Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

For det er et 70-sone skilt som er på strekningen mellom Oasen og utover der i Bergen, som står 50 meter før 50-sone skiltet. Og 700m etter siste innkjørsel/avkjørsel. Det skiltet har irritert meg mye. *Liste seg bort*

Hadde vært kult med et slikt skilt i oppkjørselen da :p

Det er jo lov å ha bekkalokk (kumlokk) hjemme. Er ikke det ca det samme?

Grunnen til at 70-skiltet står der er at veitrafikkloven sier at man ikke har lov å gå direkte fra 80 til 50. Derfor står det ofte en 70-skilt plassert litt før 50-skilt rundt om kring.

En annen løsning er å sette opp et slik 50-skilt med et hvit skilt som det står 500m under.

Grunnen til loven tror jeg har noe med at du skal slippe en del brå nedbremsninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart det er lov å ha fartskilt hjemme. Men etter 2000 elns måtte private veiskilt være sort/hvit. Derfor er det slik at på mange private områder finner du skilt i sort/hvitt. Dog på mange gamle private områder har de fortsatt "vanlige" veiskilt. (EDIT: gjeler forøvrig ved privat vei/område ikke selskaper, f.eks. veiarbeidsselskaper kan bruke skilt i full farge når de utfører arbeid på offentlig vei).

Dessuten byttes skilt ut stadig vekk, og fartsgrenser endres. Så det er ingen grunn til at et skilt du har hjemme er stjålet. Selv har jeg blitt tilbudt et fotgjegerfeltskilt av veivesenet da disse er utgått (de har fått en kjønnsnøytral figur, den jeg ble tilbudt hadde en mann med hatt).

Skiltene er ikke akkurat billig heller, den refleksmalingen som er på den koster flere tusen. Men fortsatt, det må bevises at du har stjålet skiltet. Og veistrekningen ved Oasen i Bergen er ikke akkurat lite trafikkert. Du skal heller ikke se bort ifra at det er påført et serienummerstempel på skiltet, men avhengig av hvor lenge det har stått kan dette være visket vekk.

Endret av Eremal
Lenke til kommentar
Klart det er lov å ha fartskilt hjemme. Men etter 2000 elns måtte private veiskilt være sort/hvit. Derfor er det slik at på mange private områder finner du skilt i sort/hvitt. Dog på mange gamle private områder har de fortsatt "vanlige" veiskilt. (EDIT: gjeler forøvrig ved privat vei/område ikke selskaper, f.eks. veiarbeidsselskaper kan bruke skilt i full farge når de utfører arbeid på offentlig vei).

Dessuten byttes skilt ut stadig vekk, og fartsgrenser endres. Så det er ingen grunn til at et skilt du har hjemme er stjålet. Selv har jeg blitt tilbudt et fotgjegerfeltskilt av veivesenet da disse er utgått (de har fått en kjønnsnøytral figur, den jeg ble tilbudt hadde en mann med hatt).

Skiltene er ikke akkurat billig heller, den refleksmalingen som er på den koster flere tusen. Men fortsatt, det må bevises at du har stjålet skiltet. Og veistrekningen ved Oasen i Bergen er ikke akkurat lite trafikkert. Du skal heller ikke se bort ifra at det er påført et serienummerstempel på skiltet, men avhengig av hvor lenge det har stått kan dette være visket vekk.

Det er jo en stor forskjell på sort/hvitt-skilt som alle vet er private og dermed lovlige å lage/ha, samt utgåtte skilter, og offisielle skilter som fortsatt er i bruk!

Jeg kan aldri tro du vil få eller få kjøpt et gyldig 70-skilt i rødt/sort/hvitt av vegvesenet. Hva om jeg får tak i et slikt, og setter det opp i en 30-sone? Eller omvendt? Det blir baluba..

Lenke til kommentar
Jeg har Online ADSL fra Telenor (den nest miste pakken tror jeg). Men jeg skal snart skifte bredbåndsleverandør. Vil jeg da miste den @online.no -adressen som jeg har i dag?

Du kan sikkert beholde den, men tipper du må betale ekstra for å ha den da. Siden det er en ekstratjeneste til dem som har bredbånd hos telenor :p

Lenke til kommentar
Jeg stod tidligere i en rep hall og blåste med trykkluft(sånn standard pistolgrep blåser) på noen rundt meg tidligere, på ca 1m avstand. 2 som er mekanikere ble sure og ba meg slutte siden det kunne føre til "luft i blodet."

Hvilke pokkers idiotmyte er dette snakk om? Jeg ser ikke noe grunnlag for det om en ikke skrur opp trykket og setter den inntil huden nær årer.

Det handler nok om paranoia i dette tilfellet. Man må ganske nært for at lufttrykket skal gjøre skade og da må man også sikte på utsatte steder som øyet, svelget og øret.

Derimot er faren for at rust skal løsne fra rørene og skyte ut som et prosjektil stor nok til at man bør være forsiktig med å sikte på bar hud også fra 2 meters avstand. Når det er klær i veien så reduseres faren betraktelig. Det er nok til at jeg tør å rengjøre arbeidsklær jeg har på meg med trykkluft. Men jeg passer på at munningen peker nedover og bort fra kroppen, ikke f.eks oppover mot ansiktet.

Hva slags hardware(data) er det NASA kjører?

De har tre plasser på top-500-lista:

NASA/Ames Research Center/NAS

20. Altix 3700 Itanium II 1,5GHz 10160 prosessorer, Linux

34. Altix ICE 8200 Xeon 5300 2,66 GHz 4096 prosessorer og 4096 GB ram, Linux.

111. Altix 4700 Itanium II 1,6 GHz 2048 prosessorer og 4096 GB ram, Linux.

Lenke til kommentar
Hvor mange kubikkilometer fastlandsis fins til sammen på jorda?

Hvor mange kubikkilometer is trengs for å øke havnivået på jorda en meter?

Antakelse: temperaturen på jorda er konstant

I henhold til wikipedia er 361 millioner km2 av jordas overflate dekket av hav [1]. Dersom havnivået skal stige én meter må dermed 361 000 000 km2 * 0,001km = 361 000 km3 vann tilføres.

Tettheten til is er omtrent 920kg/m3, mens tettheten til vann er omtret 1000kg/m3. Forholdstallet blir dermed omtrent 0,92 mellom tetthetene. Trenger dermed omtrent 361 000 km3 / 0,92 = 392 000 km3 is for å heve havnivået med én meter. Som sagt antar jeg her at temperaturen er konstant.

Til sammenligning:

Antarktis har et areal på 14 millioner km2, av dette er 98% dekket av is som er gjennomsnittlig 1,6km tykk [2]. Dette gir 14 000 000 km3 * 0.98 * 1.6km = 21 950 000 km3. Dersom alt dette hadde smeltet ville havnivået økt med 21 950 000 / 361 000 = 61 meter.

Dette stemmer ganske bra med de 60 metrene som oppgis på wikipedia.

I tillegg er det slik at vann utvider seg når det blir varmere, så den totale effekten ville blitt enda større.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
Hvem har skrevet det lengste innlegget på diskusjon.no, og er det å finne noen plass?
Det er flere som har støtt borti (den tidligere?) begrensnignen på ~216 = ~65536 tegn per innlegg. Det har enkelt blitt fikset på ved å lage flere etterfølgende innlegg. Det er som regel ekstremt lange FAQ'er eller svært informative stickyer som støter på problemet.

Har datamus med innebygd minnepinne blitt lansert? Eller kom eg nettopp på ein genial foretningsidè?

Det finnes så du er dessverre ikke først ute med idéen. Det var til og med en artikkel om dette på Hardware for noen få år siden. Det førte til en stor diskusjon om hvorvidt det var genialt eller ikke. Mange ville heller ha de separat eller mus med minnekortleser i stedet for innebygget minne. Mange mente også det var for tungvindt å drasse med seg musa når man skulle frakte data. Samt at man som regel har mus fra før på mottagermaskinen og man ofte trenger mus på sendermaskinen også når minnemusa er et annet sted.

Lenke til kommentar
Hvor mye trykk tåler ett normalt kabinett?

Et PC-kabinett? Jeg til tippe ca 0,2 bar overtrykk/undertrykk før det kollapser eller buler ut. Dvs. når trykkforskjellen er målt mellom innsiden og utsiden av kabinettet. Du kan teste det ved å putte det inn i en plastpose, suge ut lufta akkurat nok til at posen sitter som en strømpebukse rundt kabinettet, forsegle åpningen og senke det i sjøen ved hjelp av en tung stein. For hver meter det senkes øker trykket med 0,1 bar.

Finnes det noe fiskeavstøtende middel som tåler vann?

Moren min liker å fiske, men jeg liker ikke fisk :p

Må gå vekk etter en stund da, kan jo ikke være så alt for slem.

Jeg ser ikke på det å få fisk som noe problem. Derimot virker det som moren din ikke er flink til å tilberede fisk på en god måte. Det er noe som kan kureres. Be om å få tilberedt fisken annerledes eller av andre som er flinkere. Fisk er i utgangspunktet godt men det kan ødelegges av dårlige kokkekunnskaper.

Kuren på problemet er altså ikke fiskeavstøtende middel men kan være f.eks f.eks kokebok for fiskeretter i bursdagsgave.

Lenke til kommentar
hvordan er det mulig å skille nikotinet fra selve røyken. altså "ren" nikotin

Det kan gjøres ved å finne et passende løsningsmiddel å løse det ut fra tobakken, sile bort tobakken, destillere løsningsmiddelet, og evt. skille de gjenværende stoffene med andre løsningsmidler.

Det er i hvert fall slik vi gjorde for å skille ut koffein fra te på laben på universitetet. Da brukte vi naftalen som løsningsmiddel og slapp unna med bare ett løsningsmiddel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...