Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm. Jeg vet at aids ikke smitter med spytt til spytt, men blod til blod, men hva om man får infisert blod i sitt eget spytt og antar man ikke har sår i munnen, får man AIDS da? Jeg tenker at etterhvert som blodet kommer ned i magen så blir det tatt opp i blodet via magesekken (evt allerede via slimhinnene i munnen?). Er dette mulig?

Lenke til kommentar

Blod i magen gir ingen smittefare, maten nedbrytes av magens saltsyre slik at det kun er "døde" næringsstoffer som som tas opp av fordøyelsessystemet. Hvis det ikke var sånn ville kroppens immunapparat angrepet maten som fremmedorganismer og skapt en avstøting, noe som ville gjort at vi ville sultet i hjel.

Lenke til kommentar
Er det liv på Mars?

Kort sagt: Vi vet ikke ennå siden vi ikke har observert direkte noen livsformer der.

 

Det spekuleres i om det er liv der og om det har vært liv der for lenge siden. Spekulasjonene bygger på om det er eller har vært forutsetninger for liv der. F.eks om det har vært vann på planeten. Vann er som kjent et stoff liv kan eksistere i, men det betyr ikke at vann = liv. Det kan selvsagt ha vært livløst vann der også. Med andre ord er det spekulasjoner og ikke noe håndfaste beviser på om det hverken har vært eller er liv på Mars. Det at vi ikke vet og at at det ikke er klare ting som motbeviser liv på mars gjør det spesielt spennende å utforske planeten. På mange andre planeter og måner er det mye mindre sannsynlig at det finnes liv fordi det er ting som er ganske uforenelige med liv der. F.eks at det er alt for varmt, alt for kalt, at planeten/månen bader i radioaktiv stråling eller lignende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Hvorfor er noen dager varmere enn andre?
På grunn av vêret. Kor mykje av energien sola sender kjem til bakkenivå til døme.

 

Er det mer UW-stråler (er ikke sikker på om det er sånn det skrives) i sydligere deler av verden, sånn som Hellas?

Skrivast UV (ultraviolet, eller ultrafiolett på norsk). Uansett; ja. Meir av solljoset kjem til bakken og difor meir av strålinga i det ultrafiolette spektret.

 

Sikkert nokon som kan leggje til meir :)

Lenke til kommentar
Lysdioder baserer seg på en helt annen teknikk med en kjemisk reaksjon, som krever mindre strøm.
Kjemisk reaksjon?

Jeg trodde prinsippet var at halvmetaller (halvledere) emitterer (sender ut lys) lettere enn metaller.

Læreren min (data og elektronikk) reffererte til det som en kjemisk reksjon i alle fall.

Lenke til kommentar
2 lyseblå håndklær ligger flatt på et hvitt gulv ute. Solen steker, og det ene hådkleet er klissvått og dermed "mørkere" i fargen. Blir det våte håndkleet varmet opp raskere?

Nei. Det vil ha mange ganger varmekapasiteten til det tørre og vil derfor ta lengre tid å varme opp.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
2 lyseblå håndklær ligger flatt på et hvitt gulv ute. Solen steker, og det ene hådkleet er klissvått og dermed "mørkere" i fargen. Blir det våte håndkleet varmet opp raskere?

Nei. Det vil ha mange ganger varmekapasiteten til det tørre og vil derfor ta lengre tid å varme opp.

Jeg tviler ikke på deg, men vil ikke det "mørkere" håndkleet absorbere mer varme enn det andre?

Lenke til kommentar
6?

 

Sikker på det? Jeg ville nå tippe at det var flere som måtte til.

 

Disse seks personene får jo plass i to biler, og en buss forurenser vel mer enn to biler?

 

Hva folk for plass til er såvidt jeg ser irrelevant i denne sammenhengen, det som teller er hvor mange det vanligvis er i en "snittbil".

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...