bra :thumbup:

 

Ja, jeg vet det, så praktisk er det ikke, pluss det er mulig at det da er blitt superledende når jeg tenker meg om. Jeg bare tenkte på Helium fordi det har bare to elektroner i ytterste skall, og det er fullt.

 

SF6-gass er vel den mest brukte. Høyspenbrytere er ofte fyllt av denne gassen.

Dette er i utgangspunktet en u-giftig klimaversting, men om det dannes en lysbue i gassen dannes det S2F10, en svært giftig gass, brukt under WW2.

 

Angående faradays-bur tidligere nevtn så vil ikke det ha noe som helst virkning da du må strekke hånden ut av burdet for å ta på ledningen.

I ett slikt bur tåler du lynnedslag og høyspentoverslag såfremt du befinner deg inni buret, hvor du da ikke får tilgang på høyspentkabelen.

 

Høyspentmaster er jordet, men ikke pga fare for lynnedslag.

Jordingen er der fordi det ikke skal oppstå spenningsforskjeller mellom masten og jord.

Feltet fra høyspenten kan sette opp spenning i masten og det kan også skje et overslag fra linjen til masten, noe som vil føre til at tilfeldige forbipasserende kan få livsfarlige støt om de tar på selve masten.

Jording legger denne spenningen til null, slik at dette ikke kan skje.

 

Når det gjelder platejording av høyspentmaster tror jeg fundamentjording er nok. Muligens det brukes et jordspyd.

Platejording er en dyr løsning.

Lenke til kommentar

Fisting is a sexual activity that involves inserting the hand and forearm into the vagina or anus. Typically, fisting does not involve forcing the clenched fist into the vagina or anus. Instead, all five fingers are kept straight and held as close together as possible (forming a beak-like shape, casually referred to as a "silent duck"), then slowly inserted into a well-lubricated vagina or anus (Herrman 1991:46-47). Once insertion is complete, the fingers either naturally clench into a fist or remain straight. In more vigorous forms of fisting, such as "punching," a fully clenched fist may be inserted and withdrawn slowly. Even more vigorous punch fisting is known as "piston fisting". Fistees who are more experienced may take two fists (double-fisting) in the vagina or anus. In the case of double-fisting, pleasure is derived more from the stretching of the anus or vaginal wall rather than from the thrusting (in-and-out) movement of hands (Herrman 1991:58).

Lenke til kommentar
Fisting...

is a sexual activity that involves inserting the hand and forearm into the vagina or anus. Typically, fisting does not involve forcing the clenched fist into the vagina or anus. Instead, all five fingers are kept straight and held as close together as possible (forming a beak-like shape, casually referred to as a "silent duck"), then slowly inserted into a well-lubricated vagina or anus (Herrman 1991:46-47). Once insertion is complete, the fingers either naturally clench into a fist or remain straight. In more vigorous forms of fisting, such as "punching," a fully clenched fist may be inserted and withdrawn slowly. Even more vigorous punch fisting is known as "piston fisting". Fistees who are more experienced may take two fists (double-fisting) in the vagina or anus. In the case of double-fisting, pleasure is derived more from the stretching of the anus or vaginal wall rather than from the thrusting (in-and-out) movement of hands (Herrman 1991:58).

Var det noen som var i tvil om/lurte på dette/ba om denne infoen? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Kom ihvertfall nok ekle bilder i hodet mitt :ermm:

 

Edit: til aspic.

Dette blir bare egenerfaring som egentlig blir veldig mye likt gjetting, men på dager hvor jeg gjør cirka det samme og spiser cirka like mengder og alt avsluttes med tre brødskiver en time før sengetid pleier jeg å våkne mett hvis jeg har sovet varmt og godt i et passe temperert rom, men hvis rommet har vært veldig kaldt (rett over 0 grader) og jeg har sovet oppå/delvis under og våknet kald er jeg plutselig veldig sulten. Men som sagt, blir litt gjetning da det er mange faktorer som spiller inn her....

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar

Hvilket stjernetegn er man hvis man er født den 23. Oktober 1991? Jeg har skjekka rundt og sett at skorpionen starter på den 23. men at også vekten slutter på den 23. har alltid trodd jeg har vært vekt i livet mitt, men ble usikker nå, siden noen nettsider sier at de som er født den 23. er skorpion...

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Hvilket stjernetegn er man hvis man er født den 23. Oktober 1991? Jeg har skjekka rundt og sett at skorpionen starter på den 23. men at også vekten slutter på den 23. har alltid trodd jeg har vært vekt i livet mitt, men ble usikker nå, siden noen nettsider sier at de som er født den 23. er skorpion...

 

Takk for svar :)

http://no.wikipedia.org/wiki/Dyrekretsen

http://da.wikipedia.org/wiki/Stjernetegn

http://sv.wikipedia.org/wiki/Zodiaken

http://en.wikipedia.org/wiki/Zodiac

 

Ser ut til at du er Skorpion etter nordisk oppfatning.. Men Vekten etter engelsk/amerikansk..(?)

 

edit: Her får du litt svar på hvordan du skal "behandles" som er i krysningspunktet:

http://answers.yahoo.com/question/index?qi...09130022AAfwsoo

 

og:

If you were born on the first or last day of a Sun sign, in astrological terms you were born on a cusp. If that's the case, you will probably benefit from reading your own Sun sign and the Sun sign that ends or begins right before or after your date of birth. For example, if your birth date is 22 December, your Sun sign is Capricorn, but you probably have some Sagittarian traits as well.

 

NOTE: The above dates are a guideline only. Because of leap years, time zone differences and other factors, the exact day and time when the Sun changes signs varies from year to year. If you are born close to the changeover dates (close to the cusp) of the signs, you need to have your own personal horoscope drawn up in order to know exactly which sign you were born under.

http://www.psychicguild.com/horoscopes_explained.php

Endret av toth
Lenke til kommentar
Nei. Ledningene i huset har knappe 1 mm isolasjon, så det er helt trygt å ta på to ledninger hvis du har på deg hanske.

Uansett er det ikke nødvendigvis livsfarlig å få støt av strømmen i huset. Jeg har stukket fingeren ned i lampeholdere flere gangen. Og én gang da jeg var liten tok jeg på to ledninger som stod ut av veggen. Mest sannynlig med bare én hånd.

Det er visstnok farligere å ta i hver sin ledning med to hender eller ta i med ene hånda og "jorde" med den andre, da man kan få strømmen gjennom kroppen, og dermed hjertet. Dette kan forårsake hjertestans, i så fall ligger man tynt an.

 

Ellers har jeg hørt at refleksene man får når man får et støt på "lavere" spenninger kan være minst like farlige som selve støtet (og har selv erfart at de kan være overraskende sterke/brå).

Lenke til kommentar
Solid oxygen O2, like liquid oxygen, is a clear substance with a light sky-blue color caused by absorption in the red (by contrast with the blue color of the sky, which is due to Rayleigh scattering of blue light).

Flytende oksygen:

*bilde*

 

Det ligner nok på is, kanskje noe blåere.

 

Så man kan se de ja, men hvorfor blir oksygenet synlig i væske / fast-form? Men den er usynlig i gass-form :hmm:

Lenke til kommentar
Nei. Ledningene i huset har knappe 1 mm isolasjon, så det er helt trygt å ta på to ledninger hvis du har på deg hanske.

Uansett er det ikke nødvendigvis livsfarlig å få støt av strømmen i huset. Jeg har stukket fingeren ned i lampeholdere flere gangen. Og én gang da jeg var liten tok jeg på to ledninger som stod ut av veggen. Mest sannynlig med bare én hånd.

Det er visstnok farligere å ta i hver sin ledning med to hender eller ta i med ene hånda og "jorde" med den andre, da man kan få strømmen gjennom kroppen, og dermed hjertet. Dette kan forårsake hjertestans, i så fall ligger man tynt an.

 

Ellers har jeg hørt at refleksene man får når man får et støt på "lavere" spenninger kan være minst like farlige som selve støtet (og har selv erfart at de kan være overraskende sterke/brå).

Hvis du har en hånd på hver fase, får du 230V veksel-spenning over kroppen Dette er så kraftig at musklene blir lammet og du blir sittende fast. Læreren min i elenergi fortalte om hvordan han hadde gjort dette, heldigvis stod han på en stige, og datt ned fra den stigen og mistet kontakten. Det får også hjertet til å følge spenningen slik at det slår 100 ganger per sekund. Dette er ikke sunt, og hvis man blir sittende fast på denne måten skal man rett på sykehus til overvåkning.

Hvis du tar en hånd på jord og en på en fase, får du "bare" 130V vekselspenning over kroppen.

Lenke til kommentar

Når eg skal skrive noko på eksempelvis youtube - på søk - og tar til å skrive eit ord, kjem det ein liste nedover med ord som byrjar på den same bokstaven - på ein måte foreslår tidligere søkte ord og besøkte videoer. Dette syns eg er temmemleg irriterande. Korleis kan eg - til døme med tastatur-bruk - gjere slik at dette ikke forekommer meir? Ein spesiell tast eller noko - såleis ein snedig tast? ;)

Endret av Ituca
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...