Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor mange kubikkilometer fastlandsis fins til sammen på jorda?

Hvor mange kubikkilometer is trengs for å øke havnivået på jorda en meter?

Antakelse: temperaturen på jorda er konstant

I henhold til wikipedia er 361 millioner km2 av jordas overflate dekket av hav [1]. Dersom havnivået skal stige én meter må dermed 361 000 000 km2 * 0,001km = 361 000 km3 vann tilføres.

Tettheten til is er omtrent 920kg/m3, mens tettheten til vann er omtret 1000kg/m3. Forholdstallet blir dermed omtrent 0,92 mellom tetthetene. Trenger dermed omtrent 361 000 km3 / 0,92 = 392 000 km3 is for å heve havnivået med én meter. Som sagt antar jeg her at temperaturen er konstant.

Til sammenligning:

Antarktis har et areal på 14 millioner km2, av dette er 98% dekket av is som er gjennomsnittlig 1,6km tykk [2]. Dette gir 14 000 000 km3 * 0.98 * 1.6km = 21 950 000 km3. Dersom alt dette hadde smeltet ville havnivået økt med 21 950 000 / 361 000 = 61 meter.

Dette stemmer ganske bra med de 60 metrene som oppgis på wikipedia.

I tillegg er det slik at vann utvider seg når det blir varmere, så den totale effekten ville blitt enda større.

Å hoi sann. Takk for informasjonen!

Det fins ikke noen måte å kunne simulere dette digitalt, som et bilde? Det hadde vært uhyre interessant å sett hvor mye som hadde blitt dekt av vann.

Lenke til kommentar
Til sammenligning:

Antarktis har et areal på 14 millioner km2, av dette er 98% dekket av is som er gjennomsnittlig 1,6km tykk [2]. Dette gir 14 000 000 km3 * 0.98 * 1.6km = 21 950 000 km3. Dersom alt dette hadde smeltet ville havnivået økt med 21 950 000 / 361 000 = 61 meter.

Dette vil jeg tro er en litt for grov forenkling, da vannoverflaten øker når vannstanden øker.

Lenke til kommentar
Til sammenligning:

Dette vil jeg tro er en litt for grov forenkling, da vannoverflaten øker når vannstanden øker.

Men hvor mye? Selv om 10% av alle landmassene legges under vann, så øker overflaten med under 5%.

AtW

Lenke til kommentar
Lurer på om man faktisk kan se stjernehimmelen som det er på venstresiden med det blotte øyet? Har aldri opplevd det.

http://www.skynewsmagazine.com/pow/pow94.jpg

Har du prøvd å se på stjernehimmelen langt ut på landet, spesielt om vinteren når det er kaldt? Jeg vet ikke om det er akkurat som på det bildet akkurat, men det er ihvertfall mange ganger mer stjerner å se enn i byen.

AtW

Lenke til kommentar

Er ikke overnaturlig mye på landet, så er vel kanskje der problemet ligger. Når jeg først er på landet så er det stort sett på sommeren og i nord-norge, da er det ikke veldig mange stjerner å se.

Får prøve å komme meg vekk fra byen på vinterstid.

Lenke til kommentar
Hva lurer du på da? Hvilke snitt du må ha for å komme inn? :p

Om det finnes stipend?

Nei, hehe, tenkte mer på om det var organisert der "elevene" satt ved pulter og ble fortalt hva de skulle gjøre under "eksamenen".

Endret av Goodkat
Lenke til kommentar
Hvorfor heter det såpe opera?

Det heter såpeopera fordi i gamle dager da skulle kjerringa i huset være hjemme å vaske, så da gikk det passe dårlige serier på TV, som nå også, som de så på. Derfor heter det såpeopera.

Endret av Xecuter88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...