endrebjo Skrevet 5. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2008 Mest sannsynlig ikke. Ved god seleksjon/evolusjon vil det kanskje være mulig å gå mennesker som er spesielt skapt for løping. Lenke til kommentar
Eremal Skrevet 5. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) De begrensingene man har på maksimal løpefart kommer av muskelmasse og utnytting av denne. Ja du vil ikke klare å løpe mer enn så og så fort uansett hvor mye du trener, men det avhenger fra person til person hva denne grensen ligger på. Endret 5. juni 2008 av Eremal Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2008 De begrensingene man har på maksimal løpefart kommer av muskelmasse og utnytting av denne.Ikkje berre masse og utnyttingsgrad, men typen muskelfibrar ogso. Det er forskjellige typar fibrar, som har litt ulike eigenskapar. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2008 Gode poenger om likestrøm fra ATW og Codename Paragon. Jeg er som sagt for to standarder, 230V vekselspenning og 12V likespenning. På veldig lang sikt høres det ut som kun likespenning kan være en ok idé. Første steg er i hvert fall å finne en standard for hvilken spenningsverdi som skal brukes og stikkontakter/støpsler. Jeg gleder meg til den dagen alle tunge klumper av batteriladere og spenningsadaptere blir overflødig her hjemme. Har mennesket generelt ein toppfart der det ikkje er fysisk mogleg å springe fortare, uansett kor mykje ein trenar eller kor gode forutsetningar ein har for å springe fort? Nei. Det er to grunner til det: - Hva som er et menneske er ikke fast definert. Gjennom evolusjon (naturlig eller kunstig fremskyndet) kan mennesket endre seg i retning av å bli raskere sprintere. Denne evolusjonen kan foregå i f.eks en million år og vi kan i teorien ende opp med å løpe raskere enn en leopard gitt nok generasjoner og nok målrettet utvikling i den retninga. - Det er ingen fysiske lover som setter klare grenser for menneskets topphastighet. (Ok, lysets hastighet er jo en fysisk barriere men den er jo "et stykke" unna realismen her) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 5. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Mulig dette fortjener egen tråd i språkforumet, men hvorfor heter det En øl - Ølet Logisk sett burde det vært et øl eller ølen? Øl er eit inkjekjønnsord. Trur det har meir med at vi vil ha EIN øl, altså talordet og ikkje artikkelen, sjølv om det korrekte ville vore "Éit øl" og ikkje "Éin øl". Kanskje eg skulle sende ein e-post til språkrådet for å spørrje. Redigert: E-post sendt. Endret 5. juni 2008 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 5. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Èi øl, som i ei flaske øl, er òg vanleg Endret 5. juni 2008 av KjellV Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2008 - Gi meg ølen! - Ok, her får du ølflaska - Gi meg ølet! - Ok, gap opp så skal jeg helle det i deg Det er vel forskjellen mellom flaska og væska inni som skiller ordbruken. Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 5. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Hvor rask er en edderkopp? Jeg prøvde å fange en nettopp, men den var sykt rask! EDIT: Fikk den! Endret 5. juni 2008 av Emomilol Lenke til kommentar
GeO Skrevet 5. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2008 Mulig dette fortjener egen tråd i språkforumet, men hvorfor heter det En øl - Ølet Logisk sett burde det vært et øl eller ølen? Øl er eit inkjekjønnsord. Trur det har meir med at vi vil ha EIN øl, altså talordet og ikkje artikkelen, sjølv om det korrekte ville vore "Éit øl" og ikkje "Éin øl". Min personlige holdning til ordvalget i denne situasjonen: "En øl - ølen" er den konkrete enheten med øl som man kjøper på puben. Typisk en halv liter. Hvis man ikke er fornøyd etter å ha drukket denne ølen, så kan man alltids kjøpe to øl. (Dette er omgangsspråk, jeg ville aldri skrevet dette i en saklig sammenheng.) "Et øl - ølet" viser til et spesifikt ølmerke, så som Dahls eller Guinness. Man kan snakke om et mørkt og sterkt øl, eller et lyst og "lettdrikkelig" øl. Altså: når man kjøper seg en øl, er det som oftest en halv liter av et øl man liker. Lenke til kommentar
stratosfære Skrevet 5. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2008 Hvorfor ligger det slike metallklumper inne i asfalten? Har alltid lurt på dette egentlig... Bra jeg kom på det i dag ^^, Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 6. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2008 Min personlige holdning til ordvalget i denne situasjonen: "En øl - ølen" er den konkrete enheten med øl som man kjøper på puben. Typisk en halv liter. Hvis man ikke er fornøyd etter å ha drukket denne ølen, så kan man alltids kjøpe to øl. (Dette er omgangsspråk, jeg ville aldri skrevet dette i en saklig sammenheng.) "Et øl - ølet" viser til et spesifikt ølmerke, så som Dahls eller Guinness. Man kan snakke om et mørkt og sterkt øl, eller et lyst og "lettdrikkelig" øl. Altså: når man kjøper seg en øl, er det som oftest en halv liter av et øl man liker. Det er nok ikke bare din personlige oppfatning. En øl er en beholder med et øl i. Ølet i seg selv er intetkjønn, også ifølge ordboka. II øl -en, - flaske, glass, seidel e l med øl (III) ta seg en øl for tørsten / bestille tre øl III øl -et (norr ǫl) 1 alkoholholdig drikk laget av vann, malt, humle og gjær 2 i sms: gjestebud hjemkommerøl, gravøl Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2008 Hvorfor ligger det slike metallklumper inne i asfalten? Fordi bitene rives løs fra kantene og sidene i steinknusermaskinene på pukkverket som leverer grus til asfaltverket. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 6. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2008 Vis man dreper en politimann i Norge, hvor lang straff får man? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2008 Vis man dreper en politimann i Norge, hvor lang straff får man? Straffende for frap er avhengig av en rekke faktorer. Det er er bare å følge med i media, og se spennet i straffer. Men det er vel gjerne mellom 0 og 21 år i fengsel. (pluss eventuell sikring) AtW Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2008 Må man fortsatt synge før man spiser på barneskolen og i barnehagen? Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 6. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2008 Dette tror jeg bestemmes av hver enkelt skole eller evt hver enkelt lærer. Jeg gikk på 7 barneskoler, og vi sang ikke på alle, men det er tydelig at dette er en "tradisjon", og utføres på mange skoler. Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 6. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2008 Jeg gikk på 7 barneskoler, .... Sikkert varierende praksis, gjøres både i barnehagen og i skolen som jeg kjenner til. I barnehagen er det visst en stor fordel da det roer ned barna litt og får dem til å samle seg om en ting. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 6. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2008 (endret) Edit: slett Endret 6. juni 2008 av aspic Lenke til kommentar
jevli Skrevet 6. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2008 Er det liv på Mars? Mye at og fram med dette, noen sier at det ikke er funnet bevis, andre sier at det er funnet kjempeklare bevis.. Noen som har noen lenker? Lenke til kommentar
Speik Skrevet 6. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2008 Det er funnet bevis på at det er mulighet for liv der.. Muligheten, og om det faktisk er liv der, er jo to helt forskjellige ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå