Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789
La oss si at en 23-åring og en 16-åring skifter hjerne. Ville det vært lov å selge alkohol til en av dem?

 

ja og nei, de har jo legitimasjon fortsatt...

Lenke til kommentar

geforce er bare chipsettet på kortet. Det kan brukes av alle andre grafikkort-utviklere også. Som gainward, chaintech etc. De betaler en slant for å bruke det, og lager sine egne kort med egne farger og bokser og features på.

 

Blir cirka på samme måten som at masse spill laget av andre enn Valve bruker Source 2.0 grafikkmotoren, eller at så og si alle bruker Havok physics i spillene sine.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
La oss si at en 23-åring og en 16-åring skifter hjerne. Ville det vært lov å selge alkohol til en av dem?

Vi får nok aldri noen juridisk presedens på det.

 

Den moralske begrunnelsen for aldersgrensen på alkohol er nok todelt (minst). På den ene siden så kan alkohol være skadelig for kroppens utvikling i barndommen. I tenårene spiller nok den faktoren mindre rolle. Den andre grunnen er nok psykisk modenhet både for alkoholens virkninger og for voksenmiljøet på steder der alkohol er tillatt. Alkohol er heller ikke bra for voksne så man prøver å begrense alkoholens skadevirkninger ved å bruke alder som argument. Selv om man hører mye om overdosedødsfall av Heroin, GHB og sånt i media så sies det at alkohol fortsatt er det største rusrelaterte samfunnsproblemet. Blant annet fordi det er så utbredt og fordi det gir så mange relaterte problemer som knivstikking, fyllakjøring, slåssing, og overdoser (folk som faller i sjøen og drukner i fylla osv).

 

En dokumentar om rusmidler som var på NRK for noen år siden samlet en del eksperter for å uttale seg _objektivt_ om de ulike rusmidlene. Spørsmålet var at dersom man startet med helt blanke ark og skulle tillate ett eneste rusmiddel i Norge, hvilket ville gitt minst samfunnsproblemer. Ekspertene var uenige om hvilket rusmiddel de skulle velge. Ekspertene var derimot enige om ett rusmiddel som ikke burde bli tillatt: alkohol.

 

PS. Jeg er ikke avholdsmann, jeg synes bare det er et interessant tema.

Lenke til kommentar

Den største som er detonert er Tsar Bomba med sine 50 megatonn TNT.

 

Et smell tilsvarende 50 000 000 000 kg TNT er kraftige saker.

 

Redigert: Jeg måtte endre fordi jeg leste feil og skrev 100 megatonn først. Bomba var designet for 100 megatonn men måtte reduseres litt for å ikke gjøre for mye skade.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hvor stor er eller var verdens største bombe?

 

 

Verdens største ikke-atombombe veier ihvertfall ca. 9750 kg. Altså nærmere 10 tonn.

 

Jeg tenker på alt av atom og hydrogen bomer så lenge den sier bang.

 

Og med hvor stor så tenker jeg på hvor mange megatonn tnt.

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tsar_bomba

 

 

Litt funfacts:

- Ildkulen fra detonasjonen hadde en radius på over 4 km.

- Den kunne gi deg tredjegrads brannsår på over 100 kilometers avstand. Bomben kunne føles i Finland, hvor den til og med knuste vinduer.

- Det var mellom 1500 og 2000 kilometer vekke fra hvor den ble detonert.

- Energien fra bomben (50 MT) er 10 ganger mer enn den totale energien fra alle eksplosjonene og bombene i hele WWII

- Sjokkbølgen fra bomben kunne måles på sin tredje runde rundt jorden.

- Den skapte et jordskjelv på mellom 5.0 og 5.25 på Richters skala.

Med andre ord, den var stooooooor ;)

 

EDIT: Hvorfor kan moderatorer endre på innlegg uten at det står at de er endret på?

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
EDIT: Hvorfor kan moderatorer endre på innlegg uten at det står at de er endret på?

Hvis jeg husker riktig er det en boks man kan krysse av hvis man ønsker at det skal stå at man har endret innlegget. Vanlige brukere har ikke dette valget.

 

Finnes det ikke noen større bombe som ikke er blitt brukt?

Var den ikke stor nok? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...