isbit Skrevet 30. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2008 Hvorfor kan entalpi- og entropiendring ofte ses på som uavhengige av temperatur i en reaksjon? Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 30. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2008 Liten d = delta dG = dH + T*dS dH (entalpi) forandrer seg meget lite ved temperaturendringer, mens endringer i entropien tas hensyn til ved hjelp at T. Så entropiendringen er absolutt avhengig av temperatur. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 30. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2008 Nei, endringen i både entropien S, og entalpien H, er tilnærmet uavhengige av temperatur. Egentlig beregnes disse funksjonene eksakt via et integral, men forskjellen på dette og det du får hvis du regner dem som temperaturuavhengige er så å si helt neglisjerbar, ihvertfall hvis temperaturintervallet ikke er veldig stort. Det som derimot ER avhengig av temperatur, er Gibbs-energien G, som er definert slik KjellV skriver. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 30. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2008 Du har selvsagt rett. Ting går fort i glemmeboka når det er en stund siden man har holdt på med det Lenke til kommentar
co2 Skrevet 30. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2008 Jeg stod tidligere i en rep hall og blåste med trykkluft(sånn standard pistolgrep blåser) på noen rundt meg tidligere, på ca 1m avstand. 2 som er mekanikere ble sure og ba meg slutte siden det kunne føre til "luft i blodet." Hvilke pokkers idiotmyte er dette snakk om? Jeg ser ikke noe grunnlag for det om en ikke skrur opp trykket og setter den inntil huden nær årer. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 30. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2008 Jeg har hørt at det kan være olje i luften, som kan trekke litt inn i huden. Men luft i blodet? Lenke til kommentar
toth Skrevet 30. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Jeg stod tidligere i en rep hall og blåste med trykkluft(sånn standard pistolgrep blåser) på noen rundt meg tidligere, på ca 1m avstand. 2 som er mekanikere ble sure og ba meg slutte siden det kunne føre til "luft i blodet." Hvilke pokkers idiotmyte er dette snakk om? Jeg ser ikke noe grunnlag for det om en ikke skrur opp trykket og setter den inntil huden nær årer. Compressed air can be quite handy, but it can be dangerous if not used properly. Most shop air is under high pressures often exceeding 100 p.s.i. A blast of air under only 40 p.s.i from four inches away can rupture an eardrum or cause a brain hemorrhage. As little as 12 p.s.i. can "pop" an eyeball from its socket. Air can enter the navel, even through a layer of clothing, and inflate and rupture the intestines. And there are reports that compressed air under 80 p.s.i. struck a small hand wound and inflated the arm, causing shooting pains from the fingers to the shoulder. Compressed air can cause bubbles of air in the blood stream. One authority estimates that as little as 4 p.s.i. can rupture the bowel. Directed at the mouth, it can rupture the lungs and intestines. It can be dangerous to use compressed air to blow dust or dirt off clothing or body parts. Horseplay is never funny when it causes an accident, and fooling around with compressed air can be lethal. Kanskje det er mest snakk om det om man har sår? Uansett er det ikke sjakktrekk å blåse på noen, du vet f.eks aldri når en partikkel inni pistol eller slange løsner, og skytes ut med meget høy fart. Det er en grunn til at det står "pek aldri på mennesker eller dyr" i alle bruksanvisninger på kompressorer og tilbehør. edit: "luft i blodet" er forøvrig grunnen til at man har en pre-stikk prosedyre med sprøyter. Det er derfor legen alltid knipser sprøyta og spruter ut litt, få lufta opp til toppen, og sprøyte den ut før han stikker. Endret 30. mai 2008 av toth Lenke til kommentar
co2 Skrevet 30. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2008 Vel det vet jeg som sanitet selv. Det tåpelige er at de er så svake at man kan stoppe dem ved å sette fingeren på dem. Lenke til kommentar
toth Skrevet 30. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2008 Vel, en rengjøringspistol på en skikkelig kompressor holder ofte over 80 PSI, som her sies er nok til å skade om man treffer et sår. Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 30. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2008 Hva er det motsatte av naturlig? Unaturlig eller overnaturlig? Lenke til kommentar
co2 Skrevet 30. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2008 Ergo, trykket på nevnte kompressor og de med høyere trykk blir to ganske så forskjellige ting. Lenke til kommentar
toth Skrevet 30. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2008 Ergo, trykket på nevnte kompressor og de med høyere trykk blir to ganske så forskjellige ting. ...? Sa du ikke du sto på et verksted, som gjerne har innebygd/fastmontert kompressor? De er da mer enn kraftige nok, som skal brukes til muttertrekkere, fylle bilhjul, lakkere osv.. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 30. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2008 Hadde de hatt så høyt trykk hadde jeg etter den logikken manglet arm å finger nå. Du merker for når trykket er høyere, og når et farlig høyt bar nivå. Alle pneumatiske verktøy kjører ikke med samme trykk. At de føyer alt under en kam er i seg selv bare en forsvarlig ting å gjøre når man har med mye trykkluft å gjøre på arbeidsplassen, men å ikke lære seg forskjellen kommer ikke til å endre på farlighetsgraden. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 30. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2008 Kan det vere dei heller meinte at dei var redde for å få luft inn i kleda? Dess meir luft som er pressa inn i kleda dess lettare vil kleda ta fyr? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 30. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2008 Hva er det motsatte av naturlig? Unaturlig eller overnaturlig? Kunstig, eller unaturlig (som du nevnte). I disse datatider kan man godt ta med virtuell, som kommer fra det engelske ordet virtual. Overnaturlig er forresten ikke det motsatte av naturlig, men det motsatte av virkelig. Forutsatt selvsagt at man regner det overnaturlige som noe uvirkelig. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 30. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2008 Nei det var det nok ikke. Han ene sa det var livsfarlig siden han kunne få det i svelget. Det er sant, hadde jeg stått 1m nærmere med ventilen stappet ned i kjeften hans. Men på godt norsk er det snakk om paranoia. Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 30. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2008 Hva slags hardware(data) er det NASA kjører? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 30. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2008 Finnes det noe fiskeavstøtende middel som tåler vann? Moren min liker å fiske, men jeg liker ikke fisk Må gå vekk etter en stund da, kan jo ikke være så alt for slem. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 30. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2008 Hva slags hardware(data) er det NASA kjører? NASA er en ganske stor institusjon, og de har mange ulike dataanlegg som gjør forskjellige ting. Du bør altså spesifisere litt mer nøyaktig hvilke dataanlegg/oppgaver det er du tenker på hvis du vil ha meningsfylte svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå