Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slipper heller ikke ut store mengder klimagasser.
Jo da, en hest/elgs fising pr dag utgjør så så mange mil med en bil opplegg. Det er masse, men det regnes ikke med for det er ikke menneskeskapt og var her fra før.

Hester slipper ikke ut noe særlig med CO2-ekvivalenter. Kyr gjør derimot det. På grunn av systemet med 4 mager slipper de ut ganske mye metan. Metan er en meget potent klimagass med ca 20 ganger større klimaeffekt enn CO2. Dermed blir det ganske mye i CO2-ekvivalenter.

 

Ellers så er selvsagt hester som er alt opp av mennesker og ment for menneskelig utnytting, kort sagt tamhester, regnet som en menneskeskapt belastning på miljøet og klimaet. Uten oss mennesker ville verdens hestebestand vært langt lavere. Det gjelder i ennå større grad for kyr.

Lenke til kommentar

Spenne, beltespenne, hurtigspenne, plastspenne, buckle, quick release buckle, side release buckle, breakaway clip, osv osv.. tror ikke den har noe fast navn.

 

Noen som vet hvor man kan kjøpe slike i Norge? De er jo overalt på tusenvis av ting, men og kjøpe de løse er faen ikke lett..

 

 

buckle.gif

 

Lenke til kommentar
Hester slipper ikke ut noe særlig med CO2-ekvivalenter. Kyr gjør derimot det. På grunn av systemet med 4 mager slipper de ut ganske mye metan. Metan er en meget potent klimagass med ca 20 ganger større klimaeffekt enn CO2. Dermed blir det ganske mye i CO2-ekvivalenter.

For ca. 10 år siden hørte jeg at japanske myndigheter startet forskningprosjekter på fortilsetninger for husdyr slik at de skal slippe ut mindre metan; om jeg ikke husker feil var karve ett mulig tilsetningsmiddel.

 

I Norge diskuteres bare problemene. Det sier litt om handlingskraften mellom norske og japanske myndigheter...

Lenke til kommentar
jeg bare lurer på, hvorfor er det alltid på det siste modellen, bildet av en hvit mann?

den hvite, ja kall det "rasen" står jo bare for en lite prosetdel av hvordan mennesker på jorden ser ut. syns det er veldig snodig.

Sikkert fordi det var en hvit mann som først laget den skissen, til bruk i sitt miljø med andre hvite.

Lenke til kommentar
jeg bare lurer på, hvorfor er det alltid på det siste modellen, bildet av en hvit mann?

den hvite, ja kall det "rasen" står jo bare for en lite prosetdel av hvordan mennesker på jorden ser ut. syns det er veldig snodig.

Sikkert fordi det var en hvit mann som først laget den skissen, til bruk i sitt miljø med andre hvite.

Nå for tida kan jeg tenke meg at ingen tør å la apen utvikle seg til en mørkhudet mann i frykt for å bli stemplet som rasist. Evt. la apa utvikle seg til et vist muslimsk forbilde. Da hadde det vel blitt verdenskrig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...