Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De begrensingene man har på maksimal løpefart kommer av muskelmasse og utnytting av denne. Ja du vil ikke klare å løpe mer enn så og så fort uansett hvor mye du trener, men det avhenger fra person til person hva denne grensen ligger på.

Endret av Eremal
Lenke til kommentar

Gode poenger om likestrøm fra ATW og Codename Paragon. Jeg er som sagt for to standarder, 230V vekselspenning og 12V likespenning. På veldig lang sikt høres det ut som kun likespenning kan være en ok idé. Første steg er i hvert fall å finne en standard for hvilken spenningsverdi som skal brukes og stikkontakter/støpsler. Jeg gleder meg til den dagen alle tunge klumper av batteriladere og spenningsadaptere blir overflødig her hjemme.

 

Har mennesket generelt ein toppfart der det ikkje er fysisk mogleg å springe fortare, uansett kor mykje ein trenar eller kor gode forutsetningar ein har for å springe fort?

Nei. Det er to grunner til det:

- Hva som er et menneske er ikke fast definert. Gjennom evolusjon (naturlig eller kunstig fremskyndet) kan mennesket endre seg i retning av å bli raskere sprintere. Denne evolusjonen kan foregå i f.eks en million år og vi kan i teorien ende opp med å løpe raskere enn en leopard gitt nok generasjoner og nok målrettet utvikling i den retninga.

- Det er ingen fysiske lover som setter klare grenser for menneskets topphastighet. (Ok, lysets hastighet er jo en fysisk barriere men den er jo "et stykke" unna realismen her)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Mulig dette fortjener egen tråd i språkforumet, men hvorfor heter det

En øl - Ølet

Logisk sett burde det vært et øl eller ølen?

Øl er eit inkjekjønnsord. Trur det har meir med at vi vil ha EIN øl, altså talordet og ikkje artikkelen, sjølv om det korrekte ville vore "Éit øl" og ikkje "Éin øl".

 

Kanskje eg skulle sende ein e-post til språkrådet for å spørrje.

 

Redigert:

E-post sendt.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Mulig dette fortjener egen tråd i språkforumet, men hvorfor heter det

En øl - Ølet

Logisk sett burde det vært et øl eller ølen?

Øl er eit inkjekjønnsord. Trur det har meir med at vi vil ha EIN øl, altså talordet og ikkje artikkelen, sjølv om det korrekte ville vore "Éit øl" og ikkje "Éin øl".

Min personlige holdning til ordvalget i denne situasjonen:

 

"En øl - ølen" er den konkrete enheten med øl som man kjøper på puben. Typisk en halv liter. Hvis man ikke er fornøyd etter å ha drukket denne ølen, så kan man alltids kjøpe to øl. (Dette er omgangsspråk, jeg ville aldri skrevet dette i en saklig sammenheng.)

 

"Et øl - ølet" viser til et spesifikt ølmerke, så som Dahls eller Guinness. Man kan snakke om et mørkt og sterkt øl, eller et lyst og "lettdrikkelig" øl.

 

Altså: når man kjøper seg en øl, er det som oftest en halv liter av et øl man liker.

Lenke til kommentar
Min personlige holdning til ordvalget i denne situasjonen:

 

"En øl - ølen" er den konkrete enheten med øl som man kjøper på puben. Typisk en halv liter. Hvis man ikke er fornøyd etter å ha drukket denne ølen, så kan man alltids kjøpe to øl. (Dette er omgangsspråk, jeg ville aldri skrevet dette i en saklig sammenheng.)

 

"Et øl - ølet" viser til et spesifikt ølmerke, så som Dahls eller Guinness. Man kan snakke om et mørkt og sterkt øl, eller et lyst og "lettdrikkelig" øl.

 

Altså: når man kjøper seg en øl, er det som oftest en halv liter av et øl man liker.

Det er nok ikke bare din personlige oppfatning. En øl er en beholder med et øl i. Ølet i seg selv er intetkjønn, også ifølge ordboka.

 

II øl -en, - flaske, glass, seidel e l med øl (III) ta seg en øl for tørsten / bestille tre øl

 

III øl -et (norr ǫl)

1 alkoholholdig drikk laget av vann, malt, humle og gjær

2 i sms: gjestebud hjemkommerøl, gravøl

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...