Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurer på om man faktisk kan se stjernehimmelen som det er på venstresiden med det blotte øyet? Har aldri opplevd det.

 

http://www.skynewsmagazine.com/pow/pow94.jpg

 

 

Når du ikke kan se himmelen tydelig er det pga. lysforurensing. Har funnet en gammel artikkel til deg og regner med det emnet ikke har endret seg så mye siden den gang. Søk på ordet lysforurensing på google så får du opp mange treff om vil lese mer.

 

http://www.astro.uio.no/ita/nyheter/lys_1202/lys_1202.html

Lenke til kommentar
Lurer på om man faktisk kan se stjernehimmelen som det er på venstresiden med det blotte øyet? Har aldri opplevd det.

 

http://www.skynewsmagazine.com/pow/pow94.jpg

Man kan se det om man er skikkelig på landet, langt fra byer, tettsteder og gatelys. Man trenger omtrent 30 minutter på å få maksimalt nattsyn. Da kan man se melkeveien som en lys stripe over himmelen. Det er dessverre en sjeldenhet jeg får de det siden jeg sjeldent er så langt ute på landet.

Lenke til kommentar
Eg veit dette, snøfrid. Hvorfor heter det opera? :ph34r:

 

Englebert, et var virkelig ikke verre enn å søke på google:

Opera og etymologi

Opera er et godt ord, og det har flere betydninger. Det kommer av det latinske opera som betyr et arbeid, et verk (jfr. å virke i betydningen arbeide, et virke). Det er et abstrakt substantiv og en flertallsform av opus som kommer fra verbet operari, å arbeide. I 1644 ble det i Italia brukt om et syngedrama og har senere fått det som sin hovedbetydning: et sunget drama. Samme ord brukes bl.a. i både italiensk, spansk, fransk, tysk og engelsk. Det henger sammen med former som: operere, operasjon, kooperasjon, operativ, og, ikke minst, den lille opera: operetten.

I stedet for å si: Ibsens samlede verker, kunne vi godt si: opera Ibsen. Uten at det ble noen opera av dem.

Lenke til kommentar
Hvorfor heter det såpe opera?

 

Det heter såpeopera fordi i gamle dager da skulle kjerringa i huset være hjemme å vaske, så da gikk det passe dårlige serier på TV, som nå også, som de så på. Derfor heter det såpeopera.

 

Det stemmer ikke helt. ordet "såpe" kommer av at det var mange såpe og vaskemiddelfabrikanter som reklamerte under programmene (nettopp fordi det var hjemmeværende fruer som så på)

Lenke til kommentar
Hvorfor heter det såpe opera?

 

Det heter såpeopera fordi i gamle dager da skulle kjerringa i huset være hjemme å vaske, så da gikk det passe dårlige serier på TV, som nå også, som de så på. Derfor heter det såpeopera.

 

Det stemmer ikke helt. ordet "såpe" kommer av at det var mange såpe og vaskemiddelfabrikanter som reklamerte under programmene (nettopp fordi det var hjemmeværende fruer som så på)

 

Du har helt rett, husket visst litt feil jeg.

Lenke til kommentar
Hvorfor heter det såpe opera?

 

Det heter såpeopera fordi i gamle dager da skulle kjerringa i huset være hjemme å vaske, så da gikk det passe dårlige serier på TV, som nå også, som de så på. Derfor heter det såpeopera.

 

Det stemmer ikke helt. ordet "såpe" kommer av at det var mange såpe og vaskemiddelfabrikanter som reklamerte under programmene (nettopp fordi det var hjemmeværende fruer som så på)

 

Du har helt rett, husket visst litt feil jeg.

 

Hva het det da før man begynte å kalle dem for såpeoperaer?

Lenke til kommentar
Lurer på om man faktisk kan se stjernehimmelen som det er på venstresiden med det blotte øyet? Har aldri opplevd det.

 

http://www.skynewsmagazine.com/pow/pow94.jpg

På kalde klare vinternetter, langt fra bebyggelse og gatelys, er det ikke noe problem å se slikt med unntak av farvene.

 

Nattsynet hos folk varierer svært mye, så jeg tar et lite forbehold der. Gulerøtter skal være bra for synet, broccoli også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...